Fűszeres ünnepi füstölt tarja főzése
2016. december 24. írta: Gyalogrépa

Fűszeres ünnepi füstölt tarja főzése

Avagy hogyan lényegül át az egyszerű füstölt hús karácsonyi sültté?

pro_10.jpg

Idén nem bíztam a véletlenre a karácsonyi sültet. Biztosra mentem. Tegnap dolgoztunk a párommal, esélytelen volt aznap friss húst vagy halat vásárolni. Ma ugyan reggel kimentünk a piacra, de csak pár darab husi volt már, a halas az üres pultot takarította. A zöldségesünk előre szólt, hogy csak maradékok lesznek. Ezt így képzeltem el valahogy. Ezért vettem már előző szombaton egy szép füstölt tarját.

pre1.jpg

Íme az alany. Ez egy gyönörű, hagyományosan füstölt tarja. Nyersen elég sós és kemény, pedig egy különösen friss és puha darabról beszélek. Hajszálvékonyra szeletelve hatalmas élmény, de főzve még jobb. Ha még rásütök, akkor még annál is jobb lesz. Tehát el akarok venni a sósságából, keménységéből. Kiáztatom aztán megfőzöm. A füstölt húsok egyik tulajdongása, hogy főzésnél a rostok mentén meggyengülnek. Ezért szokás a főzésre szánt sonkát kötözni, hogy ne essen szét.

kotozes.jpg

Nem kell meijedni, ha nem sikerül pont ilyenre. A lényeg, hogy ne essen szét a hús.

Most már lehet áztatni. Ez a darab nyolc órát tölött hideg vízben. Mérettől függően kell kiválasztani az áztatási időt. Magabiztos voltam a hús kiválasztásánál, ugyanis csak a legnagyobb vasár- és ünnepnapi fazekamba fért bele. Éppenhogy. Néha elkap a nagyzolási hóbort, amivel szinte mindig bajba sodrom magamat. Két éve karácsonykor kiválaszottam szemre egy három méteres karácsonyfát a két és fél méteres belmagasságú lakásba. Ráadásul még a talpba sem fért bele. Majdnem így jártam a tarjával is. Gondolhatod, hogy egy ekkora darabot ugyan ki fog megenni, de számolj azzal, hogy legalább 10 százalékot zsugorodik főzés közben. Továbbá hidegen is nagyszerű csemege.

fazek.jpg

Miután kiázott, jöhetett a főzés. Ez egy jó lehetőség arra, hogy aromatizáljam a kedvem szerint s tarját. Elég szokatlannak tűnhet az ízesítés, de garantáltan működik.

pro_10.jpg

Az ízesítők:

  • fokhagyma, sárgarépa, póréhagyma, főzőhagyma: klasszikus aromás zöldségek.
  • babérlevél, egész feketebors, európai köménymag, koriandermag, borókabogyó: klasszikus disznóhoz való fűszerek.
  • rozmaring, gyömbér, fűszerpaprika, szerecsendióvirág, ánizs, barna kardamom, fahéj, szegfűbors: egzotikusnak mondható fűszerek. Jól passzolnak a karácsonyi hangulathoz és érdekesen tompítják a hús sós hatását. Kissé édeskés benyomást keltenek.

Minden elem bekerült a fazékba. Felöntöttem annyi vízzel, amennyi ellepte a húst. Gyöngyöző forrással készítettem 4 órát. A fazékban hagytam kihűlni. Lecsöpögtettem, befóliáztam, majd hűtőbe raktam a húst. Szenteste vacsorára sütöm meg. Ha érdekel a folytatás, nézz vissza a napokban!

A bejegyzés trackback címe:

https://suburbankitchen.blog.hu/api/trackback/id/tr412071381

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jenő Lendvai 2019.04.12. 07:22:12

Én a húsvéti tarjat kerdeztem

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.04.12. 19:18:49

@Jenő Lendvai: Van ez így. Ugyan Karácsonyra készült, de Húsvétra is szívesen készítem. Az "ünnepi füstölt tarja" keresőszóval általában ezt a posztot lehet első helyen megtalálni a keresőben. Boldog Húsvétot előre is!
süti beállítások módosítása