Mit süssünk, főzzünk, vagy mit ne Karácsonyra?
2018. december 21. írta: Gyalogrépa

Mit süssünk, főzzünk, vagy mit ne Karácsonyra?

flodni_1.jpg

A házi nem mindig jobb, mint a bolti. Ezt azoknak mondom, akik megpróbálnak szinte mindent maguk megfőzni, megsütni. Ez nem a telepes Amerika, mikor kinn vagyunk a pusztában, magunkra utalva. Különben is: befagy a hátsónk, fát kell aprítani, kergetnek az indiánok. Ugyan a szappan nem étel, de hasonlatnak pont idevág. Soha eszembe nem jutna magamnak szappant főzni. Vannak erre szakemberek felszereléssel, kisüzemekkel, gyárakkal. Az eredmény jó. Ehhez hasonlóan szaloncukrot sem készítek. Nekem a szaloncukor leginkább egy kötelező dísz a fán. Nekem az a fontos, hogy szép legyen a csomagolása. A belső értékeire nagyon nem is fordítok figyelmet. A gyengébb szaloncukor is elég drága, de a komolyabb még inkább. Gyengét minek venni, ha nem esszük meg jóízűen, a drágább meg ugyan ne lógjon két hétig a szoba melegében. Meg nem tetszik a csomagolása, hogy néz ki a fán, nem jó.

A német multiknak hála, egyre inkább helyet kérnek maguknak a fűszeres puszedlik Karácsonykor. Én mindegyiket szeretem: a nürnbergit és a sima fűszeres, mázasat is. Van egy elég jól belőtt fűszerezésük, állaguk, amit nem akarok otthon kikísérletezni. Összességében jó, megéri megvenni. Nem akarok otthon ezzel küzdeni, a szakmunkát jól elvégezték helyettem a "puszedligyárban". Az árát tekintve sokkal nem lennék beljebb, na de amennyi időt rá kell fordítani... Nem éri meg. Nem is biztos, hogy lenne olyan jó. A mézeskalácsot, mint alternatívát pedig nem nagyon szeretem. Aki szereti, süsse!

Flódni, illetve beigli ügyben nem feltétlenül ilyen rózsás a helyzet. Volt olyan, hogy beigliből egész finomat sikerült venni elfogadható áron, de az évekkel ezelőtt volt. Az a kis cukrászda bezárt a piacon, meg is sirattuk. Olyan szilvás pitéjük volt szezonban... Na, de idén az itt megjelent teszt győztesét kipróbáltam, és meg vagyok vele elégedve. Nincs az a vajas, vagy libazsíros íz a tésztánál, de határozottan nem rossz. Kitaláltam, hogy idén majd készítek beiglit, de szemlátomást bejött a tavalyi flódnim itthon, így az lesz az édes sütemény. Ez abból derült ki, hogy legalább már egy hónapja megkaptam, "Ugye, lesz flódni idén?" E mellé beiglit meg minek süssek?
(Ha van a közeletekben olyan cukrászda, aminek a beiglijével, zserbójával, pogácsájával meg vagytok elégedve, inkább vegyétek meg ott. Főleg, ha évközben nem nagyon szoktatok sütni.)

Januárban egy "ápisz"-ban összefutottam két darab papír panettone-formával. Akkor a kutyának nem kellett, én viszont megvettem bagóért. Igazi klasszikus, mind a szín, a bordázottság és az aranyszínű minta tekintetében. Panettonét, illetve más kalácstésztás süteményeket szívesen elkészítem magam, mert a hangulatához hozzátartozik az édes élesztős tészta illata a kelesztéstől a sütésen át szikkasztásig.

Idén, úgy tűnik nem jön össze jó ízű édesvízi hal, a hagyományos paprikás halászlé kimarad. Nem erőltetem, majd veszek tengeri halat, abból is lehet levest főzni, akár paprika nélkül is. Előre passzírozott vödrös halászlevet biztosan nem veszek, mert sós is, pocsolyás is, túlfűszerezett. Én amúgy a tiszta halízért enném, de azt nem tudja nyújtani. Állag alapján némelyik halászléalap jó lehet glettelni, csak büdösre szárad. Megenni kár.

Viszont lesz tengeri sügér krumplisalátával. Elképesztő, hogy egy tíz dekás sügérfilé mennyire finom és laktató tud lenni. Utána már biztos nem kell a töltött káposzta. Már megvolt a krumplisaláta és a sügér főpróbája egy Sissi fajtájú salátaburgonyával. Igen finom, a gazdaságos áruházból. Tessék odafigyelni, mert sárga ugyan, de nem sütni való! A töltött káposzta még lóg a levegőben. Idén eltököltem a káposztasavanyítást. Ha kapok jót, lesz töltött káposzta, ha nem, nem.

Hagyományos még a tyúkhúsleves. Ha sok vendéget vártok, tuti befutó. Egy fazékból megvan, de kétfogásos étkezés van belőle. Ha nálatok gyűlik össze a nagy család, nagyon nem is érdemes mást sütni, főzni. Ki kell osztani, ki hozza a töltött káposztát, ki a beiglit, zserbót, egyebeket. Pont elég lesz nektek a romok eltakarítása másnap.

Egy biztos: éhen biztos nem veszünk Karácsonykor.

Friss hír:
Nekem is lesz a fa alá idén szaloncukor (értsd: friss fogyasztásra). Ez egy olcsónak számító családi szaloncukor. 350 grammos csomagban lehet kapni, olyan 600 forint körül. Van benne karamellás, kókuszos, marcipános, rumos-kakaós. Mindegyik irgalmatlanul édes, gyenge az ízük, de az erős édes illatuk pont annyira emlékeztet a Karácsonyra, mint a lucfenyők gyantás illata. Nekem ez a szaloncukor. Érdekes az árához képest az, hogy csokoládébevonatot kapott, nem pedig bevonót. Nekem személy szerint nem is tetszenek azok a szaloncukrok, amiken vastag a csokoládébevonat. Bonbonnak lehet jó, de a szaloncukor hangulatát nem hozza.

A bejegyzés trackback címe:

https://suburbankitchen.blog.hu/api/trackback/id/tr9814504562

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása