Marokkói báránytazsin hazai viszonyokra
2017. április 22. írta: Gyalogrépa

Marokkói báránytazsin hazai viszonyokra

baranytazsin.jpg

Kevés olyan megosztó konyha van, mint a marokkói. Előszeretettel használnak húsokhoz olyan ízesítést, körítést, mint amit mi a rétesbe töltünk, vagy karácsonyi süteménybe használunk. Erre a hasonlatra a marokkóiak válasza a pastila, ahol rétestésztába húsos, édes gyümölcsös tölteléket tesznek, majd rétegezett lepényként megsütik. Egy dologgal nem fogok megbarátkozni valószínűleg a marokkói konyhával kapcsolatban: az pedig a gátlástalan cukor- és mézhasználat. Emiatt a receptem nem autentikus, nem igazán marokkói; egyszerűen hazai viszonyokhoz van igazítva.

A báránytazsin nálunk pont olyan szezonális dolog, mint a spárga. A piacunkra eddig csak évi egy-két alkalommal hoztak. Azt mondják, tavaszi bárányból érdemes csinálni a báránytazsint, semmi másból. A bárány korának előrehaladtával élretör a birkaíz, aztán menthetetlenül felerősödik. Szeretem a birkaízt, de nem idevágó. Egyébként az ízesítésben számunkra kedves alapanyagok vannak, csak szokatlan kombinációban, egzotikus fűszerezéssel.

baranytazsinhuspiritas.jpg

Könnyen járhat bárki úgy, mint én: vagy egész bárányt veszek, vagy felet. A legtöbb recept csak lapockát ír a tazsinba, de azzal én nem laktam volna jól. Nos, a bárányon nemcsak karaj, lapocka és comb van, hanem rengeteg jobbára csontos, porcos, inas rész is. Ezek a részek dúskálnak kollagénben és erősítik a bárány ízét; tehát helyük van a tazsinban is, úgy gondolom. Került bele lapocka, nyak, első csülök, szegy, bordák, dagadó. Mindent megtiszítottam a felszíni faggyútól, különös tekintettel a szegyre. A serpenyőben pirításra alkalmatlan részeket bekentem olajjal, majd forró sütőben megpirítottam. A lapockát és az aprólékot serpenyőben platnin pirítotottam meg.

baranytazsinizesitok.jpg

A báránytazsin ízesítői:

  • gyömbér
  • hagyma: ilyenkor áprilisban nehéz korrekt főzőhagymához jutni, de nem lehetetlen.
  • fokhagyma
  • kandírozott birsalma: ősszel sikerült a környéken szedni pár szem birsalmát, aminek a nagy része férges volt, végül cukorral több egymást követő napon is felfőztem alacsony lángon. A saját zseléjében várt azóta a felhasználásra. Kereskedelemben még nem láttam ilyet, de másmilyen birsalmakészítmény is megteszi; legfeljebb feloldódik.
  • marokkói citrom: sózott érlelt biocitrom tavalyról. Már az idei is érlelődik, hamarosan bemutatom, hogyan készül.
  • házi paprikakrém
  • aszalt szilva
  • római kömény
  • koriandermag
  • csillagánizs
  • szerecsendió-virág
  • zöld kardamom
  • szegfűbors
  • fahéj
  • borókabogyó
  • fekete bors

baranytazsinprep.jpg

A tazsin tulajdonképpen egy kúpos fedelű kerámia sütőedény becsületes neve, amit én egy öblösebb - szintén kerámia - sütőedénnyel helyettesítettem. Megtisztítottam, és felszeltem a hagymát, fokhagymát, gyömbért. A száraz fűszereket megpirítottam; az őrlésre alkalmasabbakat mozsárban összetörtem, a nagyobbakat fűszerzacskóba tettem. Végül mindent bepakoltam az edényembe a húsokkal együtt. Kevés vizet tettem alá, hogy legyen némi gőz. Ilyenkor érdemes a sósságot korrigálni. A paprikakrémem sós, ezért csak minimálisan kellett igazítani a sósságon. Betettem a befőzőautomatámba a tazsint. Annyi vizet öntöttem alá, hogy az edény füléig érjen. Lefedtem. A termosztátot 80 fokra állítottam, és elindítottam az automatát. A tazsint célszerű reggel összeállítani, ugyanis nagyon sokáig készül. Ezen a hőfokon 10 órát készítettem. Voltaképpen ez nagyon kényelmes módja a főzésnek, ugyanis vacsorára elkészül az étel magától. Én magára szoktam hagyni a befőzőautomatát, felé se nézek. (ugyan a használati útmutató szerint nem szabad) Egyébként platnin is lehet vízfürdőt készíteni neki, csak azt nem tanácsos magára hagyni. 160 fokos sütőben valamivel hamarabb elkészül,  az erdemény kiváló lesz úgy is.

baranytazsinrizzsel.jpg

Vacsorára hosszúszemű rizst pároltam, ez szolgált a tazsin köreteként. A hús omlós lett, a többiek pedig megőrizték tartásukat. Rengeteg finom szaftja lett, amit szépen felitattam a rizzsel. Nagyon illatos, kellemes fogás. Ja, és nem rétesízű.

A bejegyzés trackback címe:

https://suburbankitchen.blog.hu/api/trackback/id/tr4612442189

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása