Fűszeres szilvaszósz eltett lekvárból, avagy pikáns öntet melegszendvics tetejére
2018. március 08. írta: Gyalogrépa

Fűszeres szilvaszósz eltett lekvárból, avagy pikáns öntet melegszendvics tetejére

fuszeres_szilvaszosz_eltett_lekvarbol_avagy_pikans_ontet_melegszendvics_tetejere.jpg

Kedvelem a szalámival, kolbásszal, vagy szalonnával és cheddar sajttal készült melegszendvicseket. Egy friss melegszendvics pedig szószért kiált. Van egy jól bejáratott bolti chili szósz és ketchup, de kell a változatosság is. (Több eresztés házi ketchup-öm is megkapta a kritikát, hogy túl paradicsomos. Inkább paradicsomszósz, mint ketchup. Így vesztettem ketchupfronton az élelmiszeriparral szemben. Azért nem bánom, hogy az enyém túl paradicsomos.) BBQ szószból is van egy egészen jó, bár lehetne kevésbé édes. Raknék rá Worchestershire-szószból is, de folyton lefolyik, a HP szósz ugyancsak túl édes. Végül is azt várom el, hogy elég fűszeres legyen, gyümölcsös ízű, és kiegyensúlyozottan édes-savanyú. Az eddigi termékekről ordít, hogy az angolszász kultúrkörből jönnek, ahol egyébként kultúrája van a korrekt szilvaszószoknak is. Nálunk meg a jó szilvalekvárnak van kultúrája, amiből a következő kiváló szósz született. Kicsit brit, kicsit magyar, de jól ül az egyébként egyhangúan sós melegszendvicseken.

fuszeres_szilvaszosz_alapanyagok.jpg

Összetevők:

  • fél kiló hígra főzött szilvalekvár: nálam ez elég hígat jelent. Ha valamihez lekvárra van szükségem, ezt sűrítem be.
  • hetven gramm fehér hagyma
  • egy evőkanál sűrített paradicsom
  • egy evőkanál kristálycukor
  • egy közepes gerezd fokhagyma, ugyanennyi gyömbér
  • egy csillagánizs
  • egy zöld kardamom
  • öt szem szegfűbors
  • egy mokkáskanál koriandermag
  • a képen látható mennyiségű fahéj és szerecsendió virág
  • egy mokkáskanál Cayenne-bors
  • vörösborecet a savasság beállításához
  • halszósz a sósság beállításához, valamint ízfokozónak.

fuszeres_szilvaszosz_prep.jpg

Egy lábasban közepesen barna karamellt készítettem a cukorból. Erre dobtam a körülbelül egy centiméteres kockákra vágott hagymát. Alaposan átkevertem, hogy ne égjen meg a karamell. Kis lángon pároltam tíz percet, majd hozzáadtam a paradicsompürét. Nagy lángon lepirítottam kissé - gyors kavargatás mellett. Egy serpenyőben felhevítettem a szemes száraz fűszereket, majd a lábasba raktam. Belekevertem a cayenne-borsot, a szeletekre vágott fokhagymát, gyömbért, végül a szilvalekvárt. Ízlés szerint adagoltam a vörösborecetet és a halszószt. Ezt tényleg egyénileg kell beállítani. Személy szerint savasabbra, és mérsékelten sósra készítem az ételeimet. Besűrítettem a kétharmadára, majd szűrőbe öntöttem, átpasszíroztam. Szósz kiöntésére alkalmas edényekbe töltöttem. A hűtőben hosszú hónapokig eláll. Jól illik sertéssültekhez, kacsához, libához.

(A bolti ketchup végeredményben vesztésre áll, hiszen észrevétlenül kiszorult a konyhámról. A legtöbb étel jobb nélküle, mint vele.)

A bejegyzés trackback címe:

https://suburbankitchen.blog.hu/api/trackback/id/tr10013723760

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Benikuty 2018.03.10. 01:52:18

Évek óta tologatom a spájzban a hígra sikerült kökény dzsemet. Nem sokáig... :)

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.03.10. 05:05:26

@Benikuty: Érdekesen hangzik.
Tavaly túlzásba vittem a szilvalekvár eltevést ... megint. :)
De ha egyszer kiváló szilvához jutok, akkor muszály hazahordani. Az ilyen "túlsokmitkezdjekvele" termékeket kirakom a konyhába, hogy szem előtt legyen. Előbb utóbb előfordul olyan konyhai helyzet, hogy integrálni lehet egy ételbe, miközben egy konyhai problémát is megoldok vele.
Egy melegszendvicsezés alkalmával jöttem rá arra, hogy szükségem van erre a szószra, ahogy rápillantottam a lekvárra. Ami azt illeti, tavaly különösen emlékezetes édességet találtam ki, ugyanígy szilvával. suburbankitchen.blog.hu/2017/03/05/tiramisu_szilva_alapon_vagy_inkabb_trifle
süti beállítások módosítása