A kövér hal gyümölccsel: serpenyős lazac tőzegáfonyával, póréval
2019. január 01. írta: Gyalogrépa

A kövér hal gyümölccsel: serpenyős lazac tőzegáfonyával, póréval

a_kover_hal_gyumolccsel_serpenyos_lazac_tozegafonyaval_poreval.jpg

A lazac húsa meglehetősen olajos, és erős ízű, így teljesen természetes, hogy gyümölcsöt párosítunk hozzá. Nem is akármilyen gyümölcsöt, hiszen nemrég friss tőzegáfonyához jutottam. A tőzegáfonyás receptek pedig többnyire angolszász vidékekről származnak, de ahonnan legtöbben ismerhetjük az a hagyományos hálaadásnapi vacsora az USA-ban. Az amerikai tőzegáfonya hazája Új-Anglia (ezen a régión Kanada és az USA osztoznak), ahol persze előszeretettel édesítenek szinte mindent juharsziruppal. A tőzegáfonyát kell is, mert egyáltalán nem édes, hanem meglehetősen savanykás, fanyar. A belőle készült ragu pedig jó partnere a lazacnak. Mellé még póréhagymás ragu került, hogy mégse gondoljuk: lekvárral esszük a halat.

uj-angliai_tozegafonya_ragu.jpg

Egy kisebb sonkahagymát megtisztítottam, apróra vágtam (három dekagramm), majd kevés dióolajon megfonnyasztottam. Kevés (öt gramm) gyömbért reszeltem bele, majd beleborítottam a megmosott tőzegáfonyát (harminc dekagramm), és pár evőkanál vizet. A tőzegáfonya belül üreges, főzés közben lelkesen durrogva hasadnak a szemek. Érdemes lefedni. Mikor már csillapodott a durrogás, hozzáöntöttem négy evőkanál juharszirupot. Egy csipet sót adtam hozzá, majd addig pároltam, míg a bogyók többsége összeesett. Átforgattam, melegen tartottam. Sok pektin lehet benne, mert kihűlve alaposan megkeményedik, melegen is elég sűrű. Újramelegíteni csak ismételt víz hozzáadásával lehet.

poreragu.jpg

Felkarikáztam negyed kiló póréhagymát, majd két evőkanál almaecettel és pár evőkanál vízzel puhára pároltam. Megsóztam, beleforgattam egy-két dekagramm tört diót, majd négy evőkanál tejszínnel összemelegítettem. Melegen tartottam.

lazac.jpg

Bőrös lazacot vettem, két személyre két harminc dekás filét. Ez rettentően sok ebbe a receptbe; elég a fele is, de ez csak utólag derült ki. A tőzegáfonya és a póré is irtó laktató, igazi téli étel ez. A legjobb lazacszeletek a halnak közvetlenül a feje mögötti részéről kerülnek ki. Itt a legvastagabbak a szeletek és itt a legjobb az íze. A farka körüli elvékonyodó rész nem is olyan jó ízű, meg könnyen kiszárad, mire a bőre ropogósra sül.

Egy vastag fenekű serpenyőt száznyolcvan fokra hevítettem, majd pár evőkanál repceolajat locsoltam bele. A lazacszeleteket megsóztam, a serpenyőbe fektettem a bőrös oldalukkal lefelé. Legyen kéznél két spatula, amivel le tudjuk nyomni a halszeleteket, hogy ne pöndörödjön fel a bőrük. A bőr a hőtől hirtelen összeugrik, és eltartja a halszelet közepét a serpenyőtől. Ha ezt nem akadályozzuk meg a spatulákkal, a hal húsa egyenetlenül sül, a bőr csak gőzölődik, nem lesz ropogós, hanem ehetetlen marad. Tíz tizenöt másodpercig elég a spatulákkal tartani a halat, később már nem pöndörödik a halbőr. Lazacot könnyű túlsütni. Ilyenkor májas ízű, és könnyen széthullik. A sülés folyamata könnyen felügyelhető, elég ha a szeletek oldalát figyeljük. Ahogy a halszeletekben a fehérjék denaturálódni kezdenek, a hús színe opálosra változik. Alulról szépen vastagszik az opálos rész, ahogy sül a hús. Amint a legvastagabb rész feléig-kétharmadáig feljött az opálosság, megfordítjuk a halat. Ezen az oldalon legfeljebb egy percig sütjük, majd azonnal tányérra rakjuk. Halsütésnél - ha nem vele készült körettel adjuk - a köretet minden esetben előre készítsük el, mert erre a hal sütése közben már nem jut idő.

Az új-angliai tőzegáfonya ragu nagyon jól eltalált recept: vadhúsokhoz, kacsához, vagy disznóhoz is kiváló. Főtt sonkával egészen nagyszerű lehet.

A bejegyzés trackback címe:

https://suburbankitchen.blog.hu/api/trackback/id/tr9114526788

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Benikuty 2019.01.01. 16:23:11

Hol vettél tőzegáfonyát?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.01.02. 23:53:27

Sajnos van egy "kis" baj a termesztett lazaccal...:

divany.hu/eletem/2018/12/24/mergezo-a-norveg-lazac-/

Baromira sajnálom, erős lazacpusztító voltam, de ezek után nem merek már venni.Bár valszeg a többi hal sem jobb, meg nagyjából semmi ami a nagyüzemi élelmiszergyárakból származik.
:-(

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.01.03. 05:16:31

@Benikuty: Egyszerre volt a Culinarisban és az Ázsia Bt-ben is. (Aznap volt a nagy tartós cikk beszerzőkörút.) Mondjuk, legalább három hete volt, azóta nem voltam.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.01.03. 05:26:18

@geegee: A nagyüzemi dolgokkal általában van valami. Olvastam, hogy a vadlazaccal sem vagyunk/vannak előrébb, mert ugyanabban a tengerben, óceánban él (mikroműanyag szemcsék, higany, stb.). Ez a tenyésztett lazac kompromisszumos megoldás.

Benikuty 2019.01.03. 09:23:09

@geegee: ilyen megközelítéssel lassan éhen is halhatunk. Szerintem a szigorú ellenőrzés melletti tenyésztés sokkal kevesebb kockázatot jelent.
Ott van példának az Akasztó-i szikoponty, tökéletes a húsa, ráadásul egészséges.

Attilajukkaja 2019.01.03. 12:28:14

@geegee:
Én is olvastam annak idején a cikket, de úgy vagyok vele, mint a többiek: ma már minden szennyezett, mérgezett a környezetünkben, így vagy úgy. Még a biócuccok is. Szerintem az élővilág - köztük az ember is - alkalmazkodik az új körülményekhez, .... vagy kipusztul. Nincs sok választásunk. :o)

Benikuty 2019.01.03. 15:46:20

@Attilajukkaja: A dívány megint hozta a formáját, a cikkíró "Barbi" össze-vissza ollózott információkat önt az olvasóra.
A FOOD&WINE blog írója szintén teljesen hiteltelen, nem csak az említett szövegben hoz ellenőrizhetetlen állításokat.
Nekem Palotás Péter belinkelt interjújában elmondottak, azzal együtt, hogy ő ebben üzletileg érdekelt, sokkal meggyőzőbb. Ettől függetlenül sem több, sem kevesebb lazacot nem fogok enni, mivel semmi nem ér fel azokkal a tenger halakkal, amiket Izlandon ettem.

Attilajukkaja 2019.01.03. 15:53:45

@Benikuty:
"sem több, sem kevesebb lazacot nem fogok enni, mivel semmi nem ér fel azokkal a tenger halakkal, amiket Izlandon ettem."
Pedig van még jónéhány ország, ahol nagyon finom és friss halakat lehet enni. :o)

"Palotás Péter belinkelt interjújában elmondottak"
Hol lett belinkelve?

Benikuty 2019.01.03. 15:56:28

@Attilajukkaja: erre gondolta, amúgy a díványos cikkben van linkelve. ld: előbb

Attilajukkaja 2019.01.03. 17:22:19

@Benikuty:
Köszönöm a linket, nagyon érdekes olvasmány volt.
Főleg ez a gondolat ragadott meg:
"tisztában kell lennünk azzal, hogy bolygónkon 7,5 milliárd ember él, akiknek táplálékkal való ellátása már nem valósítható meg a XX. század elején még jellemző kisüzemi gazdálkodással. Nincs ugyanis elegendő hely arra, hogy a „régi szép idők” illúziójában ringassuk magunkat és azt képzeljük, hogy amit megeszünk az egy érintetlen környezetből tiszta természetességgel kerül az asztalunkra. "
Palotás viszont nem említi meg az antibiotikumokat, .....

Benikuty 2019.01.03. 17:35:45

@Attilajukkaja:"Palotás viszont nem említi meg az antibiotikumokat, ..... "
Használnak a halgazdaságokban?
Az ezt megelőző gondolatmenet telitalálat, én is kiszúrtam...

Benikuty 2019.01.03. 17:39:22

@Attilajukkaja: utána járok, hogy Akasztón hogy állnak az antibiotikum kérdéssel.
Más: kevés olyan tiszta tenger van, mint Izland vizei, igaz ez a szárazföldre is.

Benikuty 2019.01.03. 17:57:53

@Attilajukkaja: Nem várok csodát a választól. Mindent teleb...szunk antibiotikummal, fogamzásgátlóval, aztán álszent módon elvárnánk, hogy a húsokban ne legyen.

kobold63 2019.01.03. 17:59:51

Nem akarok irigykedést kelteni, de Canada É-Ny-i partjánál élek, itt még több cranberry-t, tőzegáfonyát termesztenek. A családom nagy sporthorgász, a legjobb és frissebb lazacokatt kapom. Ezek a sockeye, king, coho és spring salmon. Mind más fajta, szinben, méretben és ívási időben különböznek. Igy több héten keresztül kapok friss salmont, az nekem az évi adagom. Grillezni szoktuk, a többit lefagyasztjuk és amikor kedvem van rá, megfüstölöm, meleg füsttel. A lox hidegfüsttel készül, csináltam azt is már, de nem tudom olyan vékonyan szeletelni, ahogy illene. Kedvencem a legpirosabb, a sockeye, nem túl nagy, nem túl zsiros.

Errefelé is kedvelt a juharszirupos bevonat, nekem túl édes. Nagyon jó a teriyaki mód, meg a kapros bevonatok. Nekünk jól bevált a grillezett salmon gombamártással vagy rókagomba raguval, petrezselymes krumpli.
A cranberry nagyon kedvelt a családunkban, konzervben kiválót lehet kapni, csak magamnak készítek frissből, narancs levével és héj reszelékkel, cukor nélkül.

A tőled megszokott jó felkészültséggel és eleganciával elkészitett fogás.

A fickó 2019.01.03. 18:10:17

@geegee: "Sajnos van egy "kis" baj a termesztett lazaccal...:"

A kertemben van még egy kis rész parlagon, gondolkodom a lazac és a szintén mérgező mérgező krumpli termesztésén is. :DDD

Érdekfeszítő cikk. :D

24.hu/fn/penzugy/2013/10/05/5-1-hetkoznapi-etel-ami-mergezo/

Látnád a kertem, még Poison Ivy is irigykedne. :DD

Egyébként, ha dohányzol, városi levegőt, port szívsz be, egyéb ipari élelmiszereket veszel, vegyszerezett gyümölcsöt és zöldséget fogyasztasz, sok gyógyszert szedsz, nyugodtan edd a lazacot - az már nem oszt, nem szoroz.

Attilajukkaja 2019.01.03. 18:10:46

@Benikuty:
Valóban. Ezért is tetszett Palotás idézete.

@kobold63:
"Nem akarok irigykedést kelteni, de Canada É-Ny-i partjánál élek,"
Ezt nem sikerült elérned. Én máris irigykedem! :o)
Vancouver, Victoria ragyogó helyek!!!

"Errefelé is kedvelt a juharszirupos bevonat, nekem túl édes. "
Engem meglepett a juharszirup, mert sokkal aromásabb, mint édes. De lazachoz én sem használnám.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.01.04. 05:23:07

@kobold63: Köszönöm.
Lazac és vadgombák: pont a tankönyvi páros a régiótokból, amiből a legtöbb és legjobb minőségű van arrafelé.:)
Ami még eszembe jut, hogy geoduck kagyló után kotorásznak a part menti sekélyesben.:)
Az időjárás se rossz, mondjuk nem mindegy, milyen messze élsz a partoktól.
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bf/USDA_Hardiness_zone_map.jpg
A kép alapján a partoknál vígan elhalászgat-gombászik az ember, száz kilométerrel beljebb meg kopogósra lehet fagyni ősszel/télen. :)
Gombaszempontból nekem igazi paradicsom lenne.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.01.04. 05:38:06

@Attilajukkaja: @Benikuty: Kompromisszumok nélkül, azt hiszem éhen maradnánk. Annak a tekintetében, hogy belaktuk körbe a sárgolyót, és mindent elborít a szemét.
A halra visszatérve a laikus ember gondolatmenetével: Japán elég rendesen a tengerekből eszik. Az ötvenes évek óta bekövetkezett gazdasági ugrás biztos nem múlt el nyom nélkül, már ami a vizek szennnyezését illeti. Azért az sem egy jó pont a Japán körüli vizeknek, hogy olyan szomszédai vannak, mint Dél-Korea, Kína. (A tengeráramlás pont feléjük viszi a többiek mocskát.)
A papírforma szerint nem lehetnének ilyen jó egészségi állapotban, mégis összejön valahogy. Nekem az jön le, hogy megéri a tengerekből enni a mai napig is.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.01.04. 05:47:37

@Attilajukkaja: Jól gondolom, hogy a juharszirup/melasz "sós" ételekkel való párosítással akad gondod? :)
suburbankitchen.blog.hu/2018/04/07/bostoni_sult_bab_melasszal_marhahussal
("Ezt biztosan nem fogom elkészíteni, ... )

Attilajukkaja 2019.01.04. 11:08:24

@Gyalogrépa:
"Kompromisszumok nélkül, azt hiszem éhen maradnánk. "
Valóban!

"A papírforma szerint nem lehetnének ilyen jó egészségi állapotban, mégis összejön valahogy."
Hát ez az! Azért a népesség nagy része szerintem kisméretű halakat, tenger gyümölcseit eszi, a gyönyörű tonhalak és bálnák csak ünnepi alkalmakkor és/vagy csak a kiváltságosak asztalára kerül.

" Jól gondolom, hogy a juharszirup/melasz "sós" ételekkel való párosítással akad gondod? "
Nagyon jól gondolod! :o))) Jó megfigyelő vagy!
De továbbmegyek, úgy általában nem szeretem az édes ízt. Két édességet vagyok hajlandó megenni: a friss vagy fagyasztott gyümölcsöket (azokból is a savanykásabbakat szeretem) és a 85% feletti csokoládékat. Úgy sütöm végig a karácsonyt és a húsvétot, hogy meg sem kóstolom a sütieimet. Így nálunk max. 1 kg cukor fogy el évente, azt is mások eszik meg. És ebben benne van a gravlax elkészítése is, de azon nem marad cukor.
A nagyobb családban akad túlsúlyos, inzulinfüggő cukorbeteg és inzulin rezisztens is. Ők nem nagyon bánják ezt a "finnyásságomat".
De az USA-ban szerettem a tőzegáfonya szószt is, amit narancshéjjal ízesítettek. Én minimális vagy semmilyen édesítővel készítem, attól függően, hogy mennyire érett. Néha az Intersparban is lehet kapni.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.01.05. 05:53:47

@Attilajukkaja: "Néha az Intersparban is lehet kapni." Nahát, ezt jó tudni! Majd figyelem.
"Azért a népesség nagy része szerintem kisméretű halakat, tenger gyümölcseit eszi, a gyönyörű tonhalak és bálnák csak ünnepi alkalmakkor és/vagy csak a kiváltságosak asztalára kerül."
Emellett még szép számmal fogy alga, elég csak a norilapokra, vagy a konbura gondolni, bár utóbbit nem eszik meg, csak áztatják. Ha már itt tartunk, a sztenderd dashiba is kell hal (bonito-pehely), ami azt jelenti, hogy a ramenező is a tengerből főz, hiába nem jelenik meg a hal, mint betét.

Attilajukkaja 2019.01.05. 10:02:32

@Gyalogrépa:
Az algákra és hínárokra már ki sem tértem, pedig nagyon is figyelemreméltóak. Nagyon kedvelem a japán és koreai konyhát, ők tényleg sokat használják. És természetesen dashi is van itthon. :o)
A miszós retked isteni volt! Megint itt az ideje, hogy elkészítsem, de a héten káposzta kimchi készül a hűtőben, ami kitart még két-három hétig is.

kobold63 2019.01.05. 15:29:32

@Attilajukkaja: Valóban, a juharszirupnak nagyon jellegzetes aromája van. Persze, az eredeti, természetes termékre gondolok. Évente egyszer-kétszer elcsábulok a kékáfonyás pancake-re, ahhoz az dukál.
Sokban hasonló az izlésünk, kimchit sokféle képen szoktam késziteni, leginkább a kinai kelből szeretjük. Édesség és gyümölcs vonatkozásban is megértjük egymást.

Északamerikában (US és Canada) minden sokkal édesebb, a bacont és sonkát is juharsziruppal kenik be. Az amerikai csokoládé számomra ehetetlen. Viszont az a bostoni bab meg a déli részek melaszos sült babja nagyon finom.

Attilajukkaja 2019.01.05. 16:24:45

@kobold63:
Klassz! :o)
Nem eszem édességet, de amikor arra jártam (USA északi része), nekem is muszáj volt megkóstolnom a kékáfonyás palacsintát juharsziruppal. Elszörnyedve néztem, mások milyen sokat csurgatnak a palacsintájukra belőle, mert azt képzeltem, hogy olyan tömény, mint a méz (a kinézete alapján), de nagyon kellemesen csalódtam. Messze nem olyan édes, viszont nagyon ízlett az aromája.

"minden sokkal édesebb, a bacont és sonkát is juharsziruppal kenik be"
Ne is mondd! Még a kenyerük is gyakran édes. És nekem sajnos a bab sem jött be cukrosan. De a többiben egyetértünk!

" leginkább a kinai kelből szeretjük"
Nálunk is leginkább az megy, de a retek és az uborka is. És én is kínai kelből csinálom, ha a napa cabbage-re gondolsz, mert a kínaiak szerint a pak choi az igazi kínai kel. De Magyarországon mindenki a napa káposztát nevezi annak.

kobold63 2019.01.05. 16:45:59

Nincs tapasztalatom a farm lazac ízével, mert még nem szorultam rá, hogy azt egyek. Viszont sokat cikkeznek itt is róla, szigorú ellenőrzés mellett működhetnek csak.
A Csendes Óceáni partokon a tenyésztett lazac az az Atlantic salmon, ami más faj, mint a vad Pacific salmon. A keleti parton ugyan ez a faj(Atlantic) vadon él, kitünő sporthal. A termesztett lazac inferior minősége nem a szennyezett tengerben kereshető, hanem az összezárt körülmények, mesterséges táplálék, gyakoribb fertőzések és betegségek az okozói.

A lazac halászata is szigorúan szabályozott. Keveset tudunk az életükről, csak azt, hogy az édesvízben ívnak, az ikrából kikelt kis halalak kiúsznak az óceánba ahonnan fajtól függően 2-7 év mulva visszatérnek kikelésük helyére ívni és utána elpusztulnak. A rengeteg elpusztult hal fontos ecológiai tényező az egész folyóra nézve. A Pacific salmon száma is erősen csökken. Minden fajtának ismert az ívási ideje, amikor nagy tömegben érkeznek. A "run" alatt nem táplálkoznak, saját testüket emésztik fel a hosszú uton. A szinükről látni, milyen állapotban vannak, élvezhető-e még a húsuk. Amikor beérkeznek a folyó torkolatához, már lehet saccolni, hogy mennyi lesz a számuk. Ha egyik évben kevés hal érkezik, akkor lezárják a halászatot. A helyi indián törzseknek elsőbbségi joguk van halászni, mert ez a hagyományuk. Amikor megnyitják a halászoknak a torkolatnál, ott nagy hálókkal 2-3 napig halászhatnak a nagy hajók.. Utána vagy egyidőben jönnek a sporthorgászok. Persze amikor a halászhajók mindent kifognak a torkolatnál, akkor 1-2 napig semmi sincs feljebb.

Idén nagyon jó "run" volt. Az elmult két évben viszont teljesen le volt zárva a sporthorgászat, ami hatalmas üzlet itt. Nagyon szigorúan ellenőrzött, a fejenként napi 2 hal megengedett. A fiamék a Fraser folyó mellett laknak, a menyem népes családja kint táborozott 2 hétig, hogy végre legyen friss lazac.

Kicsit belemelegedtem, sajnálom, de ez itt életfontosságú téma.

kobold63 2019.01.05. 17:34:30

@Gyalogrépa: Vancouverben élünk, volt alkalmunk a gyerekekkel a parti homokban ásogatni, de kagylót csak üreset gyüjtögettünk. A geoduck kagyló nagyon drága , legnagyobb részét az ázsiai piacra szállitják. Ott minden pénzt megadnak érte. Én még nem ettem, kinai seafood étteremben sem.
Ahogyan elképzeled a halász-gombász dolgot, jó is lenne. Fentebb leírtam a lazacfogás bukkanóit. A parton más hal nincs, a hegyekben van pisztráng. 1-2 nap utazásra. Van egy része a Fraser folyónak, a lassú Vedder canal, termőföldek között. Ott sok pontyot fogtak a gyerekek, de mióta az elmult 25-30 évben erősen megugrott az ázsiai bevándorlók száma, ők mindent kifognak, kiásnak, összeszednek, ami csak mozog. Méretre, szabályokra tekintet nélkül. Azóta nincs ponty.
A gombászás sem olyan egyszerű. BC 10x akkora, mint Magyarország. Vad vidék, hegyek, hatalmas erdőségek. Még hivatásos gombaszedők is eltévednek, esetleg medve végez velük a vadonban. Viszont a piacon meg lehet venni. Egyik évben rókagombás időben jártunk az országban és egy kis helységen áthajtva láttuk a kiirást egy bolton, hogy gombát vesznek. Na, gondoltam, akkor talán adnak is el. Csak úgy adták, ha egy rekesszel megveszünk. Kb. 6 kg volt, de minden barátunk boldogan beszállt. Sok kucsmagomba van, de ez is csak a picon elérhető. A hegyekben ( amiből mi sokat kaptunk) nagy erdőtüzek vannak minden évben. A leégett erdőkben következő évben nagyon sok kucsmagomba nő.
Azért találtam itt is gombát, pl. fenyővargányát, a parkokban. Volt, hogy valakinek a pázsitján láttam az útról és elkértem. Éveken keresztül sikerült szegfűgombát vagy csibegombát találni szintén a gyepen, de csak az iskolák területén szedtem, ugyanis ott tilos permetezni vegyszerrel. Mivel ezeket a füves részeket nyáron is gondozzák, nyirják, igyekeztem megelőzni őket. Életem első és egyetlen gyilkos galócáját is itt találtam.

Na még az időjárás. Van hó nélküli telünk is, de ált. -2C ami itt hidegnek számit. Volt már -15 is, amikor kivételesen napos idő van ás éjjel lehül. Ha egyenesen megyünk keletre , a Trans Canada Hwy-n, akkor még 100 km-re nincs olyan hideg, csak szelesebb, mert nyitott, a Fraser völgye. Pár C fok a különbség. Fiamék ott laknak, hetente megyünk unoka kényeztetésre.
Viszont rengeteg eső van.

kobold63 2019.01.05. 17:37:50

@Attilajukkaja: igen, a nappa káposzta. Retek igen, uborka nem.

Benikuty 2019.01.06. 09:00:22

@Gyalogrépa: Valami még eszembe jutott! Ha legközelebb lazacot sütök, mindenképp a guanciale kiolvasztott zsírján teszem. Számomra elviselhetetlen a repceolaj szaga, vagy lehet, valami ipari szart vettem.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.01.06. 09:09:16

@kobold63: Igen, ezt én is olvastam, hogy tüzek után csak úgy ugrálnak ki a hegyes kucsmák. Arról meg könnyen megfeledkezem, hogy itt az erdőben legfeljebb a vaddisznó jelent veszélyt az emberre, de a kontaktus általában kimerül annyiban, hogy jól megnézzük egymást, aztán elmegyünk. Talán még az aranysakállal lehet gond, farkasok talán vannak, de nagyon kevés, és nem keresik a kontaktust. Nyáron tele voltak az újságok az egyetlen hazai medvével, mindenki azt látott a kertek alatt. :)
Meg aztán nálatok még lehet valami vadmacskaféle is, ami szintén nem játék.
Az enyhe tél, amit írsz, meglepő, az eső mennyisége viszont nem.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.01.06. 09:12:42

@Benikuty: A finomított repceolaj teljesen íztelen-szagtalan. A finomítatlan pedig általában diós illatú, de már vettem én is rosszat. A lidl-ben szokott lenni bio repceolaj, az finom. De, ha ott a szalonnazsír, kár vergődni az olajjal, ha nincs jó.

Benikuty 2019.01.06. 11:09:29

@Gyalogrépa: Valószínűleg megavasodott, 5 l-s kiszerelésű.

kobold63 2019.01.06. 12:33:05

@Gyalogrépa: @Benikuty: Többször próbálkoztam a repceolajjal , számomra mindig van egy kellemetlen mellékszaga, akár milyen finomított. Pár hete családtag vásárolt, nem vette észre, hogy a mogyoróolaj felirat alatt ott volt, hogy keverék, repce és olivaolajjal. Lángost sütöttünk, annak is "fish and chips" szaga volt. A legjobbnak tartott földimogyoró olaj nagyon drága, jóval megfizethetőbb a szöllőmag olaj, én ezt használok az olivaolaj és zsir mellett. A lazacot, garnélarákot, egyéb tengeri herkentyűt mindig vaj és olaj együttes használatával sütik itt. Így a borral vagy citromlével készült szósz is élvezetesebb.

A Golf áramlathoz hasonló árvényesül itt is, a "pineapple express", ami a párás levegőt és a meleg vizet hozza délről. Mi vagyunk Canada riviérája, a napsütés nélkül. Persze, csak itt, az óceánhoz közel.
Mi a városban élünk, zöld övezet, mellettünk kis park-erdő, ami egy szakadékos patakot vesz körül. Ez vezet egy nagyobb, pár négyzet km-es városi parkhoz, ahol élnek fekete medvék . Ezek a városi medvék csak akkor veszélyesek, amikor bocsuk van és megzavarják őket. Különben tartózkodók, éjjel keresik a szemétben az ételt, ahol nem a medvebiztos kukák vannak. Hozzánk minden évben bejönnek a kertbe, ledöntik a madéretetőt, mindent megesznek.
Amit említesz, a macskaféle, bobcat vagy lynx nem agressziv, éjjeli vadász. Jóval veszélyesebb a cougar, nagymacska. Kutyákat, macskákat megöl, de a vadonban felnőttet is. Amit mindenki szeretne kitelepíteni a városból, az a coyote . A parkokban élnek, főleg macskákat ragadnak el. Védettek, mind minden vadállat, nem lehet csinálni semmit ellenük. Mi is elvesztettük egyik kedvenc cicánkat.
Ahogy a város terjeszkedik a vadonba, a vadállatok úgy szorulnak ki, jönnek be.

Attilajukkaja 2019.01.06. 12:41:11

@Gyalogrépa:
"nálatok még lehet valami vadmacskaféle is, ami szintén nem játék."
Nálunk is van hiúz és vadmacska is. :o)
Az utóbbi kistestű és nagyon rejtőzködő életmódot folytat, nem veszélyes.
www.termeszetvedelem.hu/index.php?pg=vf_1764

"Az enyhe tél, amit írsz, meglepő, az eső mennyisége viszont nem."
Bizonyára ott is van valami tengeri áramlat, mint a keleti parton a Golf-áramlat, csak nem annyira meleg.

Attilajukkaja 2019.01.06. 12:42:57

@kobold63:
Éppen írtam a saját válaszomat, amikor te már elküldted a sajátodat, de még nem olvastam. :o))))

Benikuty 2019.01.06. 13:15:44

www.buvosszakacs.com/2019/01/02/ujevi-kappanvariacio/
Az ebéd. Jót tett neki a guanciale zsírja, amiről indítottam, dop francia vajjal :)

Benikuty 2019.01.06. 13:19:27

@kobold63: Hetente megfordulok a Bocuse'dor konyhán, ahol mostanában Segal Viktor edzi Pohner Ádámot. Viktor világjárt szakács, kiveséztük a repceolaj témát.

kobold63 2019.01.07. 04:50:44

@Attilajukkaja: Ha ketten állitjuk ugyanazt, akkor biztosan igaz. Egy tévedéssel, a Golf áramlat a földrész nyugati partján van. A keleti partokon a hideg áramlik. (Szibéria, Newfoundland és Labrador)

kobold63 2019.01.07. 05:00:17

@Benikuty: Ahhoz a lazachoz, amihez te hozzájutsz, teljesen mindegy, hogy mit használsz a sütésre.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.01.07. 05:22:00

@Attilajukkaja: Igen, csak a hiúztól, meg a vadmacskától nem félek a méretük miatt. Kanadában viszont van puma is... :)
A nyugati parton észak felé áramlik, a keleti parton dél felé.

Benikuty 2019.01.07. 06:32:29

@kobold63: Abban azért gondolom megegyezhetünk, hogy repceolajat biztos nem. :)

kobold63 2019.01.07. 10:19:48

@Benikuty: motorolajat sem. (vicc vót, na)

Attilajukkaja 2019.01.07. 10:39:24

@kobold63:
"a Golf áramlat a földrész nyugati partján van."
Ebben biztos vagy?
"Szibéria, Newfoundland és Labrador"
Én az elsőt nagyon máshova tenném a földgömbön, mint a két utóbbit. Még akkor is, ha kelet és nyugat egy relatív fogalom: attól függ, hogy Szibériából vagy Labradorból nézzük.

@Gyalogrépa:
"csak a hiúztól, meg a vadmacskától nem félek a méretük miatt"
Ez is lehet egy kritérium. :o)))
Én pl. a toportyántól (aranysakáltól) sem félnék, alig nagyobb egy rókánál, és kisebb a hiúznál.

"A nyugati parton észak felé áramlik, a keleti parton dél felé."
Vagy fordítva, ha az amerikai kontinens szempontjából nézzük? A lényeg, hogy ellentétes az irányuk.
És azon a vidéken (Washington állam északi részén, USA, és BC déli részén, Kanada), a partvidéken tényleg meglepően enyhe, de esős klíma uralkodik, fantasztikus "mikrokörnyezettel" és növényzettel.
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8a/Oceanic_gyres.png

Benikuty 2019.01.07. 11:07:23

@kobold63: napolajat sem! :D
Irigyellek a halas lehetőségeidért!

kobold63 2019.01.07. 12:56:30

@Attilajukkaja: Ha a földgömböt nézed, akkor kör alakban van a tenger áramlása. Az Atlanti óceánban a Golf áramlat a meleget hozza délről északra Európa nyugati partján. Északon lehül és visszafordulva Észak Amerika keleti partját lehűtve (ott van Newfoundland és Labrador) tér vissza a trópusra. A Csendes Óceánban Észak Amerika nyugati partján megy északra, ott lehül és visszafordul Ázsia keleti partján, többek között ott van Szibéria. Sorry, de ez középiskolai földrajz. Kelet és nyugat fix fogalom, még a mondás is, "elöttem van észak, hátam mögött dél, balra a nap nyugszik, jobbra a nap kél"

kobold63 2019.01.07. 13:49:25

@Attilajukkaja: Megnéztem a linket a wiki-re, amit felhoztál. Hát igen, a net mindent elbír. A szövegben jól le van írva, de az ábra hibás, forditva rajzolták az áramlatokat.

Attilajukkaja 2019.01.07. 15:43:54

@kobold63:
"Ha a földgömböt nézed"
Fentebb belinkeltem egy tengeráramlatokról szóló térképet, ez alapján írtam, amit írtam Gyalogrépának. Ide újra belinkelem:
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8a/Oceanic_gyres.png

" Sorry, de ez középiskolai földrajz."
Akkor itt valami félreértés van köztünk. Azt írtad, hogy "a Golf áramlat a földrész nyugati partján van". Én azt hittem, hogy az Amerikai kontinensről beszélünk, mert eddig arról volt szó. Annak pedig a keleti partját mossa. Aztán meg egy kalap alá vetted Szibériát, Newfoundlandot és Labradort, mintha ugyanazon az oldalon lennének, ugyanaz az áramlat érné őket. Idézlek: "A keleti partokon a hideg áramlik. (Szibéria, Newfoundland és Labrador)". Talán úgy értetted, hogy az áramlatok hidegebb része éri ezeket a részeket annak ellenére, hogy két különböző óceánról, földrészről és áramlatról van szó? Mert így már érthetőbb lenne. :o)

Attilajukkaja 2019.01.07. 15:44:57

@kobold63:
"A szövegben jól le van írva, de az ábra hibás, forditva rajzolták az áramlatokat."
Akkor bocsi! Én ebből indultam ki.

Attilajukkaja 2019.01.07. 19:37:13

@Gyalogrépa:
A kanadai beszélgetőpartnerünk felhívta rá a figyelmemet, hogy rossz az a link, amit neked küldtem, mert pont az ellenkezője az igaz a tengeráramlatokkal kapcsolatban. Azt is írta, hogy az ilyesmit illik tudni. Szégyellem, de már régen jártam középiskolába és nem a földrajz volt a kedvenc tantárgyam.
Kerestem egy másik linket, de az is azt mutatta, amit az első a Golf áramlatról.
en.wikipedia.org/wiki/Gulf_Stream#/media/File:Golfstream.jpg
Most teljesen tanácstalan vagyok, mert nem akarok órákat rászánni ennek a kutatására. Talán hanyagolhatjuk is a témát, mert a lényeg, hogy a lazac egy nagyon finom hal. :o)
Nálunk sajnos nagyon drága is.

Benikuty 2019.01.07. 19:46:42

@Attilajukkaja: "Nálunk sajnos nagyon drága is. "
Drága, de legalább szar.

Attilajukkaja 2019.01.07. 20:16:23

@Benikuty:
"Drága, de legalább szar."
A kanadai vagy skót friss lazachoz képest biztosan. De én akkor sem minősíteném szarnak, amit nálunk lehet kapni, mert ez messzire vezetne. Az eredetihez képest, amit helyileg termesztenek, tenyésztenek, vadásznak le, mindent szarnak lehetne nevezni mindenhol.
Én megértem azokat, akik csak a helyi termékekre szorítkoznak, de nem tartozom ehhez a szűk csapathoz. De nem is méltatom őket becsmérlő szavakkal csak azért, mert ők másként látják a táplálékláncunkat.

Benikuty 2019.01.07. 20:26:10

Sajnálom, hogy kifinomult humorába nem fér bele ez az élces fordulat. A drága dolgokra szoktuk mi mondani, egyszerű gyermekei a népnek. Viccesen...

Attilajukkaja 2019.01.07. 20:43:34

@Benikuty:
Ezt most nekem írtad, magázódva?????? És próbáltad viccesre fogni az előző véleményedet?
OK. Nyilván az én humorérzékemmel van baj. Ezért elnézésedet kérem.

kobold63 2019.01.07. 21:09:35

@Attilajukkaja: Elnézésedet kérem a félreérthető megjegyzések miatt. A középiskolai földrajz kifejezést arra értettem, hogy leegyszerüsítve, alapfokon, nem pedig sokkal tudományosabban, beleértve a felületi, mély, helyi áramlatokat, szél mozgásokat, a déli féltekén lévő vizek keveredését, stb.
Inkább főzzünk.

Benikuty 2019.01.07. 21:15:19

@Attilajukkaja: "Ezt most nekem írtad, magázódva??????" Ha egy hölgyről(gondolom) van szó, és nem ismerem személyesen, gondolom, ez minimum elvárható.
" És próbáltad viccesre fogni az előző véleményedet?" Nem fogtam, valóban annak szántam, sajnálom, hogy félrement a dolog!
" Nyilván az én humorérzékemmel van baj. " Az enyém sem 100%-s, ne legyen szigorú magához.

Benikuty 2019.01.07. 21:18:13

@kobold63: "Inkább főzzünk. " Valóban, mert ez egy igen nívós gasztroblog, Gyalogrépának köszönhetően!

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.01.07. 21:26:21

@A fickó: Néha ki kell majd menni hátra, kicsit kekszet, meg lazacot kapálni...
:-)))
Jó, oké, igazad van, hogy az már nem oszt, nem szoroz, de hát na, legalább neve legyen a gyereknek, csak ne olyat együnk már, ami deklaráltan mérgező...
Kib@$zott egy világ...

Benikuty 2019.01.07. 21:29:39

@geegee: " ami deklaráltan mérgező..."
Ki, és hol deklarálta? Tényleg érdekelne!

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.01.07. 21:37:22

@kobold63: "A geoduck kagyló nagyon drága"
Na hát ez is milyen egy disznó dolog már!
:-)))))))
Nem nagyon szoktam már semmin se meglepődni, de a múltkorjában a wiccer-repülő fedélzetén, a prospektusban volt egy cikk erről a perverz, disznó élőlényről (igazából a halászokról, vagy hogy...), hát akkor sikerült megdöbbennem, de keményen...
Nézem, csak nézem, hogy hogy lehet ilyen rossz falloszokat kitermelni a vízből, meg mi a neve, földi kacsa, vagy mi, hát megbolondultak ezek teljesen???Nem ismernek fel egy lópéniszt?!?!
Aztán itthon rendesen sikerült utánanézni a dolognak,hát valami elképesztő ez a teremtmény...
:-))))))))))
Azt a rossz dögöt én csak 18-assal ötször bekarikázva engedném csak megmutatni bárkinek is!
:D :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.01.07. 21:39:49

@Benikuty: A cikkben, amit belinkeltem.Tele van külföldi hivatkozással, továbbá ha a gugliba is beírod, ott is jön egy raklapnyi hasonló cikk...

kobold63 2019.01.07. 21:48:30

@geegee: Hát bizony eléggé graphic a kinézete, de "rossz az, aki rosszra gondol".

Benikuty 2019.01.07. 21:49:02

@geegee: Szerintem a díványban rossz helyen keresed az igazságot, az internet meg tele több "raklapnyi" marhasággal.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.01.08. 05:42:42

@Attilajukkaja: Hűha, ezen a térképen nagyon leegyszerűsítették ezt a tengeráramlás dolgot. Körforgalom jelet rajzoltak minden kék színű foltra a térképen. :)
Hát, jó dolog lenne horgász minőségű vadlazacot enni Oregonban, meg Brit-Kolumbiában, ahogy homárt Új-Angliában. Mi meg lobogtathatnánk a folyami rákunkat, az óriási viza-sztékeket, de hát ilyen nincs. Ami a földrajzi adottságainkhoz képest nem valami jó. Előrelépés, hogy egyre több helyen kapni szürkeharcsát, ami azért már valami. Viszont ehhez nem jó a tőzegáfonya. :)

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.01.08. 05:50:48

@kobold63: Azért hozakodok elő a földrajzzal folyton, mert úgy gondolom, egy régió gasztronómiáját alapvetően ez határozza meg, ebből vezethető le. A humán kultúra befolyása már erre épül.

Attilajukkaja 2019.01.08. 11:35:53

@kobold63:
@Benikuty:
"Inkább főzzünk."
Egyetértek! :o)

@Gyalogrépa:
"ezen a térképen nagyon leegyszerűsítették ezt a tengeráramlás dolgot. "
Így van, nem törekedtem többre, mélyebb tudományos értekezésre. :o)

"Mi meg lobogtathatnánk a folyami rákunkat, az óriási viza-sztékeket, de hát ilyen nincs."
Tényleg jó lenne. Amikor gyerek voltam, még jártunk rákászni a Rákos patakra és elég sokat fogtunk. Azt hiszem, itt kezdődött a szerelem a halak, rákok és más vízi/tengeri cuccok iránt.
A jó hír, hogy Zalában még mindig lehet fogni rákot, és a vizát, tokhalat is újra elkezdték tenyészteni. Egy bizonyos méretig tenyésztik őket, aztán egy részüket elengedik a Dunába, másik részét a kaviár kinyeréséig növesztik. Azokat sajnos muszáj levágni, de a húsuk egy része éttermekbe kerül. Én már ettem ilyet a közelmúltban és nagyon finom volt. Igaz, nem óriási viza szeletek voltak.

"Előrelépés, hogy egyre több helyen kapni szürkeharcsát, ami azért már valami. Viszont ehhez nem jó a tőzegáfonya."
Valóban! :o)

Viszont gondoltam a receptedre, hogy a tiédet mennyivel szívesebben fogyasztanám el, amikor a napokban olvastam egy cseh karácsonyi receptet a cukros-lekváros pontyról (kapr na cerno), amelyben a főtt pontyra egy vörösboros, barnacukros, szilvalékváros, mazsolás öntetet tesznek. Én abba belehalnék. :o))))
Csatolom a linket, amelyben van egy videó. Ha nem érted a nyelvet, az első 40 másodpercet ugord át, a többi meg hang nélkül is érthető. Kíváncsi vagyok arra, hogy te ezt kipróbálnád-e!
www.ekucharka.net/kapr-na-cerno

Attilajukkaja 2019.01.08. 11:47:42

@geegee:
"A cikkben, amit belinkeltem"
Hol linkelted be?

A fickó 2019.01.08. 19:19:26

@geegee: Figyi, nálam most higgany megy tonhal konzerv formájában. Higgany függő vagyok, de megadom a módját ... csak horoggal fogott csúcsminőségű tonhalat eszem ...
Erre viszont nem érvényes Benikuty (a nép egyszerű gyermekének megállapítása :D). Nem szar, viszont krva drága. Legalábbis idehaza ...

fishingtime.hu/horgaszblogok/egeszseges-a-tonhalkonzerv

24.hu/elet-stilus/2017/05/15/tonhalkonzervtol-benulhatott-le-egy-kislany/

kobold63 2019.01.09. 03:52:01

@geegee: Adalék a geoduck kagylóhoz : a neve az indián elnevezéséből van levezetve, gooey-duck a kiejtése.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.01.09. 05:12:55

@Attilajukkaja: Aha, tényleg rettenetesen hangzik. :)
Megnéztem, az a mártás nem túl bizalomgerjesztő, de ha volt is kevéske pontyíze, az odalesz azzal a maréknyi vajblokk hozzáadásával. Mondjuk, gyanús nekem, hogy olvastam valami hasonlót marokkói konyha címszó alatt valamikor: már ami a cukrozást, a vajat, a mazsolát és a mandulát? illeti. Egyék egészséggel!

Attilajukkaja 2019.01.09. 11:18:49

@Gyalogrépa:
A közel-keleti konyha szívesen használja az aszalt gyümölcsöket, de nem viszi túlzásba. Na jó, nekem még így sem jön be annyira, de elismerem, hogy én egy szűk kisebbséget képviselek. Az a cseh recept viszont nekem is nagyon furcsa volt, egy túlzásnak tartom, ... de hát egy egész nemzet kedvence, ezért nem ítélkezem. A vaj talán csak javít az ízén. ;o)
Akkor már ezerszer inkább a tőzegáfonya a hal mellé, ... minimális édesítéssel, hogy a savanykás íze érvényesüljön!

@kobold63:
"Retek igen, uborka nem."
Múltkor nagyon szép csicsókát (Jerusalem artichoke) vettem a piacon. Azt is betettem a kimchibe a káposzta mellé. Ma fogjuk megkóstolni. Az édes csicsókának nincsen párja! Az édes itt nem igazán édeset jelent, hanem érettet. Nálunk ilyenkor a csicsóka olcsónak számít, BC-ben ez valószínűleg nem így van.
Nagyon élvezem a kommentjeidet. Jó lenne, ha máskor is olvashatnálak. :o)

@Benikuty:
"Ha egy hölgyről(gondolom) van szó, és nem ismerem személyesen, gondolom, ez minimum elvárható."
Szerintem nagyon is ismersz engem már hosszú évek óta, ezért jobb

Attilajukkaja 2019.01.09. 11:20:42

@Benikuty:
ezért jobban szeretem, ha tegeződünk, mint általában.

A fickó 2019.01.09. 12:20:25

@Attilajukkaja: "Az édes csicsókának nincsen párja!"

Sajnálatos módon nem szeretem a csicsókát, a kertemben nő, mint állat. Tavaly is zöme a komposztban végezte. Talán a csicsóka "spárga" (a növény tavaszi föld alatti spárgához hasonló hajtása) amit szeretek salátába nyersen, vagy enyhén hőkezelve. Tele van vitaminnal is, főleg frissen szedve.

"Az édes itt nem igazán édeset jelent, hanem érettet."

Az érett kifejezést nem használjuk a gyökérfélékre, klf. gumókra. Milyen hülyén hangszik már: érett krumpli, érett cékla, érett csicsóka ...
A "kifejlett" kifejezés szerintem jobb .. :)

Attilajukkaja 2019.01.09. 12:33:36

@A fickó:
"Sajnálatos módon nem szeretem a csicsókát"
Én sem szerettem, amíg meg nem kóstoltam nyersen. Főzve valami állott zoknira emlékeztetett a szaga, íze, de salátákban egészen fenomenális tud lenni. :o)

"Talán a csicsóka "spárga" (a növény tavaszi föld alatti spárgához hasonló hajtása) amit szeretek salátába nyersen, vagy enyhén hőkezelve. "
Ilyet még nem ettem, de most kíváncsivá tettél!

"Az érett kifejezést nem használjuk a gyökérfélékre, klf. gumókra. Milyen hülyén hangszik már: érett krumpli, érett cékla, érett csicsóka "
Tényleg nagyon hülye vagyok! Bocsi!

"A "kifejlett" kifejezés szerintem jobb .. :)"
Nem tudom, mert az már néha veszít az édességéből és lédús mivoltából. Éppen azt a f

Attilajukkaja 2019.01.09. 12:36:32

@A fickó:
Éppen az a fejlettségi fok a jó, ahol még nem keményedik meg, nem nő túl a zöldség.
(A gépem rendetlenkedik és írás közben is elküldi a kommentemet. Bosszantó!)

kobold63 2019.01.09. 13:35:12

@Attilajukkaja: "csicsóka a kimchiben"v Kiváncsi vagyok rá.
A csicsókát itt jeruzsálemi articsókának nevezik, tudva, hogy sem Jeruzsálemhez, sem az articsókához nincs köze. Nagyon ismert és elterjedt É.amerikában, a keleti részen.
Nem akarok ismert dolgokat ismételgetni, de egyikőtök sem emlitette a csicsóka nagyon fontos tulajdonságát, az alacsony kalória és az inulin tartalmát. Az inulin oldodó rost, fructóz molekulákból van úgy összekapcsolva, hogy a vékonybélben nem bomlik le, a szervezet nem tudja felhasználni. A vastagbélben lévő baktériumok tudják hasznosítani.
Diabeteszeseknek, diétázóknak kiváló krumpli helyetesrő. A jicama, nagy cékla formájú gumó hasonló, jó "hasábkrumpli" készithető belőle. Mexikó, Középamerika a fő terület, ahol nő. Láttam már spagetti formájú diétás "tésztát" is készitettek belőle.
Amig a kertem több napot kapott, sok nap szerető növényem volt. A csicsóka 3 m magasra nőtt, nem tudom, ilyen fajta volt-e, vagy több napot igényelt volna már akkor. Aztán felhagytam vele, olyan sok más növényt kellett kipróbálni. Én nyersen szerettem leginkább.

@A fickó: Ezt neked is küldtem, talán jobban megbecsülöd ezután a csicsókát. Azért nő mint állat a kertedben, mert a komposzttal szaporitod. Minden kis gumóból, gyökér darabból új növény nő, valóban nem lehet kiirtani.

Attilajukkaja 2019.01.09. 13:45:28

@kobold63:
"A csicsókát itt jeruzsálemi articsókának nevezik"
Igen ezt én is jeleztem. :o)

"Nagyon ismert és elterjedt É.amerikában, a keleti részen."
A keleti partot jobban ismerem, mint a nyugatit, Hét évig dolgoztam ott, DC környékén.

"egyikőtök sem emlitette a csicsóka nagyon fontos tulajdonságát, az alacsony kalória és az inulin tartalmát"
Örülök, hogy ezt említed! A párom inzulin rezisztens, ezért nálunk különlegesen fontos az utóbbi vegyület. Nem akartam belemenni ilyen részletekbe, de örülök, ha más megteszi!!!!

"Amig a kertem több napot kapott, sok nap szerető növényem volt."
És a virága is olyan szép sárga, mint a nap. :o)

"A csicsóka 3 m magasra nőtt, nem tudom, ilyen fajta volt-e, vagy több napot igényelt volna már akkor."
Tényleg nagyon magasra nő, sok nap alatt is.

"Én nyersen szerettem leginkább."
Egybeesik az ízlésünk, ... ismét. :o)

Benikuty 2019.01.09. 18:50:27

@kobold63: végre egy hiteles és érdekfeszítő értekezés csicsóka témában!

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.01.10. 03:53:01

@Attilajukkaja: Az első kommentemben, ami összesen a második itt, a folyamban.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.01.10. 06:17:20

@Attilajukkaja: @kobold63: Észak-Amerikából származnak a napraforgók, tehát a csicsóka is. Az őslakosok gyűjtötték a györekereiket, de nem csak a csicsókának, hanem más napraforgókénak is.
A nyugati parton kifejezetten a "balzsamgyökér" jellemző a napraforgók közül: en.wikipedia.org/wiki/Balsamorhiza
Ez pedig honos Brit-Kolumbiában: en.wikipedia.org/wiki/Balsamorhiza_sagittata
(Korábban Oregon Landscape keresőszóra folyton napraforgós-vadvirágos mezők jöttek föl, akkor fogtam gyanút, és olvastam utána. Összemosódik neten a sunchoke, a sunroot a csicsóka gyökérrel, pedig alapvetően tágabb fogalom, nem csak egy fajra szorítkozik.)

kobold63 2019.01.10. 08:37:10

@Gyalogrépa: Gyakorló kertészként kedvenc virágaim mind a Helianthus családból kerültek ki. Magyarországon nagyobb sikerrel, mint itt. Amit emlitettél, a balzsamgyökér, a Parti hegység napos lejtőin nő, a parti sáv nem elég meleg és napos ehhez. Viszont csodás azaleák és rhododendronok találhatók . Az én kertemben kb. száz.

Attilajukkaja 2019.01.10. 14:04:44

@geegee:
"Az első kommentemben"
Ja, hogy arról a díványos cikkről van szó? Akkor már tudom. :o)

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.01.11. 05:42:59

@Attilajukkaja: Igyekszem beleásni magam az USA gasztronómiájába, ami a regionalitás miatt részben átlóg Kanadába és Mexikóba is. Kanadáról még keveset tudok, viszonylag kevés az átfogó anyag is, amit eddig megtaláltam. Az USA gasztronómiájáról pedig már most tudom, hogy nagyon gazdag, csak hát az USA kultúrájából nem ezt exportálják, úgymond titokban tartják. :)

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.01.11. 05:50:04

@kobold63: Elég látványos virágok. Gondolom, a parti vidék nem a tearózsás kertek világa. :)

Attilajukkaja 2019.01.11. 17:02:03

@Gyalogrépa:
"Az USA gasztronómiájáról pedig már most tudom, hogy nagyon gazdag, csak hát az USA kultúrájából nem ezt exportálják, úgymond titokban tartják."
Dolgoztam az USA-ban és Kínában is. Ezek után merem kijelenteni, hogy NEM LÉTEZIK olyan, hogy amerikai vagy kínai konyha. :o)))
Akkora országokról beszélünk, ahol értelemszerű a regionalitás. Ezerszínű mindkét ország konyhája. Én sem tudtam beleásni magam, pedig megpróbáltam.
És nem ők exportálják a konyhájukat, hanem mi importáljuk azt. Kivétel talán a pizza. Az olaszoknál mindig is a szegények étke volt (mint nálunk a lángos), de a II. világháborúban sok amerikai katona ette, aztán hazavitték a pizza szeretetét. Az ottani olaszok, aki addig nem nagyon készítették, felkarolták a pizza készítését, és a tésztaféleség elindult a világmeghódító útjára. :o)
Vagyis a pizzaőrületet ténylegesen az USÁ-ból kaptuk. :o)
A legviccesebb, amikor Manhattanban, NY jársz és látod a kiírást, hogy "Chinese kosher pizza". :o))))
Én ilyenkor érzem magam a legjobban, mert bizonyosságot nyerek arról, hogy egy óriási nagy kavalkád kis része vagyok, ... akárhol is születtem.

Nem tudom, kobold63 milyen képeket küldött át neked, de én azt láttam, hogy BC partvidékén csodálatos kertek vannak. :o)

kobold63 2019.01.12. 06:52:40

@Attilajukkaja: nem küldtem képet, említettem, hogy kb. 100 rhododendron és azalea bokor van a kertemben, többek között. Nem irtam a japán juharokról, a hydrangeakról, hosták, páfrányok, primulák, peoniák és a tűlevelüekről. Ezek mind a rain forest stylusu kertet alkotják, japán kert beütéssel. Csak a napot kedvelő növények nem árasztják el a birtokomat.

Attilajukkaja 2019.01.12. 10:39:43

@kobold63:
Nagyon szép lehet!
Én a Hoh esőerdőben jártam Washington államban, USA, ami szintén varázslatos. És azok a gyönyörű virágos kertek Victoriában, BC!!! :o)
www.sevenwondersofwashingtonstate.com/the-hoh-rain-forest.html
visitorinvictoria.ca/5-great-gardens-around-victoria/

kobold63 2019.01.12. 10:57:52

@Attilajukkaja:
Amikor kezdtem kialakitani a kertet, nem is gondoltam, hogy ennyire megnőnek a nővények. Az éghajlat kedvező. Nagy kertkultusz van errefelé, láthattad. Már nyilnak a hóvirágjaim, 8-10 C van, egész hétre napos időt jósoltak, ami nem tipikus azért január közepén.

Attilajukkaja 2019.01.12. 11:17:36

@kobold63:
Most megint irigykedem! De biztosítalak, ez nem az ronda sárga irigység. :o)
süti beállítások módosítása