Juhtúrós puliszka póréhagymával, csiperkével
2018. február 07. írta: Gyalogrépa

Juhtúrós puliszka póréhagymával, csiperkével

juhturos_puliszka_porehagymaval_csiperkevel.jpg

Erdélyi ismerőstől hazatérve édesanyám lelkesen mesélte, hogy szinte minden nap került puliszka az asztalra. A legtöbbször olyan juhtúrós puliszka volt, aminél két réteg natúr puliszka közé egy réteg juhtúrót kentek. Ez egész pontosan úgy készült, hogy az első adag puliszkát sűrűre főzték, majd deszkán szétterítették. Amint megkötött, megkenték juhtúróval. Főztek még egy adag sűrű puliszkát, majd ezt a juhtúró tetején szétterítették. Hagyták kihűlni, megkötni. Vacsoránál néha ez szolgált köretként, vagy reggelire ették pirított szalonnával, kolbásszal. Ilyen puliszkából szinte mindig volt a kamrában valamennyi, jobbára kenyér helyett ették.

Illik a puliszka mellé a juhtúrón, szalonnán, kolbászon kívül a krumpli, gomba, vagy hagyma is. Ilyenkor legjobb a póréhagyma, friss vadgomba híján termesztett csiperkével.

juhturos_puliszka_porehagymaval_csiperkevel_alapanyagok.jpg

Összetevők (egy személyes adag):

  • hét dekagramm kukoricadara
  • tíz dekagramm juhtúró
  • tizenöt dekagramm csiperke
  • tizenöt dekagramm, vagy egy kisebb tisztított póréhagyma
  • három dekagramm vaj
  • egy-két evőkanál tejszín
  • frissen tört bors

juhturos_puliszka_porehagymaval_csiperkevel_prep.jpg

Lábasban kis lángon gyengén megfuttattam a kukoricadarát egy dekagramm vajon. Megsóztam, kevés vizet adtam hozzá. Folyamatos keverés mellett a vizet mindig pótolva sűrű kukoricakását főztem. Egy kivajazott kerek cső alakú formába nyomkodtam, aminek az alját fóliával fedtem le. Egy másik formánál ugyanígy jártam el a juhtúróval. Amíg a kukoricakása hűlt, felszeleteltem a megtisztított gombát, majd kevés vajon, nagy lángon megpirítottam. Kivettem egy tálba, majd a kisebb darabokra vágott póréhagymát is megpirítottam. Lehúztam a tűzről, hozzáadtam a gombát, megsóztam. Legfeljebb annyi tejszínt adtam hozzá, amennyi a pörzsanyagok feloldásához szükséges. Kinyomtam a formából puliszkát, félbevágtam. A két puliszkaszelet közé nyomtam a juhtúró-pogácsát. Erre visszaraktam a másik puliszkaszeletet. Ezt a tortát egy tányér közepére raktam, köré rendeztem a póréhagymás, gombás keveréket. A puliszkatortára borsot törtem, a tetejére raktam egy szelet gombát, erre egy kis darabka vajat. Ezt konyhasárkánnyal megolvasztottam, hogy szép fényes legyen a puliszka felszíne.

Több személyre, vagy formák híján, érdemes a hagyományos (feljebb leírt) módon deszkán kiterítve elkészíteni. A kész tortából egy kifeszített cérna segítségével szép szeleteket, blokkokat lehet vágni.

A bejegyzés trackback címe:

https://suburbankitchen.blog.hu/api/trackback/id/tr4313641420

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása