Hagymás sertésmáj paprikakrémmel, krumplival
2018. január 29. írta: Gyalogrépa

Hagymás sertésmáj paprikakrémmel, krumplival

hagymas_sertesmaj_paprikakremmel_krumplival.jpg

A menzákról megőrzött elrághatatlan, gumis májak emléke a múlté.

A következő recept végtelenül egyszerű, ráadásul nagyon gyorsan elkészül. Olcsó fogás, hiszen a "sztékhúst" a sertésmáj adja, ami negyedannyiba kerül, mint a sertéskaraj. A bökkenőt a sertésmáj korrekt elkészítése jelenti, mind az áztatást, tisztítást és a sütést illetően.
A friss sertésmájnak tejre emlékeztető illata van. Nincsenek rajta foltok, egyöntetű a színe. A sertésmáj szeletsütésre leginkább alkalmas része a nagyobbik lebeny középső területe. Fontos, hogy távol essen a lebenyeket összekötő elasztikus résztől. A májat egy hártya borítja, amit alapvetően le kell szedni. Ha elég vastag, egyben le lehet húzni. Ha vékonyabb, akkor könnyen beszakad, szinte képtelenség a májat megszabadítani tőle. Viszont, ez esetben pont a vékonysága miatt nem is zavaró sütés után a hártya, tehát maradhat. Az elasztikus szövetrészek eltávolítása után vastag szeletekre vágtam a májat. Egyenletesen sülnek, mutatósak a tányéron. A sertésmájnak nagyon erős íze van, amit egy napos tejben áztatással mérsékeltem. Sütés előtt lecsöpögtettem, papírtörlővel leitattam róla a maradék tejet. Innen már csak a sütés van hátra.

hagymas_sertesmaj_paprikakremmel_krumplival_alapanyagok.jpg

Összetevők:

  • harminc dekagramm sütésre előkészített sertésmáj
  • egy evőkanál sertészsír
  • két közepes fej hagyma
  • egy evőkanál főzött paprikakrém: kicsit édeskés, savanykás, gyümölcsös. A hagymával együtt jól ellenpontozzák a máj erős ízét. Édes chili-szósszal lehet helyettesíteni.
  • három centiliter ánizspálinka: az ánizs kiváló partnere a hagymának.
  • két közepes méretű keményre fövő krumpli

hagymas_sertesmaj_paprikakremmel_krumplival_prep.jpg

Sós vízben megfőztem a hasábokra vágott, megtisztított krumplit. A zsír felét egy nagy, vastag fenekű serpenyőben felhevítettem. Ebbe dobtam a megtisztított és felszeletelt hagymát. Nagy lángon megpirítottam. Felöntöttem az ánizspálinkával, feloldottam a pörzsanyagokat, összekevertem. A hagymát egy kis tálban összeforgattam a paprikakrémmel. Melegen tartottam.
A serpenyőbe raktam a megmaradt zsírt, majd ismét felforrósítottam. Beleraktam májszeleteket. Fél perc után megfordítottam őket, borsot törtem rá. Sózni sütés közben nem szabad, különben nagyobb eséllyel készül cipőtalp állagúra. Nyomogatással vizsgáltam a készültségi fokot; pont ugyanúgy, ahogy a hirtelen sült marhasztékeknél szokás. Közepesre sütve szeretem, ennek fényében készítettem. Közben tányérra rendeztem a krumplit és a hagymát. Ezek mellé raktam a forró májat. Megsóztam, borsot törtem rá. Azonnal tálaltam.

A máj szaftos és puha, nagyon kellemes hozzá a frissen tört bors és az édes-savanyú hagyma. Hasonlóan kellemesre készül marhamájjal, vagy borjúmájjal is.

A bejegyzés trackback címe:

https://suburbankitchen.blog.hu/api/trackback/id/tr2813612519

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GGy 2018.01.30. 16:02:42

Felszeletelve vagy egészben áztattad?

GGy 2018.01.30. 16:03:13

@GGy: a tejben, természetesen :)))

Ez vagyok 2018.01.30. 17:59:25

A májakkal nem kell hókuszpókolni. Hidegen mindent, a kukorica- vagy búzaliszbe mártott májszeleteket, a zöldségeket (hagymát, fokhagymát, paradicsomot... meg még aki amit szeret, vagy akár ezek nélkül is) olajat, fűszereket be kell készíteni a serpenyőbe. Takarékon fedővel kell párolni, a májat közben párszor megfordítani és krémszerű lesz a végén. Én fűszerként borsot és majorannát teszek és csak a legvégén sót.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.01.31. 05:28:07

@GGy: Szeletelve áztattam, úgy jobban gyengült az íze.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.01.31. 05:53:15

@Ez vagyok: Én azért igen szeretem a vékony kérget a májon. A hagymát ehhez ugyanúgy pirítva kedvelem. Meg aztán a májnak elég volt összesen talán másfél perc, a hagymának meg kellett legalább öt. Ha egyszerre készítem akár fedő alatt, vagy a máj lesz kemény, vagy a hagyma marad nyers - szerintem. Nagyjából mennyi ideig, mekkora lángon készíted fedő alatt?
Édesanyám is fedő alatt készíti a májat, de az apróra vágott hagymát előre megpirítja, aztán ugyanúgy fokhagymával, majorannával, borssal készíti, mint ahogy írtad. Azt hiszem, még talán pirospaprikát tesz bele. A májat elég keményre készíti, de ő úgy szereti. Az én sült májamra azt mondja, hogy nyers, ne süssek neki! :)

Ez vagyok 2018.02.01. 18:12:17

@Gyalogrépa: Mikor hidegen az összekészített alapanyagokat felteszem a gázra, picit nagyobbra veszem kis sistergésig. Aztán leveszem takarékra és már azon is marad. Olyan 5 percenként fordítom a májakat, összesen kétszer. Az utolsó fordítás előtt megszórom sóval, fordít, a tetejét is sóval. Összesen 20-25 perc. Közben nagyon figyelek arra is, hogy ne csak zsiradék legyen alatta, hanem víz is. Ez garantálja a krémszerűséget.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.02.02. 05:49:16

@Ez vagyok: Köszönöm a pontos leírást. Ha legközelebb veszek májat, elkészítem a receptedet. Most már nagyon kíváncsi vagyok rá. Tetszik a krémes máj lehetősége.
süti beállítások módosítása