Régimódi csirkesült fehér bbq szósszal
2017. szeptember 22. írta: Gyalogrépa

Régimódi csirkesült fehér bbq szósszal

regimodi_csirkesult_feher_bbq_szosszal.jpg

Az egészben sült csirkét szinte mindenki szereti, nehéz vele lyukra futni. Nagyon mutatós, és viszonylag egyszerű. Kezdőknek a legjobb választás, ha hétvégén összeül ebédelni, vacsorázni egy kisebb család, vagy akármilyen társaság. A csirke mellé egszerűen gyöngyhagymát és gombát pirítottam. Öntetnek fehér bbq szószt készítettem, ami az USA francia hagyományokkal bíró déli államaiban megszokott kiegészítője a bbq csirkének, vagy a legegyszerűbb csirkesültnek is. Tulajdonképpen egyfajta hígabb majonézes tormáról van szó, amibe általában kerül még ecet, és valamilyen csípős paprika is. Ezt is nagyon egyszerű összeállítani; legjobb még az eseményt megelőző napon, hogy összeérjen.

feher_bbq_szosz.jpg

Összetevők a fehér bbq szószhoz:

  • egy tojás sárgája
  • egy teáskanál mustár
  • körülbelül fél-fél deciliter olívaolaj és repceolaj
  • egy-két evőkanál jó minőségű fehérborecet, vagy almaecet
  • tejszín
  • friss torma
  • cayenne bors

Nagyobb tálba raktam a tojás sárgáját. Hozzáadtam a mustárt, elkevertem. Megsóztam. Beleöntöttem egy evőkanálnyi olajat, addig kevertem, amíg fel nem vette. Ismét olajat adtam, hozzá, ismét beledolgoztam. Ezt addig kell ismételgetni, amíg a majonéz a kívánt kemény állagot el nem éri. Úgy kell töltötgetni az olajat, hogy körülbelül fele-fele arányban kerüljön bele mindkét olajból. Beleöntöttem az ecetet, szórtam bele cayenne borsot. Tormát reszeltem bele, elkevertem. Annyi tejszínt adtam hozzá, hogy viszonylag folyós legyen. Megkóstoltam, utánaízesítettem. Akkor jó az íze, ha eléggé pikáns az ecettől, kissé üt a torma, és finoman csíp a paprika. Egyébként nagyon jó virslihez, és sonkás szendvicsbe is.

regimodi_csirkesult_feher_bbq_szosszal_prep.jpg

Összetevők a csirkesülthöz és a körethez:

  • 1-1,2 kilós tanyasi csirke (belsőségek, nyak, és láb nélkül)
  • pár nagyobb hagyma, fokhagymagerezdek
  • apró szemű csiperkegomba
  • gyöngyhagyma, vagy nagyon apró szemű vöröshagyma
  • vaj
  • só, bors
  • friss petrezselyem

Általában a csirke hasüregében még marad ez-az. Alaposan kimostam, vigyázva, hogy a bőrre lehetőleg ne kerüljön víz. Levágtam a püspökfalatot, mi nem esszük meg. A csirke alsó nyílása körül gyakran nagyon tollas a bőr, és hájas. Ezt levágtam, serpenyőben kisütöttem. A csirke hasüregébe borsot törtem, sót szórtam. Begyömöszöltem egy hagymát és pár fokhagymagerezdet. Körülbelül öt deka vajat kikevertem sóval, törött borssal. Ezzel a fűszervajjal alaposan bekentem a csirke bőrét. A visszahajtott szárnyakat a mellhez kötöztem. A lábakat szintén összekötöztem a képen látható módon. Sütésnél az egyöntetű torpedóforma a legjobb; ami ebbőll kiáll, az megég. Nemrég vettem ezt a sütőrácsot, amit alapvetően a kész pirítósok hűtésére használok, de megfordítva kiválóan eltartja a sültet a tepsi aljától. Egy kisebb madár, vagy karaj simán belefér. A tepsi aljára raktam a megmaradt hagymákat, és fokhagymákat félbevágva. Akinek nincs ilyen rácsa, az pakolja meg a tepsi alját ilyen felezett hagymákkal, és arra rakja a madarat! A tepsimbe önöttem két evőkanál vizet. Beleraktam a rácsot, arra a csirkét mellel felfele. A hát és a comb kerül alulra, mert annak kell a legtöbb hőkezelés. A mell felülre került, így nem száradt ki addig, amíg a comb megpuhult. Lefedtem alumínium fóliával, százhatvan fokos sütőbe toltam. Körülbelül egy óra után kést szúrtam a comb vastag részébe. Ha enged a hús, és az alsócombnál már kilátszik a csont, akkor megsült rendesen. Kivettem a sütőből. Egy tálba öntöttem a tepsi alján összegyűlt szaftot. A kitöröltem a tepsit, majd a csirkét visszafedtem a fóliával. A sütőt előmelegítettem kétszázharminc fokra. Kevés vajon bevonatos serpenyőben megpirítottam a megtisztított gombát és a hagymát. Felöntöttem a csirke szaftjával, takarék lángon pároltam öt percet. Megszórtam frissen aprított petrezselyemmel. A fóliát eldobtam, a tepsit a sütőbe toltam. Amint mepirult a bőre, kivettem a sütőből. Egy ovális tál aljára raktam a köretet. A csirkéről levágtam a kötözést, leszámítva azt az egyet, ami a lábak legalját fogja. A tálba raktam a csirkét, tálaltam.

Tálalásnál a mellcsont mellett végig kell vágni mindkét oldalon, majd az oldala felől kell bevágni, hogy le lehessen választani a mellet. A comb hajlatánál be kell vágni, majd a combot kifordítani. Ekkor az ízület kifordul, könnyű átvágni. A csirkét meg kell fordítani, hogy a far felől teljesen le lehessen vágni a combokat. Ha megvannak a combok, ugyanígy le lehet vágni a szárnyakat is. A far és hát is igen jó darabok, különösen az osztriga, ami a háton elhelyezkedő páros izomcsoport.

A bejegyzés trackback címe:

https://suburbankitchen.blog.hu/api/trackback/id/tr1112884900

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2017.09.22. 13:57:28

Kérlek áruld el, hol vetted azt a sütőrácsot! Pont olyanra vadászok évek óta, egyből feltűnt, még mielőtt a szövegben olvastam.
Bármire hajlandó vagyok érte. Arra is, hogy ezután csak pozitív kommentárt írok ide!
:)

Krasnyák Dudu · http://szmfszm.blog.hu/ 2017.09.22. 16:09:44

Érdekes, én eddig azt hittem, hogy az osztriga meszes héjban terem a tengerben, erre kiderül, hogy a csirke hátáról vágják le!

Attilajukkaja 2017.09.22. 16:29:09

@Krasnyák Dudu:
A csirke (szárnyas) hátán van az osztriga, a mellén pedig a szűz. :o)
cnd.vous.hu/img/inline/csirkeosztriga1.jpg

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2017.09.22. 19:27:49

@pizzaszeletvágó: ez egy lidl akcióban volt a nyáron, nem fogyott túlzottan, azaz itt-ott még lehet. A keresztségben a spareribs und bratenhalter nevet kapta németül. Találtam oldalastartó állvány néven is.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2017.09.22. 19:42:43

@Krasnyák Dudu: a csirke hátán közvetlenül a farrész fölött van két kis gömbölyded kitüremkedő rész. Ezek egy hasonlóan gömbölyded, mintegy kagylószerű mélyedésben tapadnak a csonthoz. Ez az osztriga. Azt ne kérdezd, hogy mire jó a madárnak ez az izomcsoport!

2017.09.22. 20:01:15

@Andrass9: félreérted, nekem pont ebbe a tepsibe kell, pont csirkéhez vagy hasonlóhoz, ahogy itt látjuk. Pirítós sütőhöz nekem is van, de ilyen tepsi-kompatibilis nincs.
@Gyalogrépa: köszi, majd nézem.

a nemzet fogatlan provokátora 2017.09.22. 22:01:31

@Andrass9: Akkor most neked adta el a lelkét..:) Szolgád lesz a másvilágon ! :))

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2017.09.23. 06:28:30

@pizzaszeletvágó: "Tudja, Pelikán elvtárs, egyszer majd kérni fogunk magától valamit." :)

Andrass9 · http://blogkocsma.blog.hu 2017.09.23. 15:30:37

@pizzaszeletvágó: @a nemzet fogatlan provokátora: De mégis!!! :)
Nem értettelek félre. A képek közt válogathatsz: ezek egy része tényleg alkalmas oldalast (uram bocsá esetleg csirkét) tartogatni a tepsiben lévő folyadékok felett :)
süti beállítások módosítása