Vargányás kukoricakása, avagy umami a köbön
2018. január 22. írta: Gyalogrépa

Vargányás kukoricakása, avagy umami a köbön

varganyas_kukoricakasa_avagy_umami_a_kobon.jpg

A kukoricakása alapvetően szegényes paraszti étel, még ha vargányával készül, akkor is. A vargánya a szakirodalom szerint gyakori gomba nálunk, mégsem találkozik velük az egyszeri kiránduló olyan gyakran. Talán azért, mert a gombászok már felszedték hajnalban. Az egyik legnépszerűbb vadgomba hazánkban; de az ára minimum megtízszereződik, mire eljut a gyűjtőtől a budapesti piacra. Gyorsan veszít a súlyából és gyakran férges, ami miatt farigcsálni kell. A szárított vargánya már némileg kedvezőbb árú, mint a friss, meg aztán télen csak ilyen van, no meg a fagyasztott.
A szárított vargánya rendkívül erős umami-forrás, határozott ízű kukoricakása készül belőle. Ízesítő alig kell mellé: a legjobb partnerei a petrezselyem, a fokhagyma és a vaj.

varganyas_kukoricakasa_alapanyagok.jpg

Összetevők:

  • húsz gramm szárított vargánya
  • százötven gramm kukoricadara
  • körülbelül fél liter húsleves: barna csirkealaplevet használtam. Tulajdonképpen vízzel is jó eredményt lehet elérni, de levessel még jobbat.három kis gerezd fokhagyma, vagy két nagyobb.
  • pár szál petrezselyem: a lépcsőházban lévő cserepünkből, frissen.
  • harminc gramm vaj

varganyas_kukoricakasa_prep.jpg

A levest felforraltam, majd beledobtam az összetépkedett vargányát. Lefedtem, tíz percig hagytam ázni. A gombát kivettem egy tálkába, a levest visszatettem közepes lángra. Egy vastag fenekű lábasban tíz gramm vajat hevítettem, ebbe öntöttem a kukoricadarát. Közepes láng fölött másfél percig kevergettem, majd a forró húslevesből öntöttem rá. Addig kavartam, amíg a hozzáadott levest fel nem szívta. Újabb adag levest öntöttem hozzá, majd tovább kevertem. Állandó keverés mellett főztem addig, amíg a kukoricadara meg nem puhult. (Ha leves helyett vízzel készül, meg kell sózni.) Ha a leves fogyni látszik, de még bőven nem puha a kukorica, több levessel, vagy vízzel kell kiegészíteni. A lábas legalján maradt pár evőkanál levest nem szabad felhasználni, mert a szárított gombával bekerült homok az edény aljára süllyedt áztatásnál. Közben egy serpenyőben habzásig hevítettem tíz gramm vajat, majd hozzáadtam a szeletekre vágott tisztított fokhagymát és a petrezselyemszárakat. Gyengén megpirítottam, bár a fokhagyma így is barnább lett, mint kívánatos. A kukoricakásához adtam a félretett gombát, a megmaradt vajat, összekevertem. Tányérba szedtem, a tetejére öntöttem a serpenyő tartalmát. Áthűlt, fáradt testnek gyógyír. Olyankor nem szedem ki tányérra, a lábasból fogy el.

A bejegyzés trackback címe:

https://suburbankitchen.blog.hu/api/trackback/id/tr6513593665

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása