Citromos karfiolkrémleves tonhallal
2018. március 26. írta: Gyalogrépa

Citromos karfiolkrémleves tonhallal

citromos_karfiolkremleves_tonhallal.jpg

A krémlevesekben többek között az a jó, hogy a domináns alapanyagból aránylag rengeteget felvesz, miközben annak kidomborítja saját ízét. Karfiolból pedig könnyű túl nagyot venni. Fél karfiolt nem adnak sehol, ha pedig a legnagyobb a legszebb, akkor azt kell elhozni.
Káposztafélékből (a karfiol is káposztaféle) nehéz jó krémlevest csinálni. Ha túl sokáig fő, undorító lesz az íze, nem mellesleg okkersárgás színt vesz fel, ami csak ront helyzeten. Lehet alaplével dolgozni, bár könnyen elnyomja a karfiol ízét, másrészt plusz munkát igényel. Nagyon egyszerűen is lehet jó krémlevest készíteni. Az alapgondolat az, hogy a karfiolhoz illik a citrom. Előnye, hogy nem hagyja elszíneződni a krémlevest, emellett frissíti az ízét, ami főtt káposztaféléknél létkérdés.

citromos_karfiolkremleves_tonhallal_alapanyagok.jpg

Összetevők:

  • nyolcvan dekagramm tisztított karfiol
  • öt dekagramm a póréhagyma fehér részéből
  • két kis szál, vagy egy nagy citromnád
  • egy citrom
  • két teáskanál koriandermag
  • egy tonhalkonzerv: százötven gramm sós lében eltett tonhal
  • két dekagramm földimogyoró: ez natúr, nem pirított. A pirított is jó, azt is érdemes tovább pirítani kissé.
  • egy teáskanál fekete szezámmag: a földimogyoróval ketten adják a zsiradékot a levesbe, másrészt ízesítenek.

citromos_karfiolkremleves_tonhallal_prep.jpg

A karfiolt rózsáira szedtem. A citromnádat megtisztítottam. A külső takarólevelet kidobtam. A szár alját levágtam a levelek tövéig. Innen elkezdtem karikázni. Amint rostosabbra váltott a külső levél, levettem. Félreraktam, majd folytattam a belső puha rész karikákra vágását. Ezt a folyamatot megismételve lehet a citromnád puha részét elválasztani a rostostól. A rostos rész sok ízanyagot tartalmaz, de nem lehet megenni úgy, ahogy a puha részeket.

Vizet forraltam, amibe beleraktam a teafilterbe rakott koriandermagokat, a citromnád összekötözött rostos leveleit. Amint felforrt megsóztam, majd beleraktam a képen látható módon felszelt póréhagymát, fél citrom levét és a karfiolrózsákat. Addig főztem, amíg a karfiol roppanósra puhult. Közben száraz serpenyőben megpirítottam a szezámmagot és a földimogyorót. Pár szép tonhaldarabot félretettem díszítéshez, a többit két tálka aljára raktam.

Amint megfőtt a karfiol, egy szűrőbe borítottam úgy, hogy a főzőlevet is felfogtam. Kidobtam a karfiollal főtt fűszereket. A leszűrt karfiolt és a póréhagymát turmixgépbe raktam. Beleöntöttem fél citrom levét, majd pár merőkanállal a főzőléből. Összeturmixoltam. Szükség szerint hígítottam a főzőlével, megsóztam. A krémlevest a tálkákba szedtem. Ráraktam a félretett tonhaldarabokat. Megszórtam a pirított szezámmaggal, földimogyoróval és a citromnád karikákkal.

A bejegyzés trackback címe:

https://suburbankitchen.blog.hu/api/trackback/id/tr5713780034

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A fickó 2018.03.26. 10:43:17

A bőlkét kis az mi? :D
Az összetevők résznél sortörési gondok vannak - át kellene nézned. :)
Azért a végén a turmixba dobtam volna még némi vajat ....

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.03.27. 05:23:04

@A fickó: Kösz! A szerkesztés, vagy mentés közben valahogy megváltozik a sortörés. A pacalos posztnál is ez volt, az élesítettnél vettem észre véletlenül, hogy gond van - ugyanígy az összetevő listában. Remélem, elmúlik. :)
Szerintem a vaj kicsit nehezítené a levest, meg a karfiol ízére is ráfeküdne. Végül is mit nyernénk vele itt a leves fényesítésén kívül?

A fickó 2018.03.27. 10:51:38

"Végül is mit nyernénk vele itt a leves fényesítésén kívül?"
Zsiradék nélkül nincs emulzió, enélkül meg nekem nem krémleves a krémleves, csak zöldséglé. :D Például, ha a paradicsomlevesembe nem emulgeálnék a végén némi olívaolajat, nem lenne más , mint fűszeres meleg paradicsomlé, mert ugye liszt itt nem játszik. :) A gazpacho is csak zőccséglé lenne az olajos emulzió nélkül ...

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.03.27. 19:21:01

@A fickó: Nos, a levezetés helyes, viszont ízben nagyon nem tudom elképzelni a vajat ide. Nem mondom, hogy nem próbálom ki zsiradékkal, de az inkább lesz valami semleges ízű olaj.

Attilajukkaja 2018.03.29. 14:41:05

Hm! Ez tényleg egy meglepő karfiolkrémleves! :o)
Ki fogom próbálni.

"Káposztafélékből (a karfiol is káposztaféle) nehéz jó krémlevest csinálni."
Azért brokkoliból nem annyira.
Én eddig csak sült karfiolból készítettem krémlevest, az is nagyon finom tud lenni. Krémsajttal "sűrítettem".

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.03.30. 05:33:14

@Attilajukkaja: Korábban próbálkoztam levesbe jobb fajta tömlőset rakni, de csomós lett. Mascarpone-t nyilván el lehet keverni szépen, de ízben nem ad sokat hozzá. Milyen krémsajtot használsz hozzá?

Attilajukkaja 2018.03.30. 13:14:22

Ha csomós lett, az szerintem nem a tömlős sajt hibája, hanem valahogy nem jókor vagy nem jó hőmérsékleten adtad hozzá. A lényeg (talán?), hogy a leves ne legyen már nagyon forró.
Én is sima kommersz krémsajtot használok, bár nem tömlőset, hanem dobozosat: Camping sajtkrém. Szerintem egy kutya. :o)
Nem is az íze, inkább a selymessége miatt teszem bele. Ha erősebb ízre vágynék, camembert sajtot használnék.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.03.30. 19:40:07

@Attilajukkaja: Nocsak! Eszembe nem jutott volna sűríteni vele. Talán krumplipürébe is jó lehet.

Attilajukkaja 2018.03.31. 11:33:11

@Gyalogrépa:
Talán nem is a sűrítés a legjobb szó rá, inkább a selymesítés. Mint egyes ételekben a vaj. De a karfiolhoz nagyon illik a sajt.
süti beállítások módosítása