Harisszás felesborsókrém, savanyított fekete retekkel
2017. február 09. írta: Gyalogrépa

Harisszás felesborsókrém, savanyított fekete retekkel

pro_33.jpg

A szárított feles zöldborsó szinte eltűnt a konyhákból és a botok polcairól. Erről talán ismét az iskolai menzák tehetnek, ahol totál kinyírták az alapanyagot, ahogy a sárgaborsóval is tették. A szárított borsók háttérbe szorulása teljességgel érthetetlen, hiszen hatalmas kultusza van a csicseriborsó fogyasztásnak. Egy tisztességes feles zöldborsó, vagy sárgaborsó szerintem van olyan jó, mint a csicseriborsó.

pre_29.jpg

A közel-keleti mediterrán konyhához nyúltam segítségért, hiszen ott élnek talán a legügyesebb csicseriborsó fogyasztók. Kezdésnek beáztattam a zöld felesborsót egy éjszakára. Teafilterbe raktam babérlevelet, koriandert, egész borsot, oregánót, és kakukkfüvet. Vele főztem meg alacsony lángon a zöld felesborsót. A főzővizet megsóztam 10 perccel a befejezés előtt.

prep_4.jpg

A megfőtt zöld felesborsót leszűrtem. Elég tisztes mennyiségű harisszát kevertem bele. 7-8 rész borsóra számítva egy rész harisszát használtam. A harissza közel-keleti ízesítőkeverék. Elég drága dolog, ha boltban kell megvenni. Ez nagyjából érthető, hiszen a legfőbb alapanyaga a grillezett megtisztított paprikahús. Az őszi szezonban a hozzá vásárolt piros paprika kilója kettőszáz forint volt; tehát a házi verzió nem túl drága, csak irtó munkaigényes. Ízlés szerint kevertem hozzá tahinit - azaz szezámmagkrémet, citromlevet és olívaolajat. Merülőmixerrel pürésítettem a keveréket, üvegekbe töltöttem. A hűtőben körülbelül egy hétig eláll. Nagyszerű pirítósra kenve, vagy rizspiláfra feltétnek.

prep1_1.jpg

Egy másik meg nem értett alapanyag a fekete retek. Magas szárazanyagtartalmú kemény zöldség, akár a petrezselyemgyökér. Mégis úgy tekintünk rá, mint a többi friss fogyasztásra nemesített retekfajtára, vagy csak egyszerűen a házigyógyszerek közé degradáljuk. Télen - főleg, ha méregdrága a dél-európai import - az egyik legjobb ár/érték arányú zöldség. Még februárban is kőkemény a fekete retek, ára pedig a krumpliéval vetekszik. Nem natúr fogyasztásra való, marinálni kell. Hamarosan bemutatom, hogyan marinálom ecetes páclében, de ezúttal savanyítottam.

A fekete retket meghámoztam és nagyon vékonyra szeleteltem. Így a lehető legnagyobb felület állt a tejsavbaktériumok rendelkezésére. Megsóztam, gyömbért reszeltem rá, összekevertem. Üvegbe raktam, lenyomattam. Általában nem tud annyi vizet ereszteni a retek, hogy ellepje, ezért a felszínéig töltöttem vízzel. Szobahőmérsékleten 1 hetet savanyítotam, aztán hűtőben tároltam. Elég erős szaga van, de ez ne ijesszen meg, nagyon finom dolog.

pro_33.jpg

Számomra felfedezés, mennyire passzol egymáshoz a harisszás felesborsókérm és a savanyított fekete retek. Reggelire ideális. Jómagam az első vadkovásszal készült kenyeremre kentem. Mind jó példa arra, hogy viszonylag olcsón ízletes és tartalmas élelmiszert lehet készíteni, csak meg kell ismerni alaposan az alapanyagot.

A bejegyzés trackback címe:

https://suburbankitchen.blog.hu/api/trackback/id/tr5712236622

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása