Régimódi klasszikus hentesáru: paprikás abált tokaszalonna
2017. augusztus 02. írta: Gyalogrépa

Régimódi klasszikus hentesáru: paprikás abált tokaszalonna

paprikasszalonna.jpg

Nyár közepe van. Mostanra elfogyott az összes házi érlelt szalonnám és szinte az egész sonkám is. Füstölt hentesáruból ilyenkor csak a télről megmaradt darabokat lehet kapni, illetve azokat a nagyüzemi termékeket, amik klimatizált füstölőben, érlelőben készülnek. Az első könnyen lehet kőkemény, vagy avas. A másodikban meg akadhat mindenféle oda nem illő alapanyag. Én ilyenkor ha szalonnára vágyok, akkor az abált szalonnához nyúlok.
Gyerekkorom egyik nagy kedvence a paprikás tokaszalonna. Nem otthon abáltuk, hanem megvettük a piacit, amit édesanyám elég ízetlennek talált. Ezt még bekente friss tört fokhagymával, pirospaprikával és sóval. A fokhagymával gyakran túllőtt a célon. Nem mondom, tényleg nagyon finom volt, de a rengeteg fokhagyma miatt csak hétvégente egyszer-egyszer lehetett enni belőle. A nálunk kapható piacit én is ízetlennek találom, viszont nem akarom bejárni a várost egy jó paprikás tokaszalonna miatt, ha egyszer magam is el tudom készíteni körülbelül negyed óra munkával. Persze a szalonna tizenkét órát abálódik, de azt a befőzőautomatám végzi, nem én.

Első lépésként elő kell készíteni a tokaszalonnát.

tokaszalonnaelokeszites.jpg

A tokaszalonna a disznó nyakánál van. Mivel itt szúrják meg, könnyen lehet véres egy kis része. Ezt ki szoktam dobni, ahogy a mirigyet is, amit a piros kör jelöl. A textúrája nem hasonlít a húséra: nincsenek rostok, pont úgy néz ki, mint egy belső szerv. Ez alapján könnyű felismerni. Nem tudom pontosan melyik mirigy, de nem látom szívesen a szalonnámban. Szokott lenni egy másik laposabb mirigy is rajta. Ez a húsos rész tetején szokott lenni. Ha van, kivágom. A szalonnát elkészítés előtt a teljes felszínén le kell pörzsölni. Mivel alacsony hőmérsékleten készül, és több napig eltartom a hűtőmben, jelentősen redukálni kell a baktériumok számát, amelyek a hús felszínén lehetnek. Továbbá így a bőrfelületről eltűnnek a vastag szőrszálak.

paprikasszalonnaalapanyagok.jpg

A tokaszalonna ízesítői: só, egész bors, köménymag, koriandermag, kakukkfű, rozmaring, babérlevél, fokhagyma, pirospaprika.

paprikasszalonnaprep.jpg

A szalonnát sóval bedörzsöltem. Teafilterbe raktam az összes ízesítőt a paprika kivételével. A húst vákumzacskóba raktam. A bőrös oldalára raktam a fűszerzacskót, hogy innen könnyebb legyen leszedni, ugyanis rátapad. A vákumzacskót lezártam és a befőzőautomatám vízfürdőjében hőkezeltem nyolcvankét fokon tizenkét órát. A precízen szabályozott hőkezeléssel rendesen elkészül a szalonna minimális súlyveszteség mellett. Voltaképpen szuvidáltam. Ezt egy fazék vízben is meg lehet próbálni, de nem érdemes akkor, ha csak egy szalonna készül. Amint letelt a tizenkét óra, a csomagot jeges vízbe raktam. Amint nagyjából kihűlt, a hűtőbe raktam legalább hat órára. A szalonna rendesen kihűlt, megkeményedett. Kivettem a csomagból, kidobtam a fűszerzacskót. A szalonnát megtöröltem, majd megszórtam pirosparikával, amit rálapogattam. A fűszerpaprika jól tapadt a szalonna zselatinos felszínére. A pirospaprikával egyrészt jól mutat a fakó abált szalonna, másrészt a paprika segít szárazon tartani a szalonna felszínét, amitől tartósabb lesz, harmadrészt finomabb is. Így egy-másfél hétig eláll a hűtőben. Én a bőrét is megeszem, hiszen puha, finom és zselatinos.

A bejegyzés trackback címe:

https://suburbankitchen.blog.hu/api/trackback/id/tr7612709784

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

látjátok feleim szümtükkel 2017.08.03. 14:06:29

Hát én most szégyellem maga. Mert bizony csak megmosom, és megkapargatom a szalonna bőrős részét, majd egy lábosba beteszem, felöntöm, és minden féle fűszert rakok a vízbe, sót is, majd puhára főzőm. Amikor könnyen átmegy rajta a kés, akkor kiveszem, tányérra rakom, zúzott fokhagymával megkenem, megszórom őrölt paprikával, és irány a frigó. Meg szokjuk enni az utolsó falásig.

Leve lezsírozva csudás bableves alapja. De lehet zöldségleves is belőle.

2017.08.03. 14:54:08

Szerencsére tudok perzselt disznót venni az egyik hentesnél! Nem forrázottat. Nincs is neki forrázott bőrű. Abból nem is csinálnám.
Én régi szokás szerint, mikor kiveszem a léből, kockázom, bevágom félig, majd utána fűszerezem. Nagyobb felület, több fűszer.
Zúzott fokhagymával nem kenem. Nem én! Nem szeretem, ahogy másnapra kiszáradnak a fokhagyma darabok rajta. Inkább a zúzott fokhagymát kevés vizes olajban áztatom, majd még paprikázás előtt a lével, ecsettel átkenem. Lényeg, hogy még paprikázáskor is forró legyen a szalonna.

2017.08.03. 15:05:52

@látjátok feleim szümtükkel: múltkor zöldbableveshez használtam a levet, nagyon jó lett. Sőt, lehet a lében nyers kolbászt is főzni. Igen: főzni. Jó házi gyártású kolbász nagyon jó lesz úgy is. Hiszen láttad a képet a kolbászról, amit töltöttem... :)

parazita666 2017.08.03. 15:22:26

Nem olyan régi hentesáru ez kérem, csak 1984-ben honosodott meg hazánkban.

látjátok feleim szümtükkel 2017.08.03. 17:14:48

@parazita666:

Én meg már megijedtem, hogy ez valami nemzeti unikum, ami az elmúlt nyócban honosodott.;D

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2017.08.03. 19:41:17

@látjátok feleim szümtükkel: Nálam a fokhagymázás csak közvetlenül fogyasztás előtt történik, már amikor van rá lehetőség. (Ha nem megyek emberek közé aznap) A léről és a zsírról annyit, hogy a kb. egy teáskanál kiolvadt zsírt elrakom máshoz, az egy evőkanálnyi kemény kocsonyát pedig megeszem azonnal. Itt nem jut már semmi a bablevesbe. :)

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2017.08.03. 19:49:28

@pizzaszeletvágó: Na, ehhez nem tudok hozzászólni egyáltalán, de kíváncsi vagyok rá. Mi a különbség felhasználásban, minőségben a forrázott és a nem forrázott disznó között? Miről lehet felismerni a hentesnél, melyik melyik? Dolgoztam már forrázott és nem forrázott csirkével is. Ott látom a különbséget.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2017.08.03. 19:51:47

@parazita666: Nekem az már régimódi. 84 után születtem. :)

látjátok feleim szümtükkel 2017.08.04. 15:33:23

@Gyalogrépa:

A forrázott disznó bőrében nincs serte/sörte, a perzseltbe meg van. Mostanában csak perzseltet nem nagyon kapni, mert forrázzák.

A régi perzseléses eljárás akkor volt első osztályú munka, ha a perzselés után a disznót meleg vízzel lemosva, és a bőrét késsel kaparva a serte kijött a börből. Ez azonban nagyon ritka volt, nem mindenki tudta megcsinálni. Az már nagyon jó böllér volt, aki ilyet varázsolt.

Aki nem szereti a szalonnán a darabos fokhagymát, annak az abáló lébé cészerű több girizdet tenni, mert ha belefő az íze, majdnem olyan jó tud lenni.
süti beállítások módosítása