Fűszeres bárány kókusztejjel és fokhagymával
2019. október 28. írta: Gyalogrépa

Fűszeres bárány kókusztejjel és fokhagymával

fuszeres_barany_kokusztejjel_es_fokhagymaval.JPG

Nem vagyok valami nagy curryfőző ember. Már csak azért sem, mert jóval kevesebb fűszert használok, mint amennyit kéne. Nem autentikusat akarok főzni, hanem olyat, ami nekünk ízlik. A báránynak és a fokhagymának az ízét nem akarom agyoncsapni, ha egy mód van rá. Itt nem arra durva fokhagymaízre kell gondolni, amit olyan óvatosan adagolunk a pirítósra. A fokhagymának két arca van. Egyrészt ott van az erős, csípős, kénes énje, vagy az, amit kissé megpirítva tud. A másik oldala, viszont lágy és selymes, amit csak jó pár blansírozás, vagy lassú főzés közben lehet előcsalogatni. Utóbbi egész jól megvan a kókusztejjel.

fuszeres_barany_kokusztejjel_es_fokhagymaval_alapanyagok.JPG

Összetevők:

  • negyvenöt dekagramm nagyobb kockákra vágott báránycomb, vagy lapocka
  • öt dekagramm sonkahagyma
  • egy teáskanál római kömény
  • kilenc kis fej "egygerezdes" fokhagyma
  • két dekagramm tisztított gyömbér
  • négy evőkanál kókusztej
  • egy teáskanál kurkuma: az a kis sárga macskapiszokra emlékeztető göb az egészben szárított kurkuma. Tényleg jobb a frissen reszelt kurkuma, de kőkemény. Megteszi az őrölt is. Esetleg elő lehet venni a tényleg friss, tehát nem szárított kurkumát, akinek van ilyen.
  • Egy közepes friss cayenne-i paprika, vagy más intenzívebb ízű chili (az intenzívebb íz nem csípősebb paprikát jelent, hanem erősebb paprika ízt)
  • petrezselyem
  • vaj

fuszeres_barany_kokusztejjel_es_fokhagymaval_prep.jpg

A bárányt pár evőkanál vajon körbepirítottam. Hozzáadtam a római köményt, és a képen látható módon felszelt hagymát, valamint a felcsíkozott gyömbért. A csíkozott gyömbért sokkal jobbnak tartom ragukhoz, mint ha lereszeltem volna. Frissen reszelt gyömbérrel tálalás előtt érdemes frissíteni a ragukat, de nagyon finoman kell bánni vele. Nagy lángon körbeforgattam, felöntöttem kevés vízzel. Feloldottam a pörzs-anyagokat, majd az egészet egy kis lábasba öntöttem. Pótoltam a vizet, hogy ellepje a bárányt. Megsóztam, lefedve pároltam.

elefant_fokhagyma.JPG

Ez a fokhagyma ízben nem egy kiugróan magas minőség, viszont egészen különös dolgokat lehet vele csinálni, csupán a mérete miatt. Például meg lehet főzni egészben és úgy lehet vágni, mint a főtt krumplit. Ha jól sikerült, egészen lágy és kellemes. Simán meg lehet belőle enni négy-öt fejet egy étkezéshez.

Kétszer blansíroztam a fokhagymákat úgy, hogy hideg vízbe tettem, majd lassú forrásig melegítettem. Ez után állni hagytam tíz percet, majd a főzővizet friss hideg vízre cseréltem. Az előző folyamatot megismételtem még egyszer. Ez így még nem főtt meg teljesen, hanem később, a raguban puhult meg teljesen. Azért kell lassú tűzön blansírozni a fokhagymákat, hogy biztosan ne essenek szét, de azért ne is ropogjanak. A végeredmény pedig néhány guszta kis gombóc, ami önmagában is kiváló köret. Ez esetben - tehát ha nem kap több hőkezelést - egy harmadik körben is blansírozni kell.

Köretnek basmati rizst készítettem, amit főzés előtt alaposan megmostam, majd hagytam lecsepegni, megszikkadni. A szikkadás körülbelül egy órát vesz igénybe. Közben érdemes párszor átforgatni, hogy egyenletesen szikkadjon. Erre érdemes rászánni az időt, mert a végeredmény nagyságrendekkel jobb, mint ha ezeket a lépéseket kihagyjuk. Ha nem mossuk le a keményítőt, a rizs összetapad, nem lesz pergős. Ha a szikkasztás marad el, nem fogjuk tudni vajon megfuttatni a rizst, mert leragad. Tehát szikkasztás után vajon megfuttattam az egy csésze rizst, majd felöntöttem másfél csésze vízzel. Megsóztam, majd lefedve nagy lángra tettem. Amint felforrt, lehúztam, állni hagytam. Körülbelül öt perc után átforgattam, majd két-három percen belül tálalni kell. Nem lehet, hanem kell. A rizst pontosan úgy kell időzíteni, hogy azonnal neki tudjunk állni, mert a minősége az idő elteltével rohamosan romlik. Nekem ez a tapasztalatom a basmati rizzsel; ha nekiállok, ezekre ügyelek.

Tehát a ragu! Mikor már szinte teljesen megpuhult a bárány, hozzáadtam a gerezdeket, majd visszafedtem és visszatoltam kis lángra. Ezt kavarni, forralni nem szabad, mert szétesik a fokhagyma. Ez a lépés viszont jó arra, hogy a szaft egy kicsit fokhagymás legyen, a fokhagyma meg egy kicsit szaftos. Amint a fokhagymák megpuhultak, kivettem őket. A raguhoz adtam a kókusztejet és az apróra vágott cayenne-i paprikát. Elkevertem, további tíz percig pároltam. A rizst egy tálba tettem, majd a tetejére raktam pár húsdarabot és fokhagymát. Erre öntöttem a szaftot majd a felaprított petrezselymet.

fuszeres_barany_kokusztejjel_es_fokhagymaval_2.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://suburbankitchen.blog.hu/api/trackback/id/tr1815267790

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

roadster 2019.10.29. 04:16:17

A húshoz használsz kurkumát, a rizshez miért nem?

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.10.29. 07:27:18

@roadster: Basmati rizst nem szívesen fűszerezek són, borson kívül mással. Nagyon szeretem a saját ízét. A bárányos, fokhagymás ragu csak a rizst egészíti ki - számomra.

kocsmagomba 2019.10.29. 19:00:20

Látod. Ezért tettük szóvá, hogy miért nem főzöl nekünk. Napokig lehet ízlelgetni az ételeidet! Ez a fokhagyma kell nekem, így, ahogy van. Kis szépséghiba, hol jutok én hozzá, Pesttől nagyon messze keletre? Na, majd keresem.

kocsmagomba 2019.10.31. 16:56:19

@Gyalogrépa: Na, erre nagyon kíváncsi leszek! Ez a Lidl nem biztos, hogy az a Lidl. ;)

Benikuty 2019.11.03. 21:12:47

Sokáig Panda jasmin, újabban Mahmood basmati rizst használok. Egyiket sem öblítettem, semmi gond velük. Csoda érti...

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.11.04. 04:40:15

@Benikuty: Nekem a Riceland Himalaya jött be nagyon. Olyan pergősre lehet készíteni, nagyjából szemekre hullik. Szívesen eszem üresen is. A jasminnal csak annyi bajom van, hogy nincs basmati rizs illata. :)

Benikuty 2019.11.04. 09:15:01

@Gyalogrépa: A Panda jasminnak kifejezetten erős, fajtára jellemző illata van. A glikémiás index miatt váltottam basmatira, ebből kipróbáltam a Tilda-t, nem jött be, aztán a gyáli úti olasz nagykerben felfedeztem a Mahmood-t.
Tilda-ból van készletem, ami állítólag világelső a basmatik közt, ha érdekel... :)

kocsmagomba 2019.11.05. 17:38:50

@Gyalogrépa: nem árulnak. Van pedig 2x10 méter friss zöldséges pult, itt a legközelebbiben. Ennyit erről. Inkább nem is ragozom.
süti beállítások módosítása