Flambírozott sült csirkemáj libazsírban eltéve
2018. január 10. írta: Gyalogrépa

Flambírozott sült csirkemáj libazsírban eltéve

flambirozott_sult_csirkemaj_libazsirban_elteve.jpg

Gyerekkorom kedvenc házi henteskészítményét minden évben elkészítem párszor, minden alkalommal kicsit máshogy. Ez a mostani verzió számomra egy különösen emlékezetes recept.
Kisebb gyerekként szinte semmiféle húst, vagy húskészítményt nem ettem meg, ellenben a májat valamiért különösen szerettem. Gyakran került az asztalra zsírban sült fokhagymás csirkemáj hidegen, aminek mindig nagy elánnal estem neki. Tulajdonképpen az alaprecepthez csak csirkemáj, zsír, fokhagyma és só kell, tehát nagyon egyszerű. Viszont ebből fakad, hogy a végeredmény leginkább a csirkemáj érettségén, és a zsír ízén áll, vagy bukik. A kiegészítők persze tovább tudják emelni az étel ízét, ahogy ezúttal is történt.

flambirozott_sult_csirkemaj_libazsirban_elteve_alapanyagok.jpg

Összetevők:

  • fél kiló "érett" csirkemáj: minél sárgásabb, világosabb, annál jobb. Gondolom ez már hízott máj, talán idősebb madarakból. Kétségtelenül alkalmasabb a feladatra, mint az élénk vörös csirkemáj. A jó csirkemájnak minden esetben tejre emlékeztető illata van.
  • legalább húsz dekagramm sült libazsír: lehet tyúkzsír, kacsazsír, vagy akár vaj is.
  • fél deciliter szilvapálinka: kellemes édes gyümölcsösséget ad a májnak.
  • tizenöt gramm, vagy öt kis gerezd fokhagyma
  • kevés rozmaring
  • frissen tört bors
  • finom szemű só, vagy sóvirágok

flambirozott_sult_csirkemaj_libazsirban_elteve_prep.jpg

Egy akkora serpenyőt választottam, amiben minden alapanyag kényelmesen elfér. Két evőkanál libazsírt olvasztottam a serpenyőben, hozzáadtam a tisztított fokhagymagerezdeket. Takarék lángon hagytam melegedni fél órán keresztül, hogy a fokhagyma puhuljon és ízesítse a libazsírt. Nem szabad pirulnia a fokhagymának. A májat megtisztítottam. A két lebenyt elválasztottam. A közöttük lévő kötőszövetet kivágtam. A lebenyeket kissé felnyitottam hosszában, a véres részeket eltávolítottam.

A serpenyőt nagy lángra tettem, majd amint felforrósodott, beletettem a csirkemájat, és a rozmaringot. Ráöntöttem a szilvapálinkát, amit meggyújtottam. Amint kialudtak a lángok, felöntöttem a maradék zsírral. Ez gyorsan lehűti serpenyőt, hogy ne égjen meg a máj. A lehető legkisebb lángon sütöttem, amíg a máj meg nem keményedett kissé. A zsír egyáltalán nem fortyoghat, de a májat közepesen át kell sütni. Mivel nem friss fogyasztásra készül, nem lehet angolosra sütni; különben a sütés után kicsordogáló szaft az edény alján összegyűlve tönkreteszi a végeredményt, másrészt az eltarthatóságot is drasztikusan csökkenti. Túlsütni ugyanúgy nem szabad, nem keserű cipőtalpakat akarok látni a kenyeremen.

Amint a máj elkészült, borsot törtem rá, megsóztam, elkevertem. A rozmaringot kidobtam, a fokhagymát érdemes benne hagyni. A fokhagymadarabok nagyon finomak a májjal, de leginkább azokon a napokon, mikor nem megyünk emberek közé. A serpenyő tartalmát üvegbe töltöttem. Ha nem fedi a májat teljesen zsír, akkor még annyi olvasztott zsiradékkal kell felönteni, hogy ellepje. Ebben a formában két hétig is eláll hűtőben. Jó hidegen is, melegen is. Leginkább kenyérre kenve, retekkel, újhagymával, vagy salátával szeretem.

Óvatosan kell flambírozni, fél méter magas is lehet a lángja. Érdemes flambírozáshoz bekészíteni egy nagy fedőt, valamint egy vizes konyharuhát. A fedővel le lehet fojtani a magas lángokat a serpenyőben. A vizes konyharuhával a kifröccsenő lángoló anyagokat lehet azonnal letakarni, eloltani. Még nem kellett használni, de fő a biztonság.

flambirozott_sult_csirkemaj_libazsirban_elteve_2.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://suburbankitchen.blog.hu/api/trackback/id/tr1813563153

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2018.01.12. 21:46:57

Sokakkal ellentétben a jól elkészített csirkemájat is szeretem, de nálunk inkább a libazsírban eltett kacsamáj a menő :)

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2018.01.17. 22:17:11

@Gyalogrépa: Hízott kacsamáj. És a legjobb, ha libamájból kisült zsírban rakod el :)

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.01.18. 04:46:41

@Étteremkritikus: Libamájból jó esetben nem sül ki sok zsír, szóval egy tisztességes adaghoz azért meg kell sütni pár szelet libamájat. Ebből gondolom, hogy te aztán nagyon szeretheted a hízott májat. :)

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2018.01.19. 21:24:00

@Gyalogrépa: Ritkán sütünk hízott libamájat, de akkor általában vendégek is jönnek, így komoly adag :) Általában elég vastag zsírréteg van a máj körül, így bőven sül ki a zsírjából.
süti beállítások módosítása