Alföldi bableves húsgombóccal, kolbásszal
2019. március 06. írta: Gyalogrépa

Alföldi bableves húsgombóccal, kolbásszal

alfoldi_bableves_husgomboccal_kolbasszal.jpg

Nálunk sok zöldséggel fő a bableves. Természetesen füstölt alaplé az alap, ami szinte kötelező elem bableves főzésénél ilyenkor. Kerül bele kolbász és natúr húsgombóc is betétnek. Csak hogy tartalmasabb legyen.

alfoldi_bableves_husgomboccal_kolbasszal_alapanyagok.jpg

Összetevők:

  • negyed kiló száraz bab: még előző nap beáztattam.
  • másfél liter füstölt húsos alaplé
  • tíz dekagramm tisztított petrezselyem gyökér, és negyed kiló tisztított sárgarépa: arányaiban elég sok gyökérzöldség kerül a levesbe. Nálunk ez a bevált mennyiség.
  • négy közepes gerezd fokhagyma
  • három babérlevél
  • negyed kiló darált hús: marha és sertés keveréke.
  • tíz dekagramm kolbász: a képen István Gazda kolbásza.

alfoldi_bableves_husgomboccal_kolbasszal_prep.jpg

A babot a fokhagymával, a babérral, és az alaplével kis lángon főztem, amíg a bab már majdnem megpuhult. Közben a darált húst megsóztam, megborsoztam. Összekevertem, majd gombócokat formáltam belőlük. Hűtőbe raktam egy órára, hogy legyen idejük összetapadni. A húsban van természetes húsragasztó, ez a miozin. A só segít ezt az enzimet előhozni, amivel úgymond "megkötnek" a gombócok. Tojást teljesen fölösleges belerakni, hacsak nem akarunk lőni a gombócokkal. Meghámoztam a gyökérzöldségeket, majd nagy hasábokra vágtam, a leveshez adtam. Tovább főztem. Mire a zöldségek már roppanósra puhultak, a levesbe raktam a kolbászkarikákat és a gombócokat. Lehúztam a tűzről, lefedtem. Fél órát hagytam lefedve pihenni. Ez idő alatt a gombócok is elkészültek.

Régen berántottuk az ilyen bableveseket. Viszont pár próbálkozás után kiderült, hogy nem lehet elég kevés fokhagymás rántást belerakni, hogy a lé íze ne gyengüljön. A rántásíz nagyon könnyen eluralkodik a levesen. Tegyük hozzá, készült régen (nagymamám idejében) úgy is bableves, hogy csak hagyma, fokhagyma, liszt és bab állt rendelkezésre. Se zöldség, se füstölt alaplé, a gombócot, meg a kolbászt inkább hagyjuk. Abba tényleg kellett a rántás, hogy egyáltalán legyen valamennyi íze.

A bejegyzés trackback címe:

https://suburbankitchen.blog.hu/api/trackback/id/tr1914670759

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Benikuty 2019.03.06. 09:05:36

Igazán tisztességes alapanyagokból, kiváló konyhatechnikával összerakott étel! (nem mint mosolyfakasztó társai a blogoszférán). Egyetlen kritikai észrevételt engedtessék meg: nekem hiányzik belőle a zeller, akár gumó, akár zöldfűszer formájában.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.03.07. 04:44:59

@Benikuty: Most belenyúltál rendesen a közepébe. A múlt héten gondolkodtam el azon, hogy milyen alapanyaggal dolgoztam régen. Hát a gumós zeller. Összesen két posztom van, amiben gumós zellert használok: az egyik másfél éves, a másik kettő. Elkönyveltem, hogy nem szeretem ezt a zöldséget. A szárzellert szeretem, de ide már soknak gondolnám, a zellerlevéllel meg már biztosan túltolnám a gyökérzöldséges vonalat.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.03.07. 04:47:10

@Benikuty: Nem is értem. A Waldorf-salátáról kifejezetten szép emlékeim vannak.

Benikuty 2019.03.08. 09:41:22

@Gyalogrépa: Gondoltam, hogy valami ilyesmi miatt maradt ki a zeller.

kocsmagomba 2019.03.09. 19:06:17

A rántás témához. Ha mégis vékonynak találnánk a levest (István gazda kolbásza ellenére) akkor megpróbálkozhatunk a saját anyaggal, ez esetben babbal sűrítéssel. Végtelenül egyszerűen csinálom: egy merőkanál babot kiemelek a majdnem kész levesből, ezt villával megtöröm, majd szűrő segítségével a leves levének felhasználásával beeresztem.
Szárazbabbal ez működik. Mással nem.
Viszont én ezt a "vékony" levest fejtettbabbal, sőt zöldbabbal ismerem és készítem. Jellemzően nyáron. Ehhez a húsvéti füstölt parasztsonkám levét használom, fagyasztóból.
Zeller. Szeretem, de valamiért kiutáltam az elmúlt években a bablevesből. Bármilyen bablevesből. Ezzel szemben krumplilevesbe két marokkal szórom.

kocsmagomba 2019.03.09. 19:10:17

Ja, bocs, ha valaki nem lenne képben: "pizzaszeletvágó" voltam. Nem titkolom, hogy nevet váltottam. (mondjuk kár volt)

Benikuty 2019.03.10. 08:04:39

@Benikuty: Nekem meg az nem jött be a nyers zeller miatt.

Benikuty 2019.03.10. 08:48:26

@Gyalogrépa: Amit magamnak válaszoltam, azt neked szántam:)
süti beállítások módosítása