Büfékaja otthon: Serpenyős farkassügér majonézes krumplisalátával
2019. január 22. írta: Gyalogrépa

Büfékaja otthon: Serpenyős farkassügér majonézes krumplisalátával

Előre elkészített krumplisalátával öt percen belül korrekt étel van az asztalon. Ennyi idő alatt a bundás kenyér készül el.

bufekaja_otthon_serpenyos_farkassuger_majonezes_krumplisalataval.jpg

Sosem gondoltam volna, hogy pont a krumpli után kell a leginkább kajtatni ennél a fogásnál. Jóízű halat már rengeteg helyen kapni - Budapesten legalábbis - lapos hagyma szintén akad, csemege uborkát raktam el magam, de ebből is akárhol lehet jót kapni; igaz drágán. Na de a krumpli! A legtöbb helyen szemlátomást egyetlen szempont lebeg a beszállítók szeme előtt, mikor krumplit vesznek. Ez pedig az ár. Nem gondoltam volna, hogy egy ilyen büfékajánál erről kell beszélni, de hát pont aktuális.

Azt hiszem, nem mondok hülyeséget azzal, hogy a legfontosabb és a legtöbbet fogyasztott zöldségünk a krumpli. Ebből fogy a legtöbb, mégis irgalmatlanul vacak krumplikat lehet kapni télen. Ha van is jó termelői krumpli, az novemberig bezárólag. Csak krumpli, meg más téli zöldségek miatt nem jönnek a termelők a piacra. A krumpli is fázós, meg ők is, vásárló is alig van ilyenkor. Nem éri meg. Persze be lehet vásárolni frankó krumpliból ősszel, de aki nem tudja az egész télire valót rendesen eltárolni - ahogy én sem - annak bizony a zöldségkereskedőkre és a multikra kell támaszkodnia a tél közepétől. Az meg olyan, amilyen.

Nem ők tehetnek róla; valamiért sok ember fejében az van, hogy a legegyszerűbb, mindennapi alapanyag az leginkább olcsó legyen. Nem a kisjövedelműek kezéből akarom az utolsó falatot is kiütni, de azért annak nemigen van értelme, hogy szemlátomást tehetős emberek vásárolják az akciós zsákos krumplit, meg hagymát. Merthogy az olyan vizes, hogy mire a végére ér, legalább a negyedét, de inkább a harmadát ki kell dobnia. Na, nem mint ha a megmaradt krumpli olyan jó lenne, még az alapvető technikai elvárásokat sem tudja. Főzésnél a belseje pépesre fő, miközben a külseje ropogós marad. Íze pedig alig van. Tudom, tapasztaltam én is.

A kisebb kiszerelésű, de drágább krumplik általában tudják azt, hogy az "A" salátába való keményre fő, a "C" lisztes, a "B" meg a kettő között van valahol. Ízük változó, néha belefutni egészen jókba is. Végeredményben nem lehet csak legyinteni arra, amiről korábban cikkeztek: a jobb éttermek külföldről hozatják a krumplit. Sajnos, van benne ráció.

Na de nézzük, miből élünk - a nyöszörgésből nem lesz étel! Adok krumplitippet is, bár ezzel magam alatt vágom a fát. Így is elkapkodják azt, amit hoznak. Sissi krumpliról van szó a gazdaságos áruházból. A mezei krumpli duplájába-háromszorosába kerül, viszont tényleg megéri. Franciaországból jön, hétszáz forintba kerül. Most erre mit mondjak?!

Egyébként egész elfogadható krumplisaláták készülnek ízetlen krumplikból is. A kulcsa az, hogy a mártása jó erős ízű, hagymás-ecetes legyen. Így nem olyan feltűnő, hogy a krumpli csak ballasztanyagként ellavíroz a többiek háta mögött. Pedig KRUMPLI-salátáról van szó - amúgy.

bufekaja_otthon_serpenyos_farkassuger_majonezes_krumplisalataval_alapanyagok.jpg

Összetevők:

  • hatvan-hetven dekagramm tisztított salátaburgonya: a képen látható tételnek az ég egy adta világon semmi íze nem volt. Csináltam Sissi-vel, meg Mayan Gold fajtájúval is (utóbbit kaptam), amikkel tényleg finom, krumpliízű volt a saláta.
  • kétszáz gramm zsíros tejföl
  • öt dekagramm csemege uborka
  • öt dekagramm lapos hagyma, vagy más édes csemegehagyma.
  • egy tojás sárgája
  • egy teáskanál mustár
  • fél deciliter víz
  • két evőkanál fehérborecet
  • körülbelül egy deciliter finomított repceolaj a majonézhez és a sügér sütéséhez
  • fejenként egy tíz dekás sügérfilé: ez nem tűnik valami soknak, de ez a hal a krumplisalátával igen laktató fogás. Tessék megnyugodni, senki nem marad éhen!

A krumplit lehet héjában sütni, vagy főzni, majd utána pucolni, szeletelni. Ezúttal meghámoztam felkarikáztam, megfőztem annyi sós vízben, amennyi épp ellepte. Így tudom a legjobban eltalálni, meddig főzzem. Leszűrtem, hideg vízben kihűtöttem.

majonez_prep.jpg
Elkészítettem a majonézt. A mustárt kikevertem a tojás sárgájával, megsóztam, majd hozzáadtam két evőkanál olajat. Simára kevertem, majd ismét olajat adtam hozzá, ismét simára kevertem. Ezt addig folytattam, míg elég "kemény" majonézt nem kaptam. Kikevertem az ecettel, a tejföllel és a vízzel. Víz helyett lehet a krumpli kihűtött főzővizét is használni. Vízre azért van szükség, mert a krumpli sok nedvességet vesz fel a mártásból mire összeérik a saláta. Enélkül "megkötne" lenne a mártás.

krumplisalata_prep.jpg

A hagymát és az uborkát felszeleteltem, aztán a salátába forgattam a krumplival. Körülbelül fél óra alatt már valamennyire összeérik a krumplisaláta, de lehet várni másnapig is. Érdemes nagyobb adagban készíteni, jó rántott hús, serpenyős csirkemellfilé, vagy fasírt mellé is.

suger_sutese.jpg

A sügérfilé szálkamentes, nem kell irdalni, csak sütés előtt megsózni, borsozni. A vastag fenekű serpenyőmet kétszáz fokra hevítettem. Egy evőkanál olajat öntöttem bele, majd erre fektettem a filéket bőrös oldalukkal lefele. Egy-egy spatulával finoman lenyomtam a filéket, hogy ne pöndörödjön fel a bőrük. Különben a hal nem sülne egyenletesen, billegne a serpenyőben, a bőre is csak főne, nem pirulna. Figyelni kell, ahogy a hal húsa alulról opálosra vált át. Amint elérte az opálosodás a vastagabb rész közepét, megfordítottam a filéket, majd tíz másodperc múlva kivettem. A hal sütése összességében nem tart másfél percig sem, szóval érdemes a salátát előre tálalni. A hal bőre ropogós, a húsa szaftos és puha. Mindig megbánom, hogy nem készítek másnapra is ebből a krumplisalátából. Jó ez magában, vagy kiflivel is.

A bejegyzés trackback címe:

https://suburbankitchen.blog.hu/api/trackback/id/tr3214581354

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A fickó 2019.01.23. 02:21:57

"Sosem gondoltam volna, hogy pont a krumpli után kell a leginkább kajtatni ennél a fogásnál."
Kajtatni? :O Csak kiválasztod a webshopon, fizetsz és várod a postást, aki az ajtód előtt teszi le .... ööö, vagy mégsem - bár legutóbb felhozták a 25 kilós csomagot. :D Tudom, sajnos nem tudod tárolni ...

"Franciaországból jön, hétszáz forintba kerül. Most erre mit mondjak?!"
Azt, hogy olcsó. Németországból rendelve közel 1000 Ft lenne. Amúgy, a Sissi (pontos i) Német eredetű és biz tényleg egy jó fajta, salátához, meg az egyik legjobb választás. Főleg, ha főzöd előtte.
Én újabban már szuvidálom a salikhoz (is), vagy héjában sütöm - így bármilyen típust (ízűt, színűt) használhatok. Sajnos már kopok ki a fajtákból, pillanatnyilag csak 8 féle van (raktáron). A Mayan Gold meglehetősen jól tartja magát, már Németországban sem beszerezhető, majd csak szeptembertől.
A majonézbe én sokkal kevesebb tejfölt tennék, az eredeti Sauce tartar, nem is tartalmaz. Én kevés jófajta görög joghurtot szoktam hozzá adni inkább mostanság. Hígításra, meg sült "krumplihéj teát" használnék ...

A halat nagyon szépen sütötted .... és kellően röviden.
Mindent túlsütünk, én a kiváló mangalica szüzet is, már mint egy jobb steak-et médium alá készítek.

A fickó 2019.01.23. 02:24:55

Hah, most látom, milyen jó boreceted van. :)

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.01.23. 05:24:18

@A fickó: Webshop, utalás, futár szállít. Kajtatás ez is, csak fizetek érte a futárnak. Mondjuk, az elég sokatmondó, hogy egy külföldi krumplis webshop meg tud élni. Lehet, máshol sem olyan jó a bolti krumpli...

Köszönöm, javítottam a Sissit.

Krumplihéjkivonatot még nem mertem csinálni. Valószínűleg kezelik a krumplikat csírásodásgátlóval, gombaölővel...

Nagyon szeretem ezt a tejfölös majonézt. Ez megy francia saláta alá is.

Jaaa! Ezt a halat ebben a méretben tök egyszerű sütni. Ilyen sügeret most sütöttem negyedik, vagy ötödik alkalommal. Isteni.

A borecetet - azt hiszem - még te ajánlottad. Tényleg nagyon jó.

A fickó 2019.01.23. 11:12:43

@Gyalogrépa: "Lehet, máshol sem olyan jó a bolti krumpli..."
A német webshoposok krumpli termelők is egyben, piacoznak, nagyban is forgalmaznak. Meg amúgy a Németek nagy krumplievők. :D

"Krumplihéjkivonatot még nem mertem csinálni. Valószínűleg kezelik a krumplikat csírásodásgátlóval, gombaölővel..."
Nem bótba kell venni, főleg nem mosottat ... egészséges, nem zöldült héjú, nem csírás krumpliból lehet készíteni. Ha bio az még jobb. Olyanból lehet készíteni, aminek a héját is megennéd amúgy. A felszívódó gombaölő maradványa a krumpli húsában is benne van, amit a termesztés során használnak.

Six 2019.01.23. 19:43:06

ha előre elkészített krumplisalátával öt perc, akkor előkészített krumplival és hallal 0 lenne csak. érdemes megfontolni

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.01.24. 05:21:27

@Six: Jó vicc lenne, csak hát a krumplisaláta összeérve is jó, a sügér meg csak frissen.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.01.24. 05:24:25

@Dr. Trejo: Akkor krumplisalátához mi való? Csak hekk? Vagy halrudacska? Na, mesélj, mivel kell enni a sügért a szabály szerint?

Benikuty 2019.01.24. 12:17:18

@A fickó: "Meg amúgy a Németek nagy krumplievők."
A tótok sem kispályások ebben! Nem véletlen a mondás náluk: Rohadjon el az összes krumplid! :D

kobold63 2019.01.25. 05:17:00

A salátához mindig kiflikrumplit használok, bár minden egyébnek nevezik mifelénk, de lényegében az. A krumpli nagy folyadék felvételét illetően, a melegen megpucolt, felkarikázott krumplit a hagymával együtt rövid időre ectes salátalébe teszem, leszűröm és keverem össze a majonézzel.

Benikuty 2019.01.25. 08:45:51

@kobold63: Módszered továbbfejlesztve: héjában süsd meg a krumplit, majd megpucolva, felkarikázva áztasd marha-csirke alaplébe. Ha gondolod, legközelebb próbáld ki.

Benikuty 2019.01.25. 15:37:13

@kobold63: én is "loptam", jó pap is holtig...hát még a rossz! :D

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.01.26. 05:16:01

@kobold63: Jó ötlet. Úgy biztosan csak annyi folyadékot vesz fel, amennyi szükséges. (Áztattam már el krumplisalátát, mikor nem találtam el a plusz folyadékmennyiséget.)

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.01.26. 05:19:10

@Benikuty: Jó, jó! Az még majonézes mártás nélkül is jó.
süti beállítások módosítása