Egész estés tyúkhúsleves
2018. február 17. írta: Gyalogrépa

Egész estés tyúkhúsleves

egesz_estes_tyukhusleves.jpg

Egy tyúk levesnek való megfőzéséből tulajdonképpen két külön fogás fakad. Egyrészt van a tiszta leves maga, amit kevés hússal, leveszöldséggel és sok friss tésztával adtam föl. Másrészt van a főtt tyúk, meg a maradék leveszöldség, amit külön főtt zöldségekkel, főzőkolbásszal, és mártogatósokkal egészítettem ki. A levesből nem szabad sokat enni, hogy jusson hely a második fogásnak is, amivel aztán el lehet szöszmötölni órákon keresztül. Közben meg lehet vitatni sok mindent; van aki úgy belelendül, hogy a tyúk lábával gesztikulálva ad nyomatékot mondandójának. Tulajdonképpen hagyományos közösségi esemény. Rá kell szánni az időt nemcsak az elkészítésére, hanem az elfogyasztására is.

tyuk_tisztitasa.jpg

A tyúk előkészítése

Nem túl nagy, nem is túl kicsi tyúkot érdemes választani. Combos apróléknak vettem a madarat, ami itt azt jelenti, hogy a "megtisztított" tyúknak meghagyták a fejét, lábát, máját, szívét, zúzáját, viszont a mellét eltávolították. Így volt két kiló. Lehet hogy ez még jérce kategória, de biztosan nem csirke. Nem bánom, hogy a melle a hentesnél maradt, tyúknál ez rettentően száraz, főleg ha levesben fő. A megtisztított szónál az idézőjelnek jelentősége van, mert szárnyasokkal mindig van utómunka bőven. Mikor több, mikor kevesebb, ezzel a madárral inkább több volt.

A tyúk lábát elég szépen megtisztították: már leszedték róla a pikkelyes hártyát, a talpának a közepén lévő puha rész is tiszta. Bárddal lecsaptam a körmöket, kidobtam. A fejről levágtam a tarajt félretettem. Levágtam a fejet, lecsaptam a csőrét. Nem láttam, hogyan tudom ezt rendesen kitisztítani, így inkább kidobtam. Gyerekkoromban talán láttam egyszer, de inkább a kidobás volt a jellemző. Aki tudja, hogy kell konyhakésszé varázsolni a tyúk fejét, kérem, írja meg kommentben!

A madarat a hasára fordítottam. Látványosan tele volt tokokkal, azaz a tollak maradványaival. Akadt pár hajszálszerű toll is. Csipesszel ezeket mind eltávolítottam, Amelyik tokot csipesszel sem lehet kinyomni, az olyan jelentéktelen, hogy maradhat. Érdemes belesni a hajlatokba, ott is akad toll bőven. A püspökfalatot nem eszi nálunk senki, így azt is kidobtam. A teljes bőrfelületet megpörzsöltem konyhasárkánnyal, késsel megkapargattam, megtöröltem.

Levágtam a szárnyakat, és a combokat. A hátára fordítottam, maradéktalanul kiszedtem a bordák között maradt belső szerveket. A farhát belsejét alaposan kitörölgettem. A vastag hájdarabokat kivágtam, külön kisütöttem. A májat levágtam a szívről, a szív "talpát" kidobtam, a szívet elfeleztem. A feleket is bevágtam hosszában, majd alaposan kinyomkodtam, kimostam az alvadt vért belőle. A májat megtisztítottam, elraktam a hűtőbe. A zúzát nem mindig takarítják ki szépen, ebben is van némi kukoricadara, meg talán kavics. Ezt alaposan le kell mosni. Ez annak a maradéka, amit az állat utoljára evett. Mindezen tortúrák után már konyhakész a madarunk. :)

konyhakesz_darabolt_tyuk.jpg

Hideg vízben feltettem nagy lángra. Amint felforrt, a levet kiöntöttem, a húsokat alaposan megmostam. A fazekat elmostam, majd visszapakoltam a tyúkot, felöntöttem három és fél liter vízzel. Nagy lángon felforraltam, lefedtem, majd kis takarék lángra tettem, hogy gyöngyözéssel forrjon. A levesbe főzött zöldségek összeállításánál könnyen vita alakulhat ki. Sok helyütt szokás zellert, karalábét, illetve kelkáposztát is a levesbe főzni. Ezekkel nincs bajom, csak nem szeretem a húslevesben. A kelkáposztától és a karalábétól könnyen káposztaíze lesz a levesnek, ami nem előnyös szerintem. Másrészt a kelkáposzta kiváló zsírszűrőként funkcionál, ahogy a leves felszínén úszkál. Tehát rengeteg zsír beül a kelkáposztalevelek mélyedéseibe, ami onnan soha többet nem jön ki.

egesz_estes_tyukhusleves_izesitok.jpg

Az ízesítők:

  • negyed kiló tisztított főzőhagyma: pár nagyobb darabba szeltem, majd ezt száraz serpenyőben alaposan lepirítottam.
  • körülbelül tizenöt dekagramm sárgarépa, ugyanennyi petrezselyemgyökér
  • tizenöt gramm fokhagyma: ez itt apró télálló fajta, amiből egy fej tett ki tizenöt grammot. Ezt félbevágtam, majd a hagymával együtt megpirítottam.
  • négy szem szegfűbors
  • tíz szem fekete bors
  • egy csillagánizs
  • egy teáskanál szárított kakukkfű: legjobb a friss kakukkfűág. A folyosón lévő növény a teljes lombját elszárította, de megjelent pár fiatal, apró hajtás is. Majd legközelebb!
  • egy babérlevél
  • egy kisebb rozmaringág
  • négy petrezselyemszár
  • egy póréhagyma zöld részének a palástja: kiváló természetes csomagolóanyag
  • tizenöt gramm só

egesz_estes_tyukhusleves_prep.jpg

Másfél óra főzés után hozzáadtam a leveshez a zöldségeket és a sót. A rozmaringot, babérlevelet, petrezselyemszárat (jó esetben a kakukkfűágat is) a póréhagyma palástjába raktam, összekötöztem. A többi fűszert mozsárban megroppantottam, majd egy teafilterbe raktam, bekötöttem. A zsinórt mindkét esetben hosszúra hagytam, hogy kilógjon a fazékból. A gyökérzöldségek jó esetben előbb megfőnek, mint a tyúkhús. Amint megpuhultak, ki kell őket venni. Mikor már úgy láttam, hogy a vékonyabb húsok kezdenek megpuhulni, belógattam a csomagokat. Ezek végét a fedőre kell rakni, semmi esetre sem a fazék oldalán hagyni lelógni. A közlekedő edény elve alapján szép lassan felszívja a levest a zsinór, majd ha van rá lehetősége, (azaz lelóg) kicsöpögtet belőle a fazék mellé. Már jártam így. A májat beemeltem a levesbe, közepesen keményre főztem, kiemeltem.Körülbelül húsz perccel ezután megpuhultak a húsok, levettem a platniról a fazekat. Óvatosan kiszedtem a tyúk részeit, a csomagokat kidobtam. A kiemelt húsokat és a gyökérzöldségeket egy tepsibe raktam, lefedtem, langyos sütőben melegen tartottam. Húsz percet hagytam a levest ülepedni. Egy fazékra szűrőt raktam, ezt vékony vászondarabbal béleltem ki. Óvatosan rámertem a levest úgy, hogy ne kavarjam föl. A levest zsírtalanítottam pár papírtörlő segítségével.
Míg főtt a leves, két személyre egy közepes tojást összegyúrtam kis csipet sóval, tíz deka tésztaliszttel. Fél órát pihentettem, majd géppel kinyújtottam négyes vastagságúra. Derelyeszaggatóval eperlevél tésztát készítettem. Hagyományos a vékony cérnametélt és a csigatészta is, nekem az eperlevél megy. Ha a májat nem főzzük meg, szitán áttörve májgaluskát is lehet készíteni levesbetétnek. Negyed órát hagytam szikkadni a tésztát, majd tálba gyűjtöttem, lefedtem.
Fejenként három deciliter levest melegítettem gyöngyözésig. Ebben főztem meg a tésztát. A leveshúsból, leveszöldségekből és friss petrezselyemből porcióztam a tányérok aljára. Erre mertem a forró levest a tésztával együtt.

egesz_estes_tyukhusleves_leveshus_korettel_martogatossal.jpg
Amint ez elfogyott, sós vízben megfőztem egy keményre fövő krumplit, egy kis darab kelkáposzta felét, pár darab korrekt főzőkolbászt (elhagyható). A főzőkolbász toszkán import, elég borsos ára van, de normális hazai alternatívája nemigen akad. Egyébként igen finom. Tormát reszeltem, összekevertem kevés tejföllel. Díszítésnek pár kapribogyót használtam. Egy kávéskanál zöld borsot, ugyanennyi apró kapribogyót durvára aprítottam, összekevertem némi mustárral. A tepsi tartalmát egy nagy tálra rendeztem. Melléraktam a külön főzött elemeket, a májat, mártogatósokat. Az adag hatalmas, legalább négy partner kell ahhoz, hogy elfogyjon frissen. Jó megoldás lehet valamennyi levest melegen tartani és a kihűlt elemeket abban újramelegíteni, ha több órás a műsor.
Ezek után még marad leves bőven a következő napokra, ami más levesek alapjául szolgál. Egy jól tisztított leves jól záródó dobozban egy hétig is eláll a hűtőben.

A bejegyzés trackback címe:

https://suburbankitchen.blog.hu/api/trackback/id/tr2013676246

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2018.02.18. 19:07:08

Gyökeresen eltér a véleményünk a tyúkhúslevesről. Ha jól számolom, 4-5 sarkalatos ponton. És ezek között nincs az, hogy milyen és mennyi zöldséget teszünk a főzőlébe, az nem is érdekes a többi mellett.
(Egyébként nem közlekedő edények elve miatt. De ez már csak plusz szőrözés, nem is érdekes.)
Mondjuk így: döbbenettel olvastalak! ;)

várom a levelet 2018.02.18. 19:17:18

én is,de hát ízlések?

Ibolya Zuberecz 2018.02.18. 19:42:19

Nem akarom megsérteni a blogolót, de Jó cifrán adata elő, pedig főzni egyszerűen kell, nem sorolom el a felesleges műveleteket, fűszereket, ezek nélkül is lehet finom tyúkhúslevest főzni, (ld. Magyar Elek, Vízváry Mariska, stb.) a mellet nem a húslevesbe kell főzni, hanem külön kell elkészíteni, pl. második fogásnak.

2018.02.18. 20:07:41

@várom a levelet: természetesen! szívesen megkóstolnám ezt a levest, mint ahogy a szerző valamennyi receptjét! (ne legyen félreértés)

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.02.19. 05:32:50

@pizzaszeletvágó: Köszönöm. Rég láttalak, jó hogy visszatértél! :) Rakd ki ide kommentbe a tyúkhúsleves receptedet (ha publikus), hadd lássuk, milyen!

A fickó 2018.02.19. 22:28:20

@Gyalogrépa: Pizzaszeletvágó Alemitta csirkéből készíti a levest, titokban felvásárolta az állományt, azért nem tudok én most hozzájutni. :D
Egyébként az én leveskészítési szokásom is több pontos eltér a tiédtől.
1. más napokon készítem a levest
2. nem pont annyit készítek, mint te
3. a bouquet garni-t 3 helyen kötöm meg
4. a répát nem vágom ketté keresztben
Ebből is látszik, hogy nem főzünk egyformán. :D

Viccet félretéve ez egy leves, ami akár ovis szintű főzéstudással is elkészíthető jól, valszeg ezért is hozzá mindenki. :) Viszont tetszik, hogy te egy más szinten mutattad meg a leveskészítést, igényesen tudatosan és helyesen használva bizonyos konyhatechnológiai lépéseket. Egy dolgot emelnék ki, a zöldségek melegen tartása, illetve a már elkészült zöldségek kiemelése a levesből, mielőtt rommá főnének. Ilyet is ritkán olvasok. Ráadásul a megfőtt zöldség már semmit sem ad hozzá a továbbkészülő leveshez. Szóval gratula, jó kis leves lett ez.
Még annyit, ha már pizzaszeletvágó nem árulta el: a madzag a kapilláris hatás miatt szívja fel a folyadékot. :)

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.02.20. 05:29:08

@A fickó: Azt tudom, hogy ti "imádjátok" egymást. :) Én úgy gondolom, hogy ti valójában egy hajóban eveztek, csak ütitek egymást a lapáttal néha. Ha azon megy a vita/veszekedés, ki használ jobb szárnyast, az derék dolog.

Ami a csirkét illeti, a környékünkön még jópár háznál tartanak csirkét, tyúkot, van ahol kacsa is akad. Nappal még ilyen időben is kinn vannak, a tolluk fényes és dús. Néha látni mit kaptak enni: kukoricaszemek, talán búza, karfiol-levélnyél, káposztalevél, almahéj, reteklevél, stb. A piacon a zöldségesektől lehet kunyerálni ilyen zöldhulladékot, van aki árul szemestakarmányt zsákból (magok, nem táp). A tyúkfélék között nem igazodok el magabiztosan, de ezeknek a madaraknak és a tojásuknak igen jó ízük lehet. Nem ugyanazok a fajták, mint az Alemitták, de ezeknek a tartása háztáji körülmények között gazdaságosan megoldható. Persze a fiókabizniszt egyáltalán nem ismerem, de gondolom az Alemitta vigyáz a saját kitenyésztett, kidolgozott fajtaállományára.
Akinek pedig nincs ilyen háztáji forrása, marad a hentes. Nálunk a piacon mindig van jobb ízű tanyasi (nem sárga bőrű), meg szinte mindig van Alemitta is. Nyilván fogy.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.02.20. 05:33:48

@A fickó: A kötözőmadzag gyertyához való natúr kanóc kreatív boltból. :)
Az oké, hogy kapilláris elven mászik fel a leves, de az oldalán már a közlekedő edény miatt csöpög olyan lelkesen (kipróbáltam: körülbelül egy deciliter/óra)

A fickó 2018.02.20. 14:22:42

@Gyalogrépa: "Ha azon megy a vita/veszekedés, ki használ jobb szárnyast, az derék dolog."
Nem az itt a lényeg, hogy jobb szárnyas, hanem, hogy hozzá tudok e jutni folyamatosan a minőségi csirkéhez. Én nem a mélyhűtőből szeretném kiemelni, ha szükségem van egy egész csirkére, vagy akár csak az alkatrészeire.
Persze lehetnek jók az otthon tartott csirkék, de azt kötve hiszem, hogy gazdaságos a tartásuk. Magyarországon ma nem találni ilyet, a gazdaságosság/húsminőség tekintetében. Az Alemitta sem tudta ezt megoldani, így esett a választás a Sasso cég lassan növő fajtáira. Lassan nőnek, de gazdaságos a tartásuk és minőségi a húsuk.
www.sasso.fr/best-chicken-breeds-slow-growth-for-free-range-poultry-breeding.html

Benikuty 2018.02.20. 20:31:01

@Gyalogrépa: ha lehetőséged lesz, kóstolj össze egy piaci "tanyasit" az Alemittával, és ítéld meg magad. Az a biztos!

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.02.21. 04:31:01

@A fickó: Arról már többször olvastam, hogy az elterjedt fajtákra üzletet nem lehet ráhúzni, ez vitán felül áll. A fagyasztott húsnak én is ellene vagyok, kizárólag megmaradt húsos csontokat gyűjtök a fagyasztóban.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.02.21. 04:36:19

@Benikuty: Meglesz előbb-utóbb. Egészben sütésre melyik fajta, illetve milyen súlyú ajánlott?
süti beállítások módosítása