Böjti zöldségfőzelék a toszkán ribollita alapján
2017. december 16. írta: Gyalogrépa

Böjti zöldségfőzelék a toszkán ribollita alapján

bojti_zoldsegfozelek_a_toszkan_ribollita_alapjan.jpg

Ez egy szigorú böjti étel, amivel nagyon könnyű átvészelni azokat a napokat, amikor semmilyen állati eredetű anyagot nem vehetünk magunkhoz. Nem mintha hiányozna belőle bármi ilyesmi.
Az összetevő listát elnézve becsapós: vegyes főtt natúr zöldségleves lenne babbal, káposztával, szikkadt kenyérrel? Nem egészen.
A toszkán ribollita adta az alapötletet, viszont én csak a babot melegítem újra másnap, minden egyebet frissen készítek. Nem cél az autentikusság.

Az ilyen egyszerű, póriasnak tűnő ételeknél a jó alapanyag és a gondos elkészítés az, ami emlékezetessé teszi őket. A ribollitához a babot különös figyelemmel kell elkészíteni. Ehhez jön többféle téli zöldség, köztük kötelező elem valamilyen téli leveles zöldség: általában káposztaféle. A zsiradék és a kenyér kérdése pedig szintén fontos: ezek azok, amik elsősorban kiemelik a ribollitát a vegyes zöldségleves kategóriából.
Az én változatomban a babot nagyon kíméletesen főzöm, aztán a zsiradékkal kissé megpirítom sütőben. A többi zöldségeket minden alkalommal frissen készítem hozzá, ami egyáltalán nem autentikus a ribollitánál. Különösen a káposztánál nem szeretem, ha okkerszínű, vagy barnás lesz, a gyökérzöldségektől ráadásul könnyebben megromlana a bab, pedig legalább négy vacsorához is elegendő a bab. Végül fokhagymás pirítóst adok hozzá szikkadt kovászos kenyérből. Sehol egy csülökdarab, vagy szalonna, sőt állati zsiradékot sem adok hozzá, pedig az elterjedt ribollitákhoz szokás.

bojti_zoldsegfozelek_a_toszkan_ribollita_alapjan_bab_keszitese.jpg

Negyed kiló idei tarkababot beáztattam egy éjszakára. Leszűrtem, a kerámialábasomba rakta,. Egy nagyobb vöröshagymát megtisztítottam, három szeletre vágtam. Alátettem két babérlevelet, egy kisebb kakukkfűágat, pár zsályalevelet. Felöntöttem annyi vízzel, hogy a hagymát ellepje. Lefedve takarék lángon a sütőben főztem. A főzővize nem forrhat. Mikor már majdnem megpuhult, megsóztam, majd visszatettem a lekapcsolt, de még meleg sütőbe. Éjszakára bennhagytam hűlni. Másnap kidobtam a hagymát és a fűszereket. Belekevertem két deciliter repceolajat, majd fedetlenül beraktam a sütőbe. Takarék lángra bekapcsoltam. Legalább három órán keresztül sütöttem. Fél óránként átforgattam, hogy minél több bab megpiruljon. Azért a repceolajra esett a választás, mert nagyon jó íze van a babbal együtt. Az olívaolaj kizárható, mert megkeseredik a vontatott hőkezelés, majd a több napos tárolás alatt. Idevágó a friss libazsír, vagy disznózsír is, de ez egy böjti recept.

bojti_zoldsegfozelek_a_toszkan_ribollita_alapjan_prep.jpg

Fejenként egy szárzellert, egy sárgarépát, két apró krumplit, és tíz dekagramm fodros kelt számoltam. Jó ide a spenót, a vajretek zöldje, vagy a kelkáposzta, de még az articsóka is. Most először készítettem fodros kelt. Az illata erősen emlékeztet a friss zöldborsóra, aminek igen örültem. Kár, hogy alig lehet hozzájutni, pedig közönséges káposztaféle. Ilyenkor még valahol lábon áll a kertekben. A megtisztított feldarabolt szárzellert, sárgarépát, egész burgonyát kevés repceolajon és pár evőkanál vízen lefedve pároltam. Megsóztam. Mikor már majdnem megpuhultak, hozzáadtam a fodros kelt. Ráöntöttem két evőkanál vizet, lefedve pároltam, amíg a káposzta össze nem esett. A tányérba raktam a babból, összekevertem a zöldségekkel, a tetejére raktam a  fodros kelt. Pár csepp borecetet csöpögtettem rá. Kovászos kenyeret pirítottam, fokhagymával finoman bedörzsöltem. Kissé szikkadt kenyérrel tunkolni kell, a szárazabb kenyeret pedig a zöldségek közé kell nyomkodni, hogy megszívja magát. Az se baj, ha egy hetes a kenyér, csak tisztességes kenyér íze legyen.

A bejegyzés trackback címe:

https://suburbankitchen.blog.hu/api/trackback/id/tr1813504693

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása