A klasszikus Red Beans & Rice cajun módra
2018. február 23. írta: Gyalogrépa

A klasszikus Red Beans & Rice cajun módra

a_klasszikus_red_beans_rice_cajun_modra.jpg

New Orleans-ban a hétfő volt a hagyományos "wash day", amikor általában mostak, takarítottak. Főzni alig volt idő, viszont az egyszerű "Red Beans & Rice" elrotyogott magában napközben. Hasonló a koncepció, mint a szombati sóletnél: a bab sokáig fő, viszont legalább nem kell felette állni.

A Red Beans & Rice egy vörös vesebabbal, hússal és zöldségekkel készülő fűszeres ragu, amit rizzsel adnak fel. New Orleans-ban hagyományosan kreol konyhát visznek, viszont ez egy cajun stílusú recept, ami inkább Louisiana vidéki lakosságára jellemző. Ugyan ma már szinte senki nem marad otthon hétfőn mosni, de egy házimunkában úszó hétvégére kiváló megoldás.

cajun_spice_fuszerkeverek.jpg

A cajun konyhán előszeretettel használnak egy elég jól definiálható fűszer-keveréket, ami a következő elemekből áll:

  • egy teáskanál Cayenne-bors
  • egy teáskanál frissen tört bors
  • egy teáskanál füstölt paprika
  • két teáskanál magyar fűszerpaprika: bizony, gyakran szerepel "Hungarian paprika" a cajun fűszerkeverék összetevői között.
  • egy teáskanál morzsolt kakukkfű
  • két teáskanál morzsolt oregano
  • két teáskanál fokhagymapor
  • két teáskanál vöröshagymapor

a_klasszikus_red_beans_rice_cajun_modra_prep1.jpg

Fél kiló vörös vesebabot beáztattam egy éjszakára. A fagyasztóban gyűjtöttem bontásból megmaradt sertés bordacsontokat, a porcos résszel együtt - rajtuk minimális hússal. Ezeket kiolvasztottam, összesen egy kiló húsz dekát. Szokás kolbászt, füstölt csülköt is belefőzni, tulajdonképpen bármit, amit itthon is raknánk a bab mellé. Itt amerikai andouille-ról van szó, ami nem összetévesztendő a francia andouille-lal. Míg az amerikai változat sertéshússal, addig a francia a disznó beleivel, gyomrával készül. Nyilván a kolbászok minimális főzést igényelnek, azokat csak a főzés végén érdemes belerakni. Egy nagy befőttes üvegbe pakoltam a csontokat. A fűszer-keveréket egy kisebb befőttesüvegben összeráztam, majd a felét a csontokra öntöttem. Leszűrtem a babot, a csontokra borítottam. Az üveget feltöltöttem két liter vízzel. Beleraktam négy babérlevelet. Lefedtem, majd a befőzőautomatámban hőkezeltem kilencven fokon legalább öt órán keresztül. Pontos időtartamot kár írni, az a lényeg, hogy a bab puha legyen. Sózni nem szabad, hogy a bab szépen főjön. Óránként érdemes ránézni, a vizet szükség esetén pótolni. Egy nagy lábasban, vagy fazékban is elkészül kis lángon, csak nem szabad tartósan magára hagyni. Mire a bab megfőtt, addigra a hús is megpuhult annyira, hogy szépen levált a csontokról. Kipakoltam az üveget. A csontokról, porcokról összegyűjtöttem a leomló húst. Kidobtam a babérleveleket. A babról leöntöttem a folyadékot, majd beforraltam a felére, a babra öntöttem.

a_klasszikus_red_beans_rice_cajun_modra_izesitok.jpg

Ízesítők a babhoz:

  • negyed kiló tisztított szárzeller
  • negyed kiló tisztított újhagyma
  • negyed kiló tisztított kápia, bocskor, vagy piros kaliforniai paprika és zöld hegyes erős-paprika vegyesen: ez a fajta vastag húsú, karakteres ízű, rendkívül illatos. Tipikusan télen kapható.
  • a fűszerkeverék megmaradt fele

a_klasszikus_red_beans_rice_cajun_modra_prep2.jpg

A zöldségeket feldaraboltam. A zöld paprika kevésbé erős végét felkarikázva, kevés újhagyma zöldjével és szárzeller aprított levelével összekevertem. Tálalásnál ez került az étel tetejére. Az újhagyma maradék zöldjét külön gyűjtöttem. Ezeken kívül mindent a babhoz adtam, megsóztam. Kis lángon lefedve főztem húsz percet, amíg a paprika majdnem megpuhult. Lehúztam a tűzről, beleforgattam a külön tálba gyűjtött újhagyma zöldjét, az összegyűjtött, feldarabolt húst. Húsz percet hagytam hűlni. Közben megmosott, megszárított hosszú szemű rizsből piláfot készítettem, majd tálaltam.

Érdekesség, hogy napról napra változik ragu íze ahogy összeérik, és ahogy a zöldségek veszítenek a frissességükből.

A bejegyzés trackback címe:

https://suburbankitchen.blog.hu/api/trackback/id/tr6313693320

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Frank99 2018.02.26. 11:25:16

Az összes ragu jellegű -bár pörköltre, töltött káposztára stb- ételre igaz, hogy másnap-harmadnap finomabb, és esetleg más ízű...

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.02.26. 18:58:17

@Frank99: Igen, igen. Ennél azért emeltem ki külön, mert nagyon sokat változott egyik napról a másikra. Ez különösen igaz a szárzeller és paprika ízére.
süti beállítások módosítása