Hagyományos aranygaluska vaníliaszósszal, ribizlilekvárral
2018. április 23. írta: Gyalogrépa

Hagyományos aranygaluska vaníliaszósszal, ribizlilekvárral

hagyomanyos_aranygaluska_vaniliaszosszal_ribizlilekvarral.jpg

Minek a milliomodik aranygaluska recept az internetre? Egy csecsemőnek minden vicc új. Másrészt jómagam is odaégettem már pár aranygaluskát, készítettem vaníliás rántottát a hagyományos vaníliaszósz helyett, mire megtanultam ezt-azt, rájöttem egy-két trükkre, amit a következőkben megosztok.
Elsőre le kell szögezzek pár alapvetést. Az aranygaluskához dió kell, és nem dejó, margarin helyett pedig vaj. A ribizlilekvár pedig egyéni mizériám, különben pedig kiváló komplementere a vaníliaszósznak.
Lehet, hogy itt-ott kissé szájbarágós a leírás, de szerintem sokaknak az először elkészített süteményük az aranygaluska.

hagyomanyos_aranygaluska_alapanyagok.jpg

Összetevők az aranygaluskához:

  • hatvan dekagramm süteményliszt (BL55): kenyérliszt nem jó, mert a magas sikértartalma miatt kemény galuskákat kapnánk.
  • két deciliter tej
  • két dekagramm friss élesztő
  • tizennégy dekagramm kristálycukor
  • három kisméretű tojás, vagy két közepes: lehetőleg kapirgálós, ezek Heppenheimer-féle jércetojások
  • húsz dekagramm vaj
  • húsz dekagramm frissen darált dió
  • egy teáskanál fahéj a lisztbe keverve

hagyomanyos_aranygaluska_teszta_prep.jpg

A tejet kéz-melegre langyosítottam, majd az élesztőt elmorzsoltam benne. Ha ez a keverék nem habos felszínű tíz perc múlva, akkor baj van, döglött az élesztő. Hagytam felfutni, majd hozzáadtam a liszt egyharmadát. Lefedve hagytam egy órát kelni szoba-hőmérsékleten. Ez egy laza előtészta, ami a híg állagával az élesztő felszaporodását segíti.

Hozzáadtam a többi lisztet, egy csipet sót, a tojásokat, a vaj és a cukor felét. Géppel addig dagasztottam, míg el nem vált az edény falától. Lefedtem, szoba-hőmérsékleten kelesztettem egy órát.

Kiválasztottam egy akkora kerámiaformát, aminek feléig érne a megkelt tészta. Ezúttal a kacsasütő tálra esett a választás. Fontos, hogy vastag falú legyen a sütőedény, mert lassú és egyenletes hőközlésre van szükség. Gyakorlatilag a galuskákat borító darált dió kapja a legnagyobb hőt, pedig neki nem igazán van erre szüksége. Mivel a víztartalma igen alacsony, nagyon könnyen megég. A galuskáknak úgy kell megdagadniuk a sütőben, hogy közben a dió ne égjen meg. Erre talán a leghatékonyabb módszer az, ha a fejlődő gőzt egy fedő felfogja, amivel gyakorlatilag saját gőzében készül az aranygaluska. Hasonló tésztából készül a bukta is, viszont itt a dióburok miatt egészen máshogy kell eljárni. Azt lehet vékony falú tepsiben, előmelegített, forró sütőben nagy lángon sütni.

hagyomanyos_aranygaluska_prep.jpg

Kivajaztam a kacsasütőformát. A darált diót összekevertem a maradék cukorral. Meghintettem ezzel a keverékkel a tál fenekét. Megolvasztottam a maradék vajat. A tésztából kis darabokat téptem, amiket körülbelül három centiméter átmérőjű gombócokká formáltam. A lehető legkevésbé kell abajgatni, a lényeg hogy egyöntetű legyen a tészta, miközben elég levegős is marad. Megforgattam a gombócokat vajban, utána a cukros dióban, majd leraktam őket a tálba. Minden réteget megszórtam a cukros dióval - a tetejét is. Rálocsoltam a maradék vajat.

Lefedtem, majd a sütőbe raktam, amit ezután gyújtottam be. Míg a kerámia átmelegszik, addig tovább kel a tészta. Száznyolcvan fokig melegítettem a sütőt. Körülbelül ötven perc múlva hústűvel megvizsgáltam a tésztahalom belsejét. Ha már nem ragacsos a kihúzott hústű, le lehet venni a tál fedelét. Fedetlenül pirítottam meg a tetejét, körülbelül öt perc alatt. Nagymamám ilyenkor egy deszkára borította az aranygaluskát, amivel a kérge egy kicsit tovább keményedett. Ízlés dolga. Én a tálban hagytam, így szikkasztottam körülbelül egy órát. A tál fenekén és az oldalán is megpirult a tészta és a dió. Közben elkészítettem a vaníliaszószt.

vaniliaszosz_creme_anglaise_alapanyagok.jpg

Összetevők a vaníliaszószhoz:

  • másfél deciliter tej
  • másfél deciliter zsíros tejszín
  • öt dekagramm cukor
  • öt jércetojás sárgája, vagy három nagyobb tyúktojásé
  • fél vaníliarúd

vaniliaszosz_creme_anglaise_prep.jpg

A tejet és a tejszínt egy vastag fenekű lábasban felforraltam a hosszában félbevágott vaníliával együtt. Tíz percig hagytam pihenni, majd kidobtam a vaníliát. Közben a tojássárgáját fehéredésig kevertem a cukorral. Folyamatos keverés mellett ráöntöttem a tejes keveréket. Amint elkevertem, visszaöntöttem az egészet a lábasba. Takarék lángra raktam, majd folyamatosan keverve melegítettem, amíg be nem sűrűsödött. Türelmesnek kell lenni, és a keveréssel nem lehet megállni, különben összeugrik a tojássárgája. Akkor van kész, ha a fakanál hátát bevonja a szósz. Azonnal levettem a tűzről, egy tál hideg vízbe raktam a lábast. A keverést további öt percig folytattam. Szükség szerint a felmelegedett vizet hidegre kell cserélni. A folyamatos keverés azért fontos a hűlés közben, hogy ne bőrösödjön meg a teteje. Ezt ki lehet váltani azzal, ha a krém felszínére közvetlenül frissen tartó fóliát terítünk. Ezt a szószt hívják angol-krémnek is. Fagylaltgépben elkészítve, majd lefagyasztva főzött vaníliafagylaltot kapunk.

hagyomanyos_aranygaluska_vaniliaszosszal.jpg

A tavalyi év kedvezett a ribizlinek annyira, hogy a megmaradt ribizlilekvár még mindig nagyon jó, annak ellenére hogy az illatát elég hamar el szokta veszíteni egyébként. A vanília édessége mellett kellemesen savanykás a lekvár, amit én kissé hígra készítek a felhasználás miatt. Egyébként a galuska kiváló csak a lekvárral is.

A bejegyzés trackback címe:

https://suburbankitchen.blog.hu/api/trackback/id/tr4113856498

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mariska16 2018.04.23. 23:32:32

Ne haragudj, de a 3 cm-es galuska az nem galuska, inkább gombóc. Próbáld meg egész apróra szaggatni és meglátod sokkal finomabb lesz. Igaz macerásabb, de ég és föld a különbség.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.04.24. 04:53:02

@mariska16: Végül is, miért ne? Még van dióm, majd legközelebb...

Benikuty 2018.04.24. 13:08:01

@mariska16: teljesen jogos, ez a méret olyan "menzás". A kisebb átmérő elegánsabb végeredményt ad.
@Gyalogrépa: jó pap is holtig...Elegáns hozzáállás, minden elismerésem! ;)

A fickó 2018.04.24. 13:42:18

@Benikuty: "A kisebb átmérő elegánsabb végeredményt ad."
Meg finomabbat is, mert több dió és a vaj is kerül bele, hovatovább a textúrája is jobb lesz. :)

Benikuty 2018.04.24. 14:58:46

@A fickó: na igen, mivel nagyobb az aktív felület :)

Behajtó70 2018.04.24. 15:13:53

@mariska16: Elnézést, de a fenti kép pont a tökéletes aranygaluska képe, az egészen apró darabokat a nagy "tekercsek" széttépésével érhetjük el! Szerintem az aranygaluska lényege az, hogy a tészát bőségesen megszórjuk diós-cukorral, s ezt követően tekerjük csigaformára. Világos, hogy ezt legjobban nagyobb tésztalapkokkal lehet megoldani kelesztés után. A gondom inkább a ribizlilekvárral van, szerintem az nem igazán megy a vanília sodóhoz, sem a dióhoz :)

Larry Silverstein 2018.04.24. 16:02:25

Mmmm, imadom, szegeny nagyi konyhajaban surun elofordult de en meg sosem csinaltam.....jo 5let!

what could go wrong?

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.04.24. 18:46:35

Töröltem egy hozzászólást a hozzászóló kérésére.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.04.24. 18:58:07

@A fickó: @Benikuty: Több vajat, diót nem szívesen használnék hozzá, ha kisebbre is csinálom, ugyanis elnyomja a tésztát. Pedig a tésztáját nagyon szeretem az élesztős illatával. A buktát is a tésztája miatt szeretem.
Az tészta szerkezete hogyan lesz jobb?

David Bowman 2018.04.24. 19:03:27

Mi bodzalekvárral töltjük a "galuskákat". Olyanok, mint egy kis bukta.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.04.24. 19:06:31

@Larry Silverstein: Az ilyesmi jó alkalom kellemes emlékek felidézésére. Jobb, mint egy fotó, mert az illat-íz páros nem lenyomat, hanem, (ha sikerül a recept) pont ugyanolyan, mint az eredeti.
Nálam ez nagyon működik, egész pontosan emlékszem bizonyos étkezésekre, ételekre, illatokra.
Sok sikert hozzá!

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.04.24. 19:08:46

@David Bowman: Eszembe nem jutott volna! Nem mintha ettem volna már bodzalekvárt.
Pár hét és lehet frissel készíteni. Jó egy kis savanykás valami a galuskához.

Benikuty 2018.04.24. 20:28:58

@Gyalogrépa: nekem nem hiányzik belőle sem több cukor, sem több dió, megenném így is, ha tehetném...
süti beállítások módosítása