Zöldfűszeres omlós toszkán tarja
2017. augusztus 04. írta: Gyalogrépa

Zöldfűszeres omlós toszkán tarja

toszkantarja.jpg

Ha Toszkána, akkor rengeteg zöldfűszer, bab, paradicsom, fokhagyma, olívaolaj. Az olívaolaj ez esetben kimarad, mert egy szép tarjának semmilyen hozzáadott zsiradékra nincs szüksége.
Formás csontos tarját sikerült kapnom, amit szépen bevon, és kissé átsző a zsiradék. Arra termett, hogy egészben készítsem el. Elég kötött hús, sok időre van szüksége, hogy omlós legyen, de viszonylag kevés hőre, hogy azért ki se száradjon. Mikor hazavittem, akkor derült ki, hogy túl magas ahhoz, hogy beférjen az asztali sütőmbe. Az kizárt, hogy a nagy gázsütőt nyáron begyújtom. Azok előnyben, akiknél van kis nyári konyha. Ott olyan meleget csinálnak, amilyet nem szégyellenek; nem fűtik vele a lakást. Továbbá sem grillem, sem BBQ szmókerem sincs, ezért egy nálunk kissé ismeretlen technikához nyúltam, amit az angol "pot-roast"-nak hív. Akinek van rá kulturált magyar elnevezése, kérem írja meg!

Mi az a "pot roast"?

Egy vastag falú lefedhető lábasban vagy fazékban minimális folyadékkal el lehet készíteni jobbára bármilyen húst. Voltaképpen egyfajta lefojtott párolási technikáról van szó. Lehetőleg a hús ne érintkezzen közvetlenül a folyadékkal. A lábasban keringő pára egyenletesen puhítja meg szép lassan a legkeményebb húst is. Az elkészítés során a fazékból kiszökő nedvességet a húsból kicsorgó nedvek pótolják. Hagyományosan a pot-roast szabadban készült úgy, hogy az önöttvas lábast, vagy kerámiaedényt beásták félig a parázsba, majd a fedőre is raktak parazsat. A fedő felforrósosdott, majd a hőjétől megpirult a sült teteje. Ezt úgy helyettesítettem, hogy a megpuhult tarját betoltam az asztali sütőm grillje alá pirulni. (A pároás után már akkorára zsugorodott, hogy befért.)

toszkantarjaalapanyagok.jpg

Összetevők:

  • csontos tarja egészben
  • hagyma
  • fokhagyma
  • bors, borókabogyó
  • zöldfűszerek: kakukkfű, rozmaring, babérlevél, zsálya

toszkantarjaprep.jpg

A hagymát megtisztítottam, egy centi vastag szeletekre vágtam, majd leraktam a nagy lábasom aljára. A hagyma nemcsak ízesít és illatosít, hanem eltartja a húst a lábas alján lévő folyadéktól. Megsóztam, ráraktam a zöldfűszereket, a fokhagymát, beleszórtam a borsot, borókabogyót. Ráraktam a tarját csontos oldallal lefele. Megsóztam, lefedtem, majd nagy lángra tettem. Amint gőz fejlődött, a fazekat a lehető legkisebb takarék lángra húztam. Körülbelül négy óra múlva ránéztem, hol tart. Előbb nem különösebben érdemes leskelődni, mert csak kiszökik a gőz, amivel csak tovább nyúlik az idő, amire a hús megpuhul. A hús készültségi fokát egy kanállal vizsgáltam. Amint a kanalat könnyen be tudtam nyomni a rostok közé, megpuhult a hús. A tarját egy kis tepsire raktam, majd alufóliával lefedtem, és húsz percet pihenni hagytam. Ezután levettem a fóliát, és betoltam a tepsit a kis asztali sütőmbe körülbelül negyed órára, hogy megpiruljon a teteje. Így már sokkal jobban néz ki, és szépen elvékonyodott a zsíros rész.

toszkantarjakoretalapanyagok.jpg

Amíg a hús készült, nem voltam rest, előkészítettem a köretet. A hozzávalók: fejteni való bab, padlizsán, húsos paradicsom, hosszúszemű rizs, bazsalikom. A babot kifejtettem, takarék lángon megfőztem. Körülbelül egy óra alatt megpuhult, szóval ráértem elkészíteni.

toszkantarjakoretprep.jpg

Mikor már körülbelül csak fél óra volt hátra, hogy a tarja megpuhuljon, nekiláttam a padlizsánt felkockázni, és kevés zsiradékon megpirítani. Amint a húst kivettem a tepsibe, az alatta maradt szaftot, a hagymát és a fokhagymát egy szűrőn átpasszíroztam. Hozzáadtam a padlizsánhoz a rizst, és a bazsalikomok szárait. Felöntöttem a szafttal, majd lassan addig főztem, amíg a rizs megpuhult. A folyadékot szükség szerint vízzel egészítettem ki. Belekevertem a felkockázott paradicsomot, majd a leszűrt, megfőtt babot. A köretet tányérra rendeztem, a tetejére raktam az időközben megpirult húsból. A bazsalikomot nagyobb darabokra felaprítottam, köréraktam. Pár hajtással díszítettem.

A bejegyzés trackback címe:

https://suburbankitchen.blog.hu/api/trackback/id/tr4212719142

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása