Laskagombás melegszendvicskrém
2017. november 07. írta: Gyalogrépa

Laskagombás melegszendvicskrém

laskagombas_melegszendvicskrem.jpg

Nálunk ősszel az egyik legfontosabb fehérjeforrássá lép elő a gomba, ezek között is kitüntetett helyen a vad kései laskagomba. A termőhely viszonylag közel van hozzánk, és minden évben rengeteg gombát ad. A létrejöttének és az összegyűjtésének icipici az ökológiai lábnyoma. Mivel egy kiszáradt nyárfát rágcsál a gomba, valójában az erdő hulladékából készült laskát eszem. A laskagomba nem folytat parazita életvitelt, békésen elvan a száraz puhafa-anyagon is. Csigákkal és egyéb alsóbbrendű lényekkel osztozunk a gombán, de ők láthatóan nem győznek ennyi laskát feldolgozni, hát elhozom én. A gombának pedig egy rossz szava nem lehet, a spóráját a kosarammal messzire viszem. A kései laskagombát legjobb azonnal feldolgozni; legfeljebb fagyasztani lehet, azt sem bírja sokáig; hamar kiszárad. A hűtőben nem lassítjuk le a termőtestet, hiszen csak visszakerül a természetben neki megfelelő hőmérsékletre. Laskagombából könnyű teleszedni egy kosarat; legutóbb a párommal nekünk is sikerült. Hazavinni nem sok, feldolgozni és megenni viszont rengeteg. Pörköltbe, paprikásba nem szeretek ilyen sokat rakni belőle, a savanyítással pedig csak a kisebb példányokat szeretem tartósítani. Szárítani ugyancsak alkalmatlan. Erre a kihívásra született az alábbi recept, ami erősen hasonlít a svéd gombasalátára. Mi nagyon szeretjük, hamar elfogy a nagyobb mennyiség is belőle. Csiperkegombából is hasonlóan finom lesz, tehát nem csak gombászok évezhetik.

laskagombas_melegszendvicskrem_alapanyagok.jpg

Összetevők:

  • gomba: a laskagombát megtisztítottam, előfőztem sós vízben. Így áll el a legjobban a hűtőben, és sokkal kisebb helyen elfér, mint a friss gomba. A környékünkön találtunk lila pereszkét, és lilatönkű pereszkét, amit szívesen rakok a melegszendvicskrémbe. Ezek így együtt körülbelül két és fél kiló friss tisztított gombának felelnek meg. A laskagomba "száránál" könnyen lehet kellemetlenül szívós a gomba, ezt ki kell dobni.
  • négy közepes salottahagyma
  • két és fél evőkanál darált paprika
  • négy közepes gerezd fokhagyma
  • négy közepes babérlevél
  • egy evőkanál barna cukor
  • egy evőkanál marokkói citrom leve, ami helyettesíthető egy citrom héjával és levével.
  • fél kiló passzírozott paradicsom
  • két evőkanál napraforgóolaj a hagyma fonnyasztásához.

laskagombas_melegszendvicskrem_prep.jpg

A hagymát apróra vágtam, megfonnyasztottam az olajon. Hozzáadtam az apróra vágott fokhagymát, egy percig fonnyaszottam. A paprikakrémet elkevertem benne. Közben apróra vágtam a gombát. Beleforgattam a paprikás keverékbe, kis lángon párolni kezdtem. Lassan a gomba levet eresztett. Hozzáadtam a babérlevelet, a cukrot, ugyanannyi sót, a marokkói citrom levét, a passzírozott paradicsomot. Ennyi só általában kevés, a legvégén érdemes korrigálni. Addig pároltam kis lángon, míg a levét el nem főtte. Kidobtam a babérlevelet, majd merülőmixerrel gyakorlatilag ledaráltam a gombát. Lefedve a hűtőben egy-másfél hétig eláll. Ha hosszú a laskaszezon, és szerencsénk is van, elég sok laskagombás melegszendvics fogy nálunk.

A bejegyzés trackback címe:

https://suburbankitchen.blog.hu/api/trackback/id/tr613197464

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása