Az észak-amerikai telepes konyha válasza a hideg napokra: téli succotash
2017. december 02. írta: Gyalogrépa

Az észak-amerikai telepes konyha válasza a hideg napokra: téli succotash

teli_succotash.jpg

Mindent tud, amit egy tisztességes téli főzelékfélének tudnia kell. Erőteljes íze van, energiatartalma magas, laktató, de mégsem nehéz. A nyári succotash kapcsán esett már szó arról, mi a succotash név eredete, és miért volt olyan fontos alap-élelmiszer Észak-Amerikában.

"A succotash az észak-amerikai indián lakosság alapvető élelmiszere volt, mielőtt az első telepesek megérkeztek volna. Az érkező telepesek pedig a helyi viszonyokhoz alkalmazkodva átvették a receptet, majd továbbfejlesztették a saját ízlésüknek megfelelően. Ezek a receptek a mai napig asztalra kerülnek az USA-ban, és Kanadában. A succotash elnevezés az Új-Angliában élő narragansett indiánok nyelvén morzsolt kukoricaszemeket jelent. Ez manapság egy gyűjtőfogalom azokra a receptekre amelyek alapvetően kukoricából és valamilyen hüvelyesből készülnek. Ennek a hagyománynak egyik eredménye a chilis bab is. A telepes és őslakos hagyományok alapján viszont a "harmadik nővér", azaz a tök is része a succotash recepteknek. A három nővér: tök, kukorica és bab az amerikai konyha sarokkövei. Már írtam róluk, miért és hogyan lettek az amerikai történelem fontos szereplői.
A telepesek idejében a kukorica egyáltalán nem így nézett ki, és valószínűleg az íze sem ilyen volt. Nem volt ilyen édes, és egy kukoricacsövön a mainál sokkal kevesebb, és szürkébb árnyalatú szemek voltak. Hüvelyesekből és tökfélékből már akkor is gazdag volt a fajtaválaszték, ami a betelepített fajtákkal tovább keveredett, gazdagodott."

Nos, a téli succotash egészen más ízvilágú, mint a nyári változat. A nyári succotash-nál felhasznált tökfélék puhák, gyengék, és teljesen éretlenek. A télire betárolt tökfélék viszont kemények, érettek, és igen édesek. A telepes időkben szárított kukoricával, vagy inkább hominyvel készült a téli succotash. Napjainkban sokan fagyasztott, vagy konzerv kukoricát használnak, én is inkább ezekből választottam. A bab terén nincs semmi meglepetés, az én receptem is száraz babból készül, akár a telepes időkben. Természetesen a tengerentúlon is télen vágtak disznót, aminek a húsát sózással, vagy sózással és füstöléssel tartósították. A füstölt disznóhús alapvetően meghatározza a téli succotash ízét, mégis a fűszerválasztást leginkább a sütőtök erős, édes íze befolyásolja. Így kerülhet mellé fahéj, a befejezésnél a tetejére juharszirup, vagy Worchestershire-szósz.

teli_succotash_alapanyagok.jpg

Összetevők:

  • negyed kiló szárazbab kiáztatva
  • fél kiló, vagy két kukoricakonzerv tartalma lecsöpögtetve
  • háromnegyed kiló füstölt disznóhús: ez itt egy felkockázott sonkadarab. Ha túl sós, ki kell áztatni, egyébként szükségtelen. Felhasználás előtt érdemes leforrázni a szennyeződések és a por eltávolítása miatt.
  • egy kiló sütőtök: lehetőleg nagydobosi szürke tök, vagy hokkaidó tök. A mennyiség kivájt, hámozott tökhúsra vonatkozik.
  • két közepes vöröshagyma
  • két sárgarépa
  • két szál szárzeller
  • négy gerezd fokhagyma
  • négy szem szegfűbors
  • három babérlevél
  • kis darab fahéj
  • szerecsendió a befejezéshez

teli_succotash_prep.jpg

A téli succotash-t elkészíteni nagyon egyszerű. A kiáztatott babot egy fazékba tettem. Megtisztítottam és feldaraboltam a vöröshagymát, fokhagymát. A fűszereket megtörtem kissé mozsárban, majd teafilterbe raktam. Felöntöttem annyi vízzel, hogy bőven ellepje, majd gyöngyözésig melegítettem. Addig főztem kis lángon, amíg a bab már majdnem megpuhult. Hozzáadtam az egy-másfél centis darabokra vágott sonkát. Kis lángon tovább főztem. Negyed óra múlva hozzáadtam a fél centis darabokra vágott megtisztított sárgarépát, szárzellert, majd a sütőtököt. A sütőtök darabolásnál ez az egy-másfél centis méret tűnik megfelelőnek. A kisebb darabokat nagyon könnyű túlfőzni, a nagyobbak viszont kezelhetetlennek tűnnek. Felöntöttem annyi vízzel, amennyi körülbelül öt centi magasan ellepi. Kis lángon főztem tovább gyakran óvatosan megkeverve, amíg a tök meg nem puhult. Oda kell rá figyelni, így is szétesett némelyik sütőtökkocka; viszont kemény egyáltalán nem lehet. Kidobtam a fűszerzacskót, hozzáadtam a kukoricát, szerecsendiót reszeltem rá. Összeforgattam, majd fél órát hagytam összeérni.

Jó ötletnek tűnik tejföllel kínálni, akár a legtöbb bablevest. Mégis inkább az édes ízesítők állnak a téli succotash-nak jobban. Mivel hatalmas adag készült, volt lehetőségem kipróbálni, milyen ízesítővel a legjobb. Ezek a juharszirup, a Worchestershire-szósz, kevés csípős szósz.

A bejegyzés trackback címe:

https://suburbankitchen.blog.hu/api/trackback/id/tr5813410387

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

martineden 2017.12.03. 08:38:05

Igen, ez leves, nem fozelek.Nem veletlen, hogy a bableveshez hasonlitottad.Persze ez csak kekeckedes, a recept jo, es finom is lehet.

na__most__akkor 2017.12.03. 13:12:30

Gyermekkori olvasmányaimból ismerem azt a szót, hogy "szukkotás".
Karl May (akkoriban May Károly) vagy Jules Verne (ugyanúgy Verne Gyula volt a neve, ); nem tudom melyikük volt. Ötven éve olvastam...

Magyarok-e vagyunk, vagy mialóf@$2-e vgyunk?
Tudja-e Mari néni, hogyismongyák hogy hogyismongyuk a "succotash"-t?

Persze CSAK NEKED, @martineden: fozelek? jo? es? Még egy fajmagyar?
És el ne felejtsem, pont (bámilyen írásjel után) szóköz. Mikrofos vord tanfolyam, első lecke...

A recept egyébként jó. Háromszori Jókai-bableves után...

Hórukk 2017.12.03. 21:39:57

@na__most__akkor: Igen, magyarok vagyunk, csak nem attól, amiről te azt gondolod hogy. Nem attól leszel magyar, hogy az életünkben kb. 50 évente előforduló külföldi (indián, angol, francia, német mindegy) szavakat kötelező módon fonetikusan átírjuk. Sem nem attól, hogy nyelvtannácizunk azzal szemben, aki külföldi billentyűzetet használ valamilyen okból. Főleg akkor, ha te sem vagy teljesen tisztában a magyar nyelv írásjeleinek használatával. Ezek után én azt valószínűsítem, hogy te inkább mialóf@§2.

martineden 2017.12.05. 10:40:47

@na__most__akkor: Te fasz! Attol vagyok fajmagyar, hogy egy levesnek kinezo etelre azt mondom, hogy nem fozelek? Mert ,szerinted az?Amugy logikus, hogy a prolinegyedben nem volt gyerekszobad.

BMoon 2017.12.13. 18:56:11

Nekem egy csillei ismerősöm főzött néha ilyen levest, napok óta nézegetem a receptet és szerzem be a hozzávalókat, nekem füstölt tarja lesz benne, mert az volt szép a piacon. Kérdéseim: biztosan elég a negyed kiló bab? a hús biztosan megfő ennyi idő alatt? csili nem kell bele? na_most_akkor olvasd el, és ne szólj bele amihez nincs közöd, mert valaki leveteti veled a szemüveget és lekever egy akkora fülest, hogy soha többet nem mersz megszólalni, te faszkártya ;) elnézést a gasztronómia után érdeklődő nagyközönségtől. Köszönöm a gyors választ, holnap délután főzném ;)

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2017.12.13. 19:46:01

@BMoon: térfogatra nagyjából annyi lesz a megfőtt bab, mint a tök. Szerintem elég, bár ízlés dolga. A füstölt hús összesen körülbelül fél órát főtt. Viszont ezek egy-másfél centis darabok, hamar megfőnek. További fél órát hagytam állni a megfőtt succotash-t, ami alatt még jobban megszívták magukat. Ha szárazabb, keményebb a tarjád, akkor főzd elő külön fél órát, aztán add hozzá a babhoz a főzőlével együtt! A babot semmi esetre se főzd az elejétől együtt a füstölt hússal, mert a sótól kemény marad a bab belseje, meg a héja is! Csípős szószt tálalásnál adtam hozzá, szóval végülis kell bele.
Sok sikert hozzá! :)

BMoon 2017.12.14. 19:27:17

Argentín ismerős azt mondja, jó a recept, de bab helyett használjak lencsét...., alakul a molekula :) ma hurka, kolbász, frissen, holnap délután nekifutok :)
süti beállítások módosítása