Őszindító gombás zöldségegytál
2017. szeptember 04. írta: Gyalogrépa

Őszindító gombás zöldségegytál

oszinditogombaszoldsegegytal.jpg

Ahogy bekúszik a hűvösebb idő, egyre inkább vonzó az együtt párolódó pirult gyökérzöldségek, hagyma, és fokhagyma illata. Persze még a padlizsán is ereje teljében van, amihez kiváló párosítás a puha gomolyasajt. A gomba pedig kihagyhatatlan, ha az őszt kell bemutatni. A recept kulcsa az előpirításban van, amikor előbújik a zöldségekből és a gombából az elraktározott cukor, ami a forró serpenyőben karamellizálódik.

oszinditogombaszoldsegalapanyagok.jpg

Összetevők:

  • apró szemű édes hagyma, ez konkrétan banánsalotta
  • apró szemű csiperke
  • sárgarépa
  • petrezselyemgyökér, vagy fehérrépa
  • fokhagyma
  • padlizsán
  • babérlevél
  • kakukkfű
  • rozmaring
  • sherry, vagy édes desszertbor
  • gomolyasajt

oszinditogombaszoldsegegytalprep.jpg

A zöldségeket megtisztítottam. A hagymát egészben hagytam, akárcsak a fokhagymát is. Utóbbiból nyolc közepes gerezdet számoltam, ami soknak tűnhet. Az erejét a párolás közben elveszti, csak a kellemes fokhagymaíz marad. A gyökérzöldségeket és a padlizsánt akkora darabokra vágtam, hogy a pirítás után egyszerre puhuljanak meg az egészben hagyott hagymával. Bevonatos serpenyőben kevés olívaolajon megpirítottam őket. Egyszerre annyi zöldség került a serpenyőbe, amennyi lazán elfért egy rétegben. Így lehet a legjobban előpirítani őket. A telezsúfolt serpenyőben nem pirulnak meg szépen a zöldségek, inkább csak főnek. Amint az összes zöldséget megpirítottam, a serpenyőbe sherryt öntöttem, amivel fellazítottam a letapadt karamelles képleteket. Pár percig hagytam sűrűsödni. A zöldségeket a fűszerekkel együtt egy lábasba tettem, megsóztam. Ráöntöttem a besűrűsödött sherryt. Egy evőkanál vizet öntöttem a zöldségek alá, lefedtem a lábast, majd kis lángon párolni kezdtem. A serpenyőt kitöröltem, majd kevés olívaolajon megpirítottam a csiperkét. Mikor a zöldségek megpuhultak, beleforgattam a gombát. A gomolyát nagyobb darabokra vágtam, vele együtt tálaltam a zöldgségeket.

A bejegyzés trackback címe:

https://suburbankitchen.blog.hu/api/trackback/id/tr3612801926

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2017.09.05. 16:48:12

Ez nagyon jol nez ki, van egy kis füstölt angolnam, ez szuper lesz hozza köritesnek! :)

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2017.09.05. 19:34:41

@[HPhD]Blokkolnam: Az biztosan nagyon jó lesz hozzá! Még nem ettem füstölt angolnát, de igen ínycsiklandó, ahogy elképzelem. :)

Vincenzo6 2017.09.06. 16:20:02

Nahát! Valaki tudja, hogy a fehérrépa és a petrezselyemgyökér különböző zöldségek? Már azt hittem az ország egésze átvette azt a pesti kreténséget, hogy fehérrépának nevezi a petrezselyemgyökeret is.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2017.09.07. 06:25:47

@Vincenzo6: A leírásban a petrezselyemgyökér, és a fehérrépa is ugyanúgy arra a gyökérzöldségre vonatkozik, ami fehér színű, de nem paszternák. Azért van így, mert ez az elterjedt elnevezés. Azért írom így, hogy a lehető legtöbben megértsék, miről van szó. Ellenben a családban ez csak simán "zöldség" néven fut, a sárgarépa meg "répa" néven. Ha valaki fehérrépát mond, én paszternákra gondolok. Viszont, ami petrezselyemgyökér néven fut, annak a csúcsán igen keserű levelek nőnek, amit nem használok fel petrezselyemnek, ha egy mód van rá. Nálam a petrezselyem metélőpetrezselymet jelent, aminek pedig hitvány gyökere van, hiszen a leveléért termesztik. Így visszagondolva, a nagymamám fehérrépának talán a cukorrépát hívta.
süti beállítások módosítása