Erősítő francia hagymaleves megfázásra, másnaposságra, levertség ellen.
2018. január 01. írta: Gyalogrépa

Erősítő francia hagymaleves megfázásra, másnaposságra, levertség ellen.

francia_hagymaleves.jpg

Nem is értem, miért nem főzök gyakrabban hagymalevest. Olyan sok alkalom van, amikor erőt tudnék belőle meríteni, különösen hideg időben. Nagyon egyszerű elkészíteni, laktató, mégsem telít el. Forrón, egy jó sajtos pirítóssal gyógyír a fáradt testnek, ha már hidegek a lábujjak. A legtöbb munka a leveshez való marhahúsleves elkészítésével van, de előre el lehet készíteni, a hűtőben a jól leszűrt leves egy hétig is eláll, a fagyasztóban körülbelül egy hónapig különösebb ízveszteség nélkül. Így szükség esetén húsz perc alatt előáll a hagymaleves.

francia_hagymaleves_alapanyagok.jpg

Összetevők a marhahúsleveshez:

  • egy szelet csontos marhanyak (körülbelül egy kiló)
  • egy kis darab póréhagyma
  • egy közepes sárgarépa
  • egy szál szárzeller
  • egy gerezd fokhagyma
  • egy kisebb rozmaringág
  • egy kakukkfűág
  • egy babérlevél
  • egy csillagánizs
  • három szem szegfűbors
  • egy teáskanál fekete bors

A nyakról levágtam a nagyobb faggyúdarabokat, hideg vízbe tettem, gyorsan felforraltam. A húst kivettem, lemostam. A fazékból a levet kiöntöttem, a fazekat kimostam. Visszaraktam nagy lángra a nyakat másfél liter hideg vízben. Amint felforrt, egy csipet sót szórtam bele. A megtisztított zöldségeket kisebb darabokra vágtam, majd a többi összetevővel együtt a nyakhoz adtam. Kis lángon, lefedve főztem körülbelül négy órán keresztül. A nagyobb darabokat kivettem a levesből, ülepedni hagytam negyed órát. Egy másik fazékra szűrőt raktam, amit kibéleltem egy vékony, de sűrű szövésű vászondarabbal. Óvatosan erre mertem rá a levest, hogy minél kevésbé kavarodjon fel a törmelék. A végén óvatosan a szűrőbe öntöttem a leves maradékát, leszámítva az utolsó pár evőkanál zavaros levet, amit kiöntöttem. Fél órán keresztül forraltam, hogy koncentráltabb legyen az íze. Kihűtöttem, zsírtalanítottam. Ebben a formában eláll egy hétig a hűtőben. A nyakat még melegen megtisztítottam, a húsdarabokat eltettem későbbre.

francia_hagymaleves_prep.jpg

Összetevők a hagymaleveshez:

  • egy kiló tisztított sonkahagyma: a hagyma legyen erős, karakteres ízű. Jó fehér főzőhagyma, vagy jófajta, vékonyan rétegezett vöröshagyma is.
  • az imént elkészített erős marhahúsleves: beforralva körülbelül 1-1,2 liter.
  • három centiliter ánizslikőr: az ánizsíz a hagymaíz jó barátja.
  • két evőkanál repceolaj a hagyma pirításához.

A pirítóshoz:

  • szikkadt kovászos kenyér pirítósnak
  • fokhagymagerezd a pirítós bedörzsöléséhez
  • kevés gruyére sajt: comté, parmezán, grana padano, vagy bármilyen más reszelni való, kemény sajt jó.

A hagymát vékony szeletekre vágtam, majd egy-egy evőkanál olajon két részletben a széles, vastag fenekű lábasomban megpirítottam. Akkor jó, ha elkezd barnulni, de meg nem éghet. Van aki rak bele cukrot a karamellizáció miatt, de egy jó hagymában van ehhez elég cukor. A lisztszórás is elterjedt a pirításnál, erre ugyanúgy nincs szükség szerintem. Ha nincs jó hagyma, vagy jó húsleves, azon sem a pirított liszt, sem a karamellizált cukor nem segít. Amint a hagyma megpirult, beleöntöttem az ánizslikőrt, pár percig nagy lángon kevergettem, hogy elillanjon az alkohol. Felöntöttem forró húslevessel, megkóstoltam, megsóztam. Addig főztem, míg a hagyma megpuhult. Kenyeret pirítottam hozzá, bedörzsöltem fokhagymával. Gruyéret reszeltem rá, majd betoltam a grill alá.

Szokás ide, vagy oda, biztos nem rakom a pirítóst a leves tetejére, mert elázik. Ha állva eszem bögréből, akkor talán. Bárcsak lehetne télen így kapni a Normafánál, vagy a piacon!

A bejegyzés trackback címe:

https://suburbankitchen.blog.hu/api/trackback/id/tr9713537707

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2018.01.02. 08:39:12

Az ánizs érdekes :) Én szerecsendióval no, meg borssal szoktam igazán medicinálissá tenni. ja! A fehérbor sem hiányozhat belőle. Ha a pirítóst olyan parasztosan vasserpenyőben, kicsi vajon, vagy olajon pirítod, a másik felére meg ráolvad a sajt, úgy egészen ellenáll az áztatásnak.

Krutzifix 2018.01.02. 11:56:52

Az ánizs nekem is unikális, részemről (egész) köménymag, (egész) feketebors, babérlevél, fokhagyma, vöröshagyma egészben a hagyományos fűszerezés. Viszont. Nem azért, mert "Kekec Bence" a valódi nevem, de miből lesz a hagymaleveshez másfél liter marhahúsleves, ha a marhát mindössze másfél liter hideg vízben főzzük, ráadásul szűrés után még fél órán át forraljuk is a megmaradt lét, a koncentráltabb ízek elérése érdekében? Már bocsi.

2018.01.02. 12:14:21

@Krutzifix: Az ánizs egészen jól összefér ám a köménnyel. A Müllerben kapni valami kis olasz rágcsálnivalót, olyan gyűrű formájú, na abban van ánizs és kömény is. Egészen bizarr, de addiktív. :)

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.01.02. 18:36:59

@Womb Raider: "medicinálissá ...." :)
A zsiradékban sült pirítóssal kipróbálom, kösz az tippet. A köménymagot egészben nem szeretem. Túl sok került a fogam alá régen, mikor még nem tudtam értékelni az olyan ánizsos ízeket, mint a köményé.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.01.02. 18:58:12

@Krutzifix: Köszönöm, a hibát korrigáltam.
A kömény már majdnem ánizs. Mindegyikben van egy közös meghatározó aromaanyag, az anetol.
Mint feljebb írtam, nálam valami nem stimmel az egész köménnyel kapcsolatban, majd kinövöm. :)
süti beállítások módosítása