Brutál fűszeres krémes tejberizs pisztáciával és gránátalmával
2017. január 19. írta: Gyalogrépa

Brutál fűszeres krémes tejberizs pisztáciával és gránátalmával

pro_23.jpg

Ez a desszert igazán tömény élvezet. Ha kipróbálod, nem fog kelleni többé a bolti verzió. Rendkívül karakán a fűszerezés, aromatizálás. A tejberizs komolyan testesre sikerült a mascarponéval és a tojássárgájával bekeverve.

pre_19.jpg

Az összetevőlista jóval túlmutat az általam korábban ismert tejberizs fogalmán.

  • rizs: rizottórizst választottam, mert a főzés közben komoly keményítőmennyiség oldódik ki belőle ami sűríti a tejberizst. Másrészt rengeteg folyadékot képes felvenni. 1 csésze rizshez 5 csésze tejet számoltam.
  • tej: a rizottókészítéshez nagyon melegen kell tartani a tejet. A lábasomat fel is raktam a tűzre.
  • tojás, mascarpone: ők adják az extra krémességet és testességet.
  • cukor: igazi vaníliával aromatizált.
  • narancsvirágvíz: keleti boltokban kapható. Egy üveg évekre elég.
  • méz: ez kristályos geszteneméz. Frankón olyan illata van, mint májusban a virágzó gesztenyefáknak.
  • fűszerek: gyömbér, fahéj, kardamom, szerecsendióvirág, csillagánizs, szegfűbors, kaffir-lime levél.
  • pisztácia és gránátalma: ropogós textúrát, kis savasságot és finom aromát adnak a krémes tejberizsnek. Le lehet cserélni alma és dió, körte és mandula, vagy csoki és aszalt szilva kombóra. Rengeteg variáció van, egész évben lehet szezonális gyümölcsökkel készíteni. A fűszerezésből és a mascarponés tojássárgájás keverékből tanácsos visszavenni például eper és rebarbara párosításnál. Nyári gyümölcsökhöz könnyebb tejberizs dukál.

rizotto.jpg

A száraz fűszereket kissé megpirítottam. Ráöntöttem a rizst, kissé összeforgattam, pirítottam. Beleraktam a gyömbért és a cukrot. Kevés forró tejet kanalaztam a rizsre, aztán keverni kezdtem. Rizottókészítésnél mindig forró folyadékkal kell dolgozni. A folyadékból épp csak annyit kell egyszerre a rizsre kanalazni, hogy könnyen lehessen kavarni. Igen, folyamatosan kell kavarni. Ha már nehéz kavarni, mert a rizs felszívta a folyadékot, mehet rá még egy kis folyadék. Ezt addig kell folytatni, míg a rizsnek már csak a közepe kemény. Ennél a pontnál annyi tejet öntöttem rá, hogy híg legyen a tejberizs. Lehúztam a tűzről. A rizs már magától megpuhul a forró folyadékban.

img_5855.JPG

A tejberizshez elkészítettem a befejező keveréket. A tojássárgáját kikevertem mascarponéval, mézzel és narancsvirágvízzel. Mindegyik komponens hőérzékeny. A túl nagy forróságtól a tojás és a mascarpone összeugrik, a méz és a narancsvirágvíz illata meg elszáll az ételből. A tojássárgájás mascarponés befejezést Gordon Ramsay egyik oktatóvideójában láttam. Hatalmas ötlet. Kipecáztam a fűszereket a tejberizsből.

finish.jpg

A rizs lehűlt kissé, így belekeverhettem a tojásos keveréket. Visszaraktam a tűzre. Alaposan kevertem, hogy ne ragadjon le. Kis idő után elkezdett besűrűsödni. Vékony falú lábasban is lehet próbálkozni, de nagyon könnyen lehet rántotta a tojássárgájából. Legjobb a vastag fenekű lábas, hogy a tojássárgája szép sima krémességet adjon a tejberizsnek.

pro_23.jpg

Megszórtam az összetört pisztáciával, a gránátalmamagokkal. Limehéjat reszeltem rá. (Limeból még sajnos nem találtam kezeletlent, így maradt a hosszas, dörzsölős forró vizes mosás.) Csak egy nagy tányér tejberizsnek tűnik, de ez legalább 2 adag. Leginkább három, de a párommal bevágtuk az egészet ketten. Legközelebb igyekszem kevesebbet csinálni. Nagyon tömény, főétkezés végén pár evőkanállal is elég belőle desszertnek. Úgy is mindenki elégedetten fog bólogatni. Már most biztos vagyok benne, hogy nyáron kipróbálom sárgadinnye és ribizli párosítással.

A bejegyzés trackback címe:

https://suburbankitchen.blog.hu/api/trackback/id/tr7812134513

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása