Kelet-európai coleslaw
2017. június 04. írta: Gyalogrépa

Kelet-európai coleslaw

keleteuropaislaw.jpg

A coleslaw, az amerikai káposztasaláta sokkal közelebb áll a kelet-európai kultúrához, mint amennyire elsőre gondoltam. Ez könnyen megérthető, hiszen ezen a vidéken vannak a fejes káposzta, és a gumós zöldségek legnagyobb rajongói. Ez egy nagyon egyszerű majonézes alapú kevert nyers saláta, ami azt vonja maga után, hogy leginkább az alapanyagok minőségén áll, vagy bukik a saláta sikere.

keleteuropaislawalapanyagok.jpg

Vannak, akik a coleslaw-t porcukorral édesítik, (ez egyébként hagyományos is) pedig a megfelelő zöldségválasztás esetén erre semmi szükség. Az új fejes káposzta és a fiatal, zsenge répa már önmagában is igencsak édes. Valójában pont ezért szeretjük őket. Másrészt ezekben nincsenek erős, fás rostok, amik tönkretehetnék a salátát. A coleslaw-t télen nagyon könnyen ki lehet nyírni nem eléggé érett, kesernyés káposztával, illetve óriási kivénhedt répával. Nemcsak hogy nem édesek, hanem rettenetes ízük is van.

A másik kulcsontosságú alapanyag a tejföl. Ha nem elég zsíros, sűrű és ízletes, könnyen elvész a zöldségek által engedett lében. A tejföl az legyen tejföl; ebben a receptben se nem joghurttal, se nem frissföllel nem helyettesíthető.

A jó majonéz drága dolog. Mivel ízesítőpaszta, ezért a jobb minőségű majonézből elég kevés is. Némelyik ipari verzió olcsónak tűnik, de valójában csak a drága majonézt kukoricakeményítőből, csomósodásgátlóból, zselatinból és vízből álló csirízzel szaporították föl; aminek viszont semmi íze. A végén az ember ugyanott van vele, mint ha a drágát vette volna meg, mert az olcsóbb majonézből többet kell használni, ugyanahhoz az ízhatáshoz. Egyébként meg nehéz elhinni a hónapokig a meleg raktárpolcon porosodó majonézesflakonról, hogy olyan jóízű majonéz van benne, mint amilyet bárki friss tojásból kikever. Egyébként tíz per alatt kész mososgatással együtt; nem nagy dolog.

Mitől lesz a saláta igazán kelet-európai?

A két alapzöldséget friss idei céklával és salottahagymával, a fűszerezést pedig őrölt koriandermaggal és őrölt köménnyel egészítettem ki. Mindkét zöldség igencsak édes, tehát idevágó. A salottahagymát legfeljebb gyengébb lilahagymára érdemes lecserélni. Az új fejes káposzta idején a főzőhagyma igencsak erős és durva ízű, tehát egyáltalán nem jó választás. A hagymaszagot salottával sem lehet elkerülni, de hasonlóan jó minőségű kelet-európai coleslawt ad a hagyma nélküli, friss kaporral ízesített verzió. Attól függ melyiket készítem, hogy vacsora, vagy reggeli mellé szánom.

keleteuropaislawprep.jpg

Két kisebb tojás sárgájához négy teáskanál mustárt adtam. Megsóztam, őrölt római köménnyel és korianderrel ízesítettem. Pár csepp almaecetet csepegtettem rá. Egy teáskanálnyi olívaolajat öntöttem rá, beledolgoztam. Ismét ráöntöttem egy teáskanálnyit, beledolgoztam. Így folytattam, amíg a kívánt állagot el nem értem. Félidőnél az olívolajat lecseréltem napraforgóolajra, úgy hogy a majonézbe kerülő olaj fele olívaolaj, másik fele napraforgóolaj legyen. Amint elkészült a majonéz, elkevertem benne hat-hét evőkanál tejfölt, majd kevés almaecettel tovább savanyítottam. Lereszeltem az új káposztát, a megtisztított sárgarépát és a céklát. A hagymát apró kockákra vágtam. (Megjegyzés: a céklát kötényben tanácsos reszelni, mert a reszelésnél fröcskölő lila céklacseppek makacs foltot hagynak; akár az ember fején is, bár ezen a kötény nem segít.) A majonézes alapot elkevertem a zöldségekkel, majd hűtőben egy napot érleltem. Ez idő alatt a zöldségek édes levet eresztettek, ami kissé hígította a salátát. Ezért érdemes a firssen kikevert coleslaw-t sűrűre beállítani. Sült csirkével, vagy disznóval is igen finom, de jó kísérője a főtt kukoricának is. Itt grillezett, szuvidált malaccomb mellé adtam.

A bejegyzés trackback címe:

https://suburbankitchen.blog.hu/api/trackback/id/tr212562395

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Burgermeister 2017.06.05. 20:49:31

fasza recept, cékla number1
süti beállítások módosítása