Bográcsgulyás
2019. november 06. írta: Gyalogrépa

Bográcsgulyás

A bográcsozáshoz szükséges: egy rész társaság, egy rész füst, egy rész gulyás.

alfoldi_gulyas_kulturalis_es_technologiai_magyarazattal.JPG

Egy órával ezelőtt még rohadt büdös voltam. Most itt ülök a szobában. Alsógatyában, törölközőbe csavart fejjel írom az élményemet az első általam készített bográcsgulyásról. Megszagolom a karom és még mindig füstszagú. Azt hittem, a több órányi füstölődést majd semmivé lehet tenni egy alapos fürdéssel és hajmosással. A francokat!

A ruháim gusztustalanul füstszagúak, pont olyanok, mint én egy órája. Nem valók a szennyestartóba, meg úgy egyáltalán a lakásba. A nyitott erkélyajtó küszöbére dobtam őket. Benn is vannak, meg kinn is. Már késő mosást indítani, de azért mégsem akarom ezeket kivágni az erkélyre. Amint megírtam ezt, bevágom mindegyiket valami áztatóba. Megküldöm aktív oxigénessel, hogy mielőbb kitakarodjon belőlük a füstszag.

Ironikus. Hazafelé a tömött buszon még büszkén viseltem a bűzömet, amivel jeleztem a többi embernek, hogy én bizony szabad tűz mellet voltam. Sőt, reggel még vágytam erre a füstszagra, amit nyilván az étel is felvett. Többek között ezért főz az ember szabad tűzön, hogy az étel kissé füstös legyen. Még zuhanyzás előtt megszagoltam az alkaromat. Elképzeltem, ahogy beülök egy nagy öntöttvas lábasba, aztán babot öntök magam köré, utána bedörzsölöm magamat némi juharsziruppal. Aztán micsoda jó bostoni bab készülne. Nem hiszem el. Még az övem is füstszagú.

Láttam már, hogyan főznek, sütnek mások szabad tűzön. Szalonnát sütöttem már, de az más világ. Szerintem a szalonnasütés nem éri meg az élve füstölődést, nem is keresem rá az alkalmat. Én a kenyeret szeretem, ami füstös, zsíros pirult lesz, mire megsül a szalonna. A szalonna nem is kell, felfordul a gyomrom annyi zsírtól. Elég ráinni némi üdítőt, vagy rövidet, aztán majd lehet meggörnyedve az avarra ordítani. Grillezésnél pedig nincs meg az az élmény, hogy az ember be tud ülni a többiek közé falatozni. A hús hamar kihűl, így mire a grillező ember megsüti a magáét is, a legelső ember már jóllakott.

Tehát az esemény.

Na, nem mint ha én hasítottam volna a fát, vagy vágtam volna a húst. Majdnem egy órát késtem. Mire odaértem, a hagyma és a hús is már szinte teljesen fel volt vágva. A bográcsot sem én mostam ki. Na mindegy, kitöröltem, aztán megkértem a többieket, rakjanak tüzet. Tudniillik panelgyerek vagyok, aki nem szokott tüzet rakni. Láttam már bushcraftos videókat, hogy így a bördneszt, úgy a fájerwúd, de erre most nem volt idő. Itt elmondom, hogy azért is jó, hogy több emberrel bográcsozunk, mert így a koordinátor, azaz én, tudom delegálni a tűzrakást, a faaprítást, az italtöltést, meg a kavarást. Bár utóbbit nem szívesen, hiába csinálták a többiek olyan jól. Lett tűz, jó nagy. Utólag nagy vállveregetést adtam magamnak, hogy vittem S akasztót. Hát igen, ez a termosztát kulcsfontosságú alkatrésze. Hogy mi? A bogrács egy láncon lóg, amin alsóbb szemekbe akasztva az S akasztót lehet a hőmérsékletet emelni, és fordítva. Aha, annyira erre koncentráltam, hogy rendszeresen elfelejtettem fát rakni a tűzre. Ha rajtam múlt volna, kialszik az egész, mielőtt a hagyma a bográcsba került volna.

"Kis fa, nagy fa, száraz fa, gyújtós, de a tűz köré rakd ezeket száradni, mert még nedves."

Gázplatnin, indukcióson nincs ilyen. Figyelem a sercegést, vagy a bugyogást, ennek fényében tekergetem a termosztátot, azaz állítom a bogrács magasságát. Be voltam tojva, hogy vékony zománcos bográcsban aztán majd mindenünk le fog kozmálni. Meglepetésemre nem így történt.

Mindenki csodálkozására a hússal kezdtem. A hagyomány szerint hagymával kell indítani, amit és nemigen értek. Én szeretem a húst körbepirítani, ezért kezdem mindig a hússal. Étolaj volt csak. Vittem volna zsírt, vagy szalonnát, de az már nem fért volna el a táskámban. Igen, ha nem a kert végében bográcsozol, számolnod kell azzal, hogy a holmikat magadnak kell vinni. Az étolajat más vitte, meg is feledkeztem róla, hogy inkább zsírt hozzon. Az én hibám volt, miért nem szóltam. Van itthon jófajta granulált marhavesefaggyú is, ami tán még jobb lett volna pirításhoz. Magas a füstpontja, meg mégis marha. Kicsit belegondoltam, hogy szokott ez menni bográcsozásnál. Ugye, van hogy az ember többször szed, vagy valaki későn kerül elő, így neki már a kigrízesedett faggyút kéne feltörni a gulyáson, aztán lehetne elrágni, vagy nyelvvel próbálni szétkenni szájpadláson. Na, ugye, hogy rossz ötlet volt a faggyú?

Nagy a láng, olajat löttyintek a bográcsba. Telibe kap a füst. Behunyom a szemem, de hiába. Mélyre szívom a füstöt. Jó, mindegy, hagyom az olajat melegedni. Nem várom meg, hogy füstöljön, mert minek. Van egy infrás hőmérő pisztolyom, amivel rá lehetett volna mérni, de elfelejtettem elvinni. Na, nem mint ha elfért volna a táskámban. Beledobok egy húskockát, ami lelkesen sercegni kezd. Beleborítottam az összes húst. Párszor megforgattam, de amíg az olajjal, meg a hússal tököltem, legyengült a láng. Basszus, pedig pont most kéne a turbó! Hiába, levet eresztett a hús. Lehet, hogy egy szárazon érlelt angus nem ereszt ennyi levet, de mindegy, az előpirítást annál is elszúrtam volna, mert nem raktam fát a tűzre. A múltkori gulyásos posztomban ez jól sikerült, de ott indukciós tűzhelyen készült öntöttvas lábasban kábé harmincöt deka húsból. Hát ez nem ugyanaz. Meg azért a blogger ne a szárazon érlelt anguszon próbákozzon elsőre bográcsozni: tíz emberre, hogy a húst sem ő fizeti. Na ugye! Ráadásul egyféle angusz húsrészből még csak egy két alkalommal láttam összesen egy kilót. De nem is akartam sohasem több kilót venni ezekből, így most kellett volna keríteni egy hentest, aki majd hoz nekem időre olyat, amilyet én akarok. Hogyne! Szóval elkezdett főni a hús, így arra jutottam, hogy zsírjára lepirítom, nincs mit tenni. Így egy jó adag szaftosság elveszett, de legalább volt egy kis Maillard-reakció, meg a hagyma se főttes-leveses húsra került. Mikor már a hús megpirult... basszus, megint telibekapott a füst.

Aggódva kérdezték a többiek, hogy mi lesz a hagymával. Szóval beleborítottam a hagymát. Miután már nem marta a szememet a füst, feltámadt a szél, megint telibekapott. Megkerültem a bográcsot átforgattam a hagymát. Itt már eszembe jutott fát rakni a tűzre, így a hagyma tényleg pirult. Közben rájöttem, hogy szomjas vagyok.

"Valaki menjen már el valami innivalóért, ja meg fa is kéne, de ezt nem lehet magára hagyni." (Ha főzök és koncentrálok, rendkívül prosztó tudok lenni. Nem szándékos.)

Milyen jó, hogy együtt csináljuk! Felöntöttem vízzel. Kérdezik: krumplival, zöldséggel mi legyen? Hát az még ráér. Mondom, másfél óra múlva majd elgondolkozunk rajta. Hát mondhattam volna inkább három órát. Az anguszos prémium vonalat azért is kár lett volna erőltetni, mert nemcsak a pirításnál szúrtam volna el, hanem házi alaplevet sem tudtam volna keríteni. Ahhoz ugye mi kell? Marhacsont, meg durva rostozatú hús, azaz borda, lábszár. De azt még előző nap vedd meg, főzd meg, hűtsd le, a főzés napján meg lötyögtesd ki a helyszínre, anélkül, hogy megsavanyodna. Lehet fagyasztottal is játszani, de erre korábban kellett volna gondolni. Szóval ment a márkás levessűrítmény. Volt hozzászólás, hogy ez csalás, meg leveskocka/vegeta fíling. Pedig nagyon nem az. Nem mosdatom a szerecsent, de a célra ez felelt meg leginkább. Ja, lehetett volna sima vizet is, de az rosszabb lett volna. Innentől ment a türelemjáték.

Egyre többen kérdezték, mennyi idő van még hátra. Volt, aki a mozsárral játszott, amivel a fűszerköményt törtem. Az az igazság, hogy a frissen tört fűszerkömény sokkal több, komplexebb és élénkebb ízzel bír, mint a zacskós, őrölt verzió. Hát igen. A böszme kőmozsarat azért kicipeltem, de ebből nem akartam engedni. Tettem a lébe török olajos paprikapelyhet, ami egy kicsit csípős. Ment a kömény, meg a fűszerpaprika. A fűszerpaprika igen fontos kérdés, hiszen a gulyás ízének a gerincét mégis ez adja, szóval ebből a lehető legjobbat! Nem ám, majd megvesszük a bográcsozás előtti utolsó pillanatban! A legnagyobb legelterjedtebb brandek igazi hulladék minőségűek. Avasak, téglaszínűek, de a legdrágábbak a piacon. Tényleg! Ezt el is regéltem ott, a többieknek. Amióta megléptem egy szintet a fűszerpaprikánál, nagyságrendileg több pörkölt, meg más paprikás étel készül otthon.

"Na de nem rakom bele az összeset, mert mire a marha megpuhul, elfárad a paprika."

Arra pedig még jó sokat kellett várni, de akkor még nem gondoltam, hogy végül ennyire sokat. Nem kéne késő estig főzni, de azért ne is lobogjon nagy lángon, mert rágós lesz. Töltögettem a vizet, pakoltam a fát a tűzre, állítgattam a bogrács magasságát, meg magyaráztam mindenkinek hogy miért hajtogatom, hogy még másfél óra... lassan már két órája. Közben azért lehet hülyülni, beszélgetni, iszogatni, játszani. A többiek is kavargatták, ne csak az én szemem legyen vörös a füsttől.

A marha megpuhult. Végre, történik valami! Felvágtuk a zöldségeket, majd ment az egész a bográcsba. Előtte azért extra vízzel lehűtöttem a gulyást, hogy a krumpli ne forró vízben kezdjen főni. Különben kívül kásás lesz, míg belül ropog. Itt már a fülemet rágták, hogy mi lesz már. Előkerültek fenyőfák is, jó gyantásak voltak. Ez is ment a bogrács alá, a végén három nagy darab. Ez végig kitartott, míg a zöldségek megpuhultak. Az izmosabb fenyőfüst tovább marta szememet. Még a zöldségekkel együtt ment a második adag csilipehely, kömény, paprika, bors, levesalap. Ezen kívül semmi más fűszert nem raktam bele. Ennél a pontnál már érdemes elpakolni, amit lehet. Evés után, mikor az ülő ember rájön, hogy négy órája szinte folyamatosan ácsorog, meg már a hasa is tele van, nem szívesen áll fel bármiért. Főleg ha még ivott is az illető. Tálalásnál frissen törtem borsot a gulyás tetejére és paprikamagolajat öntöttem rá . Nagyon jó színe lett, ízre is kimondottan paprikás. Meg volt mindenki elégedve. Ha mást nem, azért, mert ehettek végre. A kifinomult ízvilágról annyit, hogy az erős füsttől ideiglenesen eltompult a szaglásom, így ha egy fokkal jobbra, vagy rosszabbra készül, valószínűleg észre sem veszem.

Hazaért a párom és megérezte a füstszagomat. Mondtam, hogy ez semmi, szagolja meg a pólómat. Ez meg egészen tetszett neki. A finom füstös illatba még beleszagolt párszor. Na ez az, erről beszéltem még az elején. Jó ez a bográcsozás!

A bejegyzés trackback címe:

https://suburbankitchen.blog.hu/api/trackback/id/tr6115291942

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kobold63 2019.11.06. 09:10:36

Komfortzónádon kívül is remekeltél.
A bográcsgulyás is jól sikerült.

A fickó 2019.11.06. 12:14:32

Bográcsban nekem még sohasem sikerült rendesen lepirítani a húst - részletekben működhet, de az nem életszerű ilyen helyzetben. Egyszerre 2-4 kg húst lepirításához a pokol tüze sem lenne elég éppen ezért újabban már mindig viszek pirult csontokból, inakból, húsból hosszan készült vastag zselatinos alaplevet. Az ilyen lében főtt hús jó ízű lesz és ami a legfontosabb nem bír kiszáradni, nem oldódik ki az íze sem. Lehet tolni neki a tüzet nem fog szétfőni sem. A redukált bor viszont sosem maradhat ki belőle .... :)

kocsmagomba 2019.11.06. 12:22:32

Mifelénk azt tartják, szabadtűzi főzések alkalmával, hogy:
"Szépre száll a füst! Csak bolond, aki állja..." ;)

kocsmagomba 2019.11.06. 12:40:57

@A fickó: Nagyon jó, és logikus, amit a lepirításról és előkészületekről mondasz, de mégis, én szeretek küzdeni vele, ezért protestálok. Véleményem a legutóbbi "alföldi gulyásos" poszt óta se változott: A szabadtűzi bográcsos egy olyan étel, ahol egy füst alatt meg lehet és kell oldani mindent. Se előre pirított hús, se előre pirított hagyma, se előre elkészített alaplé. Ott bővebben írtam.
Például a csontok, csontos husikák lepirítását elsőre. Azután a színhúst, majd a hagymát. Működik ez, szépen egymás után. Persze tüzet rakni tudni kell. Én 20 évig, onnantól, hogy annyi idős voltam, hogy a gyufát meg tudtam gyújtani, és a kisfejszét megemelni, csak tűzfelelős lehettem apám mellett, ennyi ideig figyeltem és tanultam, mire rám bízta az öreg az első bográcsot.
/hát ha fenyőt toltam volna alá, el is törte volna a kezem az öreg, de manapság már mindent lehet/

Benikuty 2019.11.06. 13:04:57

@A fickó: " Egyszerre 2-4 kg húst lepirításához a pokol tüze sem lenne elég "
Ez az állítás addig igaz, amíg nem négy hetes angus nyakkal indítasz, amire előzetesen faszénen pirítasz kérget, aztán kockázod. Esetleg lábszárral, amiből pirítás előtt megfelelő vastag darabokat vágsz. Utóbbi esetben az alaplé még inkább szükségtelen, egyébként sem értek egyet, hogy egy ételnek annyira(túl) koncentrálnak kell lennie.

Benikuty 2019.11.06. 13:09:42

A blogger igen kompromisszumképes lehet, mert én közeli családtaggal nem állok szóba, mióta olajjal tette oda a csirkepörtöltet. A paprikát is nagyon ideje már lecserélni frissre, a tavalyit meg odatenni, ahová való.

kocsmagomba 2019.11.06. 15:53:51

Én szeretnék bocsánatot kérni, amiért fickóval és kutyával azonnal szakmáztunk itt, mert egyébként szerintem mind a hárman jót mosolyogtunk, szórakoztató ez az írás, köszi! :)

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.11.06. 19:30:26

@A fickó: Minden máshogy lett volna, ha rendesen felkészülök. Például nem tévedek el Óbudán. :)

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.11.06. 19:34:27

@Benikuty: A faszénen indítás igen jól hangzik, csak meg köll tanulni. :)
Az esemény még szeptemberben volt, mikor még lábon állt az idei fűszerpaprika. Most már jobb a tavalyit elfelejteni.

kocsmagomba 2019.11.06. 20:22:42

Fűszerpaprika.
Megközelítőleg 18 éve nem vettem se boltban, se piacon őrölt fűszerpaprikát. Csak termelőtől. Volt olyan, hogy termelőtől, aki piacozik is. Nem az volt a legjobb. A legjobb, amit háznál készítenek, leginkább saját használatra, de jut nekem belőle, amennyi kell. Mert jó vagyok az emberekkel, azért.
Utóbbi 8 évben nem is volt másképp.
De adnék tanácsot a paprika kidobálós véleményetekkel szemben!
Amikor frissen beszerzitek a jó helyről, azonnal tároljátok le jól. Ne dobáljátok már ki, b+!
Én is nájlonzacskóban kapom meg, frissen őrölve. Csak én azonnal kisebb üvegekbe teszem, mégpedig erősen letömködve, kupakig pakolva, légtelenítve. Jól lezárom. (kibontáskor majd úgy kell felkaparni, annyira tömör) Az üvegeket hűvös helyre teszem. Ugyanakkor fénytől védem: alufóliába betekerem, és még azzal is sötét szekrénybe zárom, amit nem nyitogatok naponta.
B.átok meg, jelenleg 2016-os őrlést bontottam és használom, semmit nem romlott!!!! Színes, ízes, illatos, dolgozik, ahogy kell, ahogy frissen. Odafigyelés emberek. Tudom, hogy hitetlen kutyák vagytok, de akkor is ez a nagy helyzet.

Benikuty 2019.11.06. 22:13:03

@Gyalogrépa: Semmi extra, Széll Tamásék készítették elő egy rendezvényre. Kb. 2-3 cm vastagra vágott nyakat oldalanként 1-1 percre rakták erős faszén parázsra. Sózás nélkül...
Szoktam néha kicsit maradni nézelődni, ha náluk van dogom.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.11.07. 05:38:45

@kocsmagomba: Szétraktam a fél kilót három teásdobozba. Kettőt színig raktam, tömtem, a harmadikból kezdtem használni. Megmaradt az egészből olyan két evőkanálnyi, ami már tényleg nem jó. Úgy használtam, hogy lehetőleg fogyjon el, bár amilyen finom volt, nem kellett sokat vergődni rajta. Egyszerűen csak annyit veszek, amennyi el is fogy egy év alatt. Aztán veszek frisset.

kocsmagomba 2019.11.07. 15:04:07

@Gyalogrépa: oké, nyilván szerencsém van, hogy olyan fűszerpaprikám van, amilyen. Meg is köszönöm a "gyártónak" kellőképpen, elhiheted. :D

élhetetlen 2019.11.07. 20:06:33

@Gyalogrépa: Nem vagyok szakértő paprika ügyben, csak a saját tapasztalat. Két szokásos módja van a paprika őrlésnek. Az egyik, mikor beleőrlik a magot, mert attól lesz jó, mert az olaj, mondják, és attól avasodik meg, megy tönkre mondom én. A másik, mikor eltávolítják a magokat, csak a száraz paprikahúst őrlik meg. Na, ez eláll évekig, anélkül, hogy a színéből, ízéből veszítene. Csak a 20 dekás nescafés üvegben tárolom, egy fólia, és a zárókupak. Megkülönböztetni úgy lehet, hogy mivel a mag fehér, amibe beleőrölték, az halványabb, míg a színhús sötétpiros. Életemben egyszer vettem “márkás” paprikát boltban (Balatonon elfelejtettem feltölteni a készletet), hát….

A fickó 2019.11.07. 21:32:31

@élhetetlen: A paprika húsa is tartalmaz olajat, meg még egy csomó mindent színanyagot, ízanyagokat, aromákat és így tovább. Ezek nagy ellensége az oxigén, ha a paprika, bors, kávé, akármi nincsen leőrölve aránylag jól megőrzi a fenti dolgokat. Viszont leőrölve brutális felületen érintkezik a mindent tönkretevő oxigénnel. Ezért fogyasztunk frissen őrölt kávét, ezért jobb a frissen őrölt bors és fűszer is. A kávé pl. pörkölés után nagyjából egy hónapig tartja meg az igazi aromáit, de a legjobb, ha két héten belül elfogyasztjuk.
Akkor egy szerencsétlen fűszerpaprikával paprikával mi lesz, ha leőrölve tárolgatjuk évekig. Elmondom, az igazi paprika íz paródiája lesz csak mindössze ... Azt a kis szemcsét, pont elég oxigén éri ahhoz, hogy rövid idő alatt élvezhetetlenné váljon. Azt el tudom képzelni, hogy az átlag szutyoknál, még így is jobb.
Az alább olvasható teszten a frissen őrölt tételek szelepeltek a legjobbak között.
www.buvosszakacs.com/2018/12/18/az-mge-iii-paprikatesztje/

élhetetlen 2019.11.07. 22:25:32

@A fickó: Nem először olvasok szakvéleményt tőled, tudom, csak te ismered a legjobb alapanyagokat, De azért megkérdezném. Egy tele üveg “fűszerpaprikával paprika” lefóliázva, mégis mennyi oxigénnel érintkezik? És, ha te az egész paprikákat tárolod, nem tudom, hogyan oxigén nélkül, és adagonként darálod bele a kajába, mint én a borsot, akkor jó szórakozást. Ja, és te vagy az, aki a szennyezett tengerparti sólepárlókból származó tengeri sót preferálja, bár a bányászott só, az még akkor volt a tengerben, mikor nem jártak tankerek rajta. És, gondolom, odavagy a sóvirágért, mert a kosz a vizzel leszivárgott a halom aljára. Fent csak a beépült szennyeződés maradt. Összegezve, a te oktatásodból nem kérek.

A fickó 2019.11.08. 00:02:32

@élhetetlen: "De azért megkérdezném. Egy tele üveg “fűszerpaprikával paprika” lefóliázva, mégis mennyi oxigénnel érintkezik?"

Mégis milyen fóliával?

Nem tárolok egész fűszerpaprikát ... nem adagonként darálom az ételbe.
A himalájai kősót preferálom, nem mondom, hogy nincs sóvirágom, de az csak kis mennyiségben utólagos sózásra használom. Évekig elég 50 gramm belőle. Úgy vélem, két slukk pesti levegővel több szennyező anyagot viszek be.

Ha az én "oktatásomból" nem kérsz, akkor legalább olvass utána, vagy hívj fel egy termelőt és kérdezzél tőle ...de ne írj ilyen sületlenségeket - alább idézem.

"Az egyik, mikor beleőrlik a magot, mert attól lesz jó, mert az olaj, mondják, és attól avasodik meg, megy tönkre mondom én. A másik, mikor eltávolítják a magokat, csak a száraz paprikahúst őrlik meg."
"Megkülönböztetni úgy lehet, hogy mivel a mag fehér, amibe beleőrölték, az halványabb, míg a színhús sötétpiros."

Az igazság az, hogy a mag szükséges a jó minőségű fűszerpaprika őrleményhez, mag nélkül a színe se lesz jó. A hús nem sötétpiros, a héj tartalmazza a legtöbb színanyagot. Egyébként a szín a paprika fajtától is függ. A magban lévő olaj oldja ki a héjból a színanyagokat, ezáltal lesz az őrlemény egységesen élénk piros. A végén még kevés vizet is adnak hozzá, hogy a bioaktív anyagok védőhatását érvényesüljön. A teljesen száraz paprika gyorsabban romlik.

.... és honnan tudom mindezt, onnan, hogy megkérdezem magát a termelőt, aki előállítja a jó minőségű paprikát. Ja, és tudom , hogy milyennek kell lenni egy jó fűszerpaprikának.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.11.08. 07:22:01

@élhetetlen: A legjobb lenne, ha olyan negyedkilós, vagy kisebb aromazáró csomagokban lehetne kapni, mint az őrölt kávét. Szerintem nem lenne nagy truváj, ha legolcsóbb kávénál is tudnak szánni erre.
A sima bolti vákumtasak nem aromazáró. Ha fokhagymával együtt vákumozok, hőkezelek húst (szuvidálok), már a vízfürdő is fokhagymaszagú lesz már egy óra után, miközben teljesen vízálló a csomag. Gondoltam arra, hogy kis tételekben le lehetne vákumozni házilag a vásárolt paprikát, de emiatt elvetettem.
A nescafés üveg elég puhán záródik, lehet jobb a sima befőttes üveg, vagy csatos. Illetve tovább eláll hűtőszekrényben tárolva.
Ja, meg csak annyit érdemes venni, ami egy év alatt elfogy. A magot pedig jó, ha beleőrlik, rengeteg dolog van benne. Próbálj ki üveges paprikamag-olajat, nagyon tuti! Hűtőben nehezen avasodik. Az enyém több, mint tíz hónapja megvan, még mindig nem avas.

élhetetlen 2019.11.08. 13:16:53

@A fickó: “akkor legalább olvass utána, vagy hívj fel egy termelőt”. Nem fogok. 30 évig ott voltam a paprika felfűzésétől a csumázáson át, az őrlésig. Termeltünk, feldolgoztunk, és nem vizeztük a megőrölt paprikát, mint a mestered. A hús nem sötétpiros, a héj tartalmazza a legtöbb színanyagot.”. Kösz az infót, nem is gondoltam volna! A húsba beleértettem a héjat is, csak a magtól akartam megkülönböztetni. Természetesen nem hámoztuk meg a paprikát. Tíz éve már egy Vas megyei nénitől vettük, aki ugyanúgy dolgozta fel, mint mi. Nem vagyunk egyformák szerencsére, te csak egyed azt a paprikát, ami a beleőrölt fehér magtól lesz pirosabb. Mert arról ugye szó sincs, hogy a mag tömegével több lesz a paprikapor, a vízről már ne is beszéljünk. Hogy a himalájai sóról mit gondolok, azt inkább nem írom le.

Benikuty 2019.11.08. 13:37:32

@élhetetlen: Attól, hogy valamit 30 évig csináltál, még nem azt jelenti, hogy jól is csináltad. Ez vonatkozik a Vas megyei nénidre is. Álláspontod nélkülöz minden hozzáértést, részletekkel szükségtelen bárkit fárasztanom...

élhetetlen 2019.11.08. 14:40:31

@Benikuty: Természetesen nem csináltuk jól, mert csak te tudod, mi az egyetlen üdvözítő út. Nem kell I linkeket megnézned, csak forrásmegjelölés.
www.sokszinuvidek.hu/mozaik/latvanyos-a-paprikaszaritas-toeroekorszagban
“A megszárított füzéreken a válogatással egymenetben törjük, a csumától elválasztjuk.“
www.agroinform.hu/aprohirdetes_adatlap/szolgaltatas/bermunka/fuszerpaprika-szaritas-csumazas-orles-berorles-kezmuves-eloallitas-ertekesites/h_6532538 “Ha a csumázás is szükséges az ár: +100 Ft/őrölt kg”. Ez csak annyi, hogy vagy bent hagyod a magokat, vagy nem, mindkét megoldás szakszerű. A nénim sem értett hozzá, merő hozzá nem értéssel produkált olyan terméket, hogy csak a cégünknél el tudott adni tíz éveken keresztül évi 20-30 kilót, úgy, hogy előre fel kellett iratkozni, mert az igény nagyobb volt. Ráadásul nem kellett hűtőben tartani, nem romlott meg, nem avasodott évekig. De te egyél, amit akarsz, felőlem a hozzáértésedet is megeheted.

Benikuty 2019.11.08. 16:00:16

@élhetetlen: " De te egyél, amit akarsz, felőlem a hozzáértésedet is megeheted."
No látod, ez az a szint, ahová nem megyek le utánad.

élhetetlen 2019.11.08. 18:00:50

@Benikuty: Ne is gyere, nem szeretnék egy szinten lenni veled. Ha azt írom, hogy edd meg, vagy fújd fel a szakértelmedet, ami úgy tűnik, csak abból áll, hogy olvastál valamit, de nem eleget, (ld. a különféle technológiák) az bizony nagyon lenti szin. Bezzeg, ha te azt írod, hogy “Attól, hogy valamit 30 évig csináltál, még nem azt jelenti, hogy jól is csináltad. Ez vonatkozik a Vas megyei nénidre is. Álláspontod nélkülöz minden hozzáértést”, mindezt úgy, hogy nem láttad, nem kóstoltad, az a szellemi magasságok teteje. Szerinted.

Benikuty 2019.11.09. 05:57:57

@élhetetlen: Amit leírtál, az alapján alakult ki bennem a véleményem. Ezt fenntartom, de sajnálom, ha megsértettelek vele.

kocsmagomba 2019.11.09. 20:17:23

Gyalogrépa blogja nem érdemli ezt meg emberek!

Ha ezt akarjuk, menjünk a blogkocsmába! Mind a négyen ki vagyunk onnan utálva, (plusz susztertango ötödiknek) de ez nem a blogkocsmát erősíti, nem úgy értem. Mi lenne András bácsival, ha csakazértis visszatérnénk oda vitázni? :DDD

Vagy nyissak egy blogot ahol mi négyen szidhatjuk egymást? Félő lenne, hogy még a végén egyetértünk... :)

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.11.10. 06:48:23

@kocsmagomba: Ennyi kell. A kommentmező vitázásra való. Veszekedésnél még nem tartunk.

élhetetlen 2019.11.12. 20:58:35

@A fickó: Bocs, hogy visszatérek a témára. A Himalája jó hívószó, az egész világ ismeri. Azért kíváncsi lennék, hogy ugyanezt árulva egy zacskóban, vagy dobozban, a felirat asztali só, származási hely Afganisztán, akkor is levetted volna a polcról? Ezt preferálnád? Szimatra kiválasztottad volna, hogy ez a legjobb? Nem vagyok biztos benne. Ezért vannak fenntartásaim a szakértelmeddel kapcsolatban.

élhetetlen 2019.11.12. 21:03:15

@kocsmagomba: Ki az a négy, akit kiutáltak a blogkocsmából?

Benikuty 2019.11.13. 08:57:03

@élhetetlen: nem engem szólítottál, de...Szóval a magunkfajta nem csomagolás és származási hely, vagyis külcsín, hanem belbecs alapján választ. Én se véletlen használok Maldon sót, vagy kampot , tellicherry borsokat. Nem kéne úgy ítélni, hogy abszolut nem vagy tisztában a másik ember igényességével, motivációival.

A fickó 2019.11.13. 12:24:10

@élhetetlen: Biztosan nem vettem volna meg, mivel csak a durva szemcsés (őrlőbe való) homogén világos rózsaszínűt szeretem. Ebben kevesebb a vasoxid - létezik teljesen víztiszta is ún. gyémántsó, de amúgy semmi különbség nincs köztük, csak drágább. Szinte mind Afgán eredetű, de sajnos a sókamrás gagyi minőséget is eladják étkezési sóként sok helyen, ami tele van szikla darabokkal - azt imádja a sóőrlő.:)
Próbáltam az aranyszalagos parajdit is nekem nem vált be.
Asztali maró, kizárólag útsózásra alkalmas sókat meg nem használok. Jódozott vegyszerillatú sókat sem.
Amúgy meg sok terméket nagykereskedésekből szerzek, vagy szereznek be nekem és ezek nem tipikus bolti csomagolásúak.

élhetetlen 2019.11.13. 22:53:43

@A fickó: @ Benikuty: Nem ugyanarról beszélünk. Mindketten erősködtők, hogy a minőség, és a belbecs. . Én meg csak ezt mondtam, hogy nem úgy találtátok meg a himalájai sót, vagy a Maldon sót, és a tellicherry borsokat, hogy végig néztétek, kóstoltátok, az összes sót és borsot. Benne van a választásotokban a reklám, és hogy melyik sztárszakács mondta pár millióért egy TV-showban, hogy az az igazi. (aztán lehet, hogy otthon nem is azzal főz.). Nem az volt a kérdés, hogy mire jó az asztali só, azt kérdeztem, hogy, ha a rózsaszín himalájaiddal úgy találkozol egy zacskóban, vagy dobozban, a felirat asztali só, származási hely Afganisztán, akkor is levetted volna a polcról? Megkóstoltad volna? Ennyi volt a kérdés.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.11.14. 06:11:15

@élhetetlen: Kis kiegészítés. A Maldon-só annyira egyeduralkodó a sópelyhek piacán, hogy a sópehelynek szinonímája lett a Maldon-só. Ha árulnak valahol sópelyhet, biztosan van Maldon-só köztük. Így szinte biztosan azt veszi mindenki. A Tellicherry borsot használom a legtöbbet én is, miután kipróbáltam. Van még jópár bors, használok hosszú borsot is, de azt nem viszi a kézi örlő. Ha elfogy, nem veszek másikat. Minek, hiszen van egyféle bevált bors, a Tellicherry. Ha valahol csak egyféle jobb minőségű borsot árulnak, az a Tellicherry. Ugyanaz, mint a Maldon-sónál. Figyeld meg, hogy ha reszelőt vesznek elő egy főzőműsorban, szinte biztos hogy Microplane lesz. Amúgy tényleg nagyságrendileg jobb, nekem is van. Amit mondani akarok, az az, hogy ha egy szűk piacon (pl. sópehely) pár "vezető" szakács használ egy jól felismerhető brandet, vagy fajtanevet, azt átveszi a többi, aztán a hobbiszakácsok is. Emiatt ezek teljesen egyeduralkodók lesznek a piacukon, ha emellett tényleg jók. A Maldon sóba nem törik bele a fogad, a Tellicherry sosem keserű, vagy kellemetlen, a Microplane pedig borotvaéles marad a kőkemény sajtok és a szerecsendió után is.

Benikuty 2019.11.14. 08:17:55

@Gyalogrépa: azért a kampot borsot próbáld ki, meg fogsz lepődni! ;)

élhetetlen 2019.11.14. 19:35:44

@Gyalogrépa: “Benne van a választásotokban a reklám, és hogy melyik sztárszakács mondta pár millióért egy TV-showban, hogy az az igazi.”, írtam, és te most jól megmagyaráztad, hogy mit írtam. “Amit mondani akarok, az az, hogy ha egy szűk piacon (pl. sópehely) pár "vezető" szakács használ egy jól felismerhető brandet, vagy fajtanevet, azt átveszi a többi, aztán a hobbiszakácsok is”. A szöveg: “a magunkfajta nem csomagolás és származási hely, vagyis külcsín, hanem belbecs alapján választ”. Viszont a mit mondott az adott sztárszakács, az is a csomagolás része, tehát a csomagolás és a reklám adta aszátokba a legjobb sót, ami persze lehet jó. Egy ellenpéldát, ha megengedsz. Olyan palackozott forrásvizet iszom (bubi mentes), amit még nem láttam reklámban. Nem különlegesség, néha előfordul nagyáruházakban is, de ez esetleges. Tizenéve adott cégtől veszem, utolsó kartonnál már rendelek, mert néha jön a telefon, hogy csak egy hét múlva lesz, mert be kell hozni az országba. Azért ezt iszom, mert ezt szeretem, és nem azért, mert a fülem tudja milyen díjat nyert. És ezt sok kóstolás után magamnak találtam. Érted a különbséget? Ez már csak a vicc: ” A Maldon sóba nem törik bele a fogad”. Alulinformált lehetek, de még nem hallottam emberről, akinek a sóba tört bele a foga. Bocs, nem érdemes erről többet beszélni!

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.11.15. 06:06:24

@élhetetlen: Nem értem a különbséget. Ha elédtol a marketing egy jó terméket, vagy magad kóstolod az ismeretlen brandek közül, az teljesen mindegy. Megkóstolom, ízlik, vagy nem ízlik. Ennyi számít. Ha bejön, nyilván én is ezt fogom tovább ajánlani. Persze ez egy bizonyos szemszögből úgy néz ki, bedőltem a marketingnek.
Ha nem lennének ezek az egyeduralkodó brandek, vagy bizonyos termékcsoportok körüli hype, akkor nem hogy ez a termék nem lenne kapható, hanem semmilyen, ami kommersz fölött van. Nem is lehetne kipróbálni, megkóstolni, mert nem lenne hozzáférhető, a kutya nem keresné. Amíg nem hallottam a Maldon-sóról, azt sem tudtam, mi az a sópehely.
A sóról annyit, hogy a legtöbb sóskiflire nagyszemű sót szórnak, ami azért szedi a zománcot rendesen. A legjobb, mikor kősóval szórják. Látni rajta, mert itt ott látni a kőtörmeléket. Bármilyen sópehelyjel beljebb lennénk a teljes igénytelenség helyett.

élhetetlen 2019.11.15. 21:24:03

@Gyalogrépa: Utolsó kör részemről. “Ha elédtol a marketing egy jó terméket, vagy magad kóstolod az ismeretlen brandek közül, az teljesen mindegy.”. Ez igaz, csak akkor ne jöjjetek pl. @Benikuty: szövegével, hogy “Szóval a magunkfajta nem csomagolás és származási hely, vagyis külcsín, hanem belbecs alapján választ”. De a saját szöveged szerint is a “csomagolás”, azaz, ki mondta, milyen a reklám, milyen erős a marketing, mennyiből építetek fel egy brandet, amiből te azt látod, hogy ez a legjobb, stb alapján választotok. Ennyi. Főzzétek a tésztát himalájai sóban, és legyetek elégedettek magatokkal, hogy millyen kifinomultak vagytok.

Benikuty 2019.11.16. 07:02:24

@élhetetlen: ebből a zagyvaságból, amiben kiforgatod a mondataimat, elegem van, ignorálni foglak.
"Főzzétek a tésztát himalájai sóban, és legyetek elégedettek magatokkal, hogy millyen kifinomultak vagytok. " Én a tésztát vízben főzöm...
süti beállítások módosítása