Szombati piaci bevásárlás
2019. október 19. írta: Gyalogrépa

Szombati piaci bevásárlás

Hajlottam volna rá, hogy hozzak egy nagy szürke sütőtököt, de már nem volt hely neki. Elvileg az első fagyokat érdemes vele megvárni, hogy áthűlve édesebb legyen. Azért ki tudja ezt a tök várni az erkélyen is. Komoly várakozásaim vannak ezekkel a vajretkekkel kapcsolatban. Legutóbb fél éve ettem retket, a tavaszi szezonban. Nyáron nem is jók, meg nem is kívánom, de ősszel ismét szívesen hozom haza őket. A kápia még mindig jó, láttam még egy csomó scorpion chilit is. Már eleget raktam el magamnak, elég volt. Így is csak fogpiszkálóval lehet a szószból a tányérba piszkálni, olyan erős. Sok őszi fagyérzékeny dolog még kitart, tehát még jó az idő. Tessék menni kirándulni, sétálni, piacozni! A gombászkosarat nyugodtan otthon lehet hagyni. Budapest környékén porzik az erdő.

A bejegyzés trackback címe:

https://suburbankitchen.blog.hu/api/trackback/id/tr5615233542

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kocsmagomba 2019.10.19. 21:34:47

A kápiák nagyon jók most. Érdemes most a hűtőnek is vásárolni, ha van hely. Hetekig rá fogunk járni.
Lassan kezdenek megjelenni a laposfejű, laza levelű káposzták, kezdődhet a savanyítás. A jövő hétre is beharangozott meleg idő pont jó lenne indításnak, aztán jönnie kell a hidegnek, másképp nem lesz jó a savanyú káposzta. Figyeljük az időjárást.
Termelőtől sikerült "jonatán" almát venni, most csak kóstolóba hoztam haza 5 kilót, de a család Szabolcsból származó fele elájult az élvezettől, így visszamegyek a többiért, ha lesz még. :) Idézőjel: tudom, hogy az eredeti jonatán alma már nincs, csak változatai, mielőtt még nekem ugrik valaki...
Ilyenkor szoktam nasit venni. Nehogy valamiféle TV előtt ülős rágcsálnivalóra gondoljatok. Inkább a nashi japán gyümölcsre:
www.tuja.hu/gyumolcs/nashi-gyumolcs.jpg
Lédús, roppanós, édes-savas gyümölcs. Utóérő, így a zöldebb példányok jól elállnak otthon is. Nem olyan jól, mint a téli körte, tehát válogatni kell, de ilyenkor minden reggel lecsúszik pár darab, ezzel indul a nap. Körtére távolról emlékeztető íze csak a jó érett mustársárga héjú példányoknak van, de akkor már rosszul tárolható. Egy termelő majdnem egész télen kijár vele a piacra, hűtőházban tartja, így majdnem folyamatos az ellátásom lédús friss érzetű gyümölcsből..

Itt is porzik az erdő, nincs számottevő gomba. Azért séta közben csak akad egy-két őzláb vagy érdestinórú. Jellemző, ha nem viszek kosarat találok, ha viszek, üresen jövök haza. A gyűrűs tuskógomba itt nő a ház mögött a kertben, de én speciel nem szeretem. Azzal tele van a "fekete" piac! :)

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.10.21. 05:06:07

@kocsmagomba: Ez az őszi "hidegvárás" is olyan, mint az őszi gombaszezon. Már agusztus vége óta hajtogatom, hogy majd a jövő héten talán esik, aztán mégsem, talán a rákövetkező héten. Aztán egyszer csak beesik novemberben pár fagyos nap, utána enyhül az évszaknak megfelelően, talán sok esővel, de az már nem segít a gombaszezonon.

kocsmagomba 2019.10.21. 17:32:58

@Gyalogrépa: nagyon nem bánkódunk azért. Nálam tényleg kidől a fagyasztóból a vargánya, még sok is egy családnak egy évre. Csodálatos élmény volt, gyönyörű gombák, olyan helyen jártam júniusban, 700 méter körüli hegyi tiszta bükkösben, ahol minden lépésnél újabb és újabb vargánya csoportokat láttam meg, mind kifejlett nagy és első osztályú kukacmentes darab volt. Két kosár egy pillanat alatt lett tele. 40 év gombászás után is ritka élmény volt.

Attilajukkaja 2019.10.24. 18:36:56

@Gyalogrépa:
Már nem is főzöl, csak bevásárolsz? :o)

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.10.25. 03:56:46

@Attilajukkaja: Dehogynem. Csak kevés olyat, ami nagy újdonság lenne, vagy valami nagy technikai bravúrt tudnék vele bemutatni. Mondok egy példát. Nagyon szeretünk egy tonhalas ételt. Héjában sült, majd feldarabolt krumplira kerül sherryecettel meglocsolt fonnyasztott hagyma, és egy komolyabb tonhalkonzerv. Utána törött bors, sópehely. Ez egy irtó finom étel, de ha nem olyan a krumpli, nem olyan a hal, nem olyan a bors, meg nincs sópehely, akkor nem lesz jó. A recept maga jelentéktelen, a fő szempont az alapanyag. Ebből nem lehet jó poszot készíteni.
Nyáron kaptam pár darab kamo padlizsánt. Egyáltalán nem szívja fel az olajat. Elkészítve lágy, puha és fanatasztikus ízű. A legjobb felszelni két centis szeletekre és mogyoróolajban megsütni. Utána kevés só kell rá és ennyi. Nem is rakok hozzá semmit, mert csak elvesz az ízéből. Se köret, se hús, semmi. Egy nagyobb padlizsánnal megvan egy vacsora. Ebből megint nincs jó poszt.
Tavaly sikerült hozzájutni egy jobb fűszerpaprikához, amiből jó pár pörkölt, meg paprikás készült. Jelenleg erősen dominálnak a három-négy alapanyagos egyszerű ételek, ahol igyekszek körüljárni egy-egy alapanyagot. Most ezeket szeretem és sokat tanulok belőlük. Meg ott vannak azok a favoritok, amikből már készült poszt, de szívesen elkészítem újra, meg újra. Nem mondom, hogy ez így marad, mert valószínűleg ez is változni fog.
Nyilván, ha van jó poszt-alapanyag, abból bejegyzés készül.

kocsmagomba 2019.10.25. 20:45:36

@Gyalogrépa: nagyon szépen körbeírtad, hogy lusta vagy főzős posztot írni, nekünk meg csorogjon a nyálunk! :D

Attilajukkaja 2019.10.27. 10:55:45

@kocsmagomba:
" lusta vagy főzős posztot írni, nekünk meg csorogjon a nyálunk! :D"
:o))))

@Gyalogrépa:
Szerintem az ilyen szimpla és gyors receptek a legizgalmasabbak, mert ezekhez lehet jó (és persze bunkó) kommenteket írni. :o)))
Viccet félretéve, tényleg ezek indítják be a legjobban a fantáziámat.

De nálam ezen a héten a szürke héjú nagydobosi sütőtök és a padlizsán volt a sztár a piacon. És szinte soha nem készítek belőlük ugyanolyan fogásokat, mint az előző évben.
Sajnos nem tudom, milyen a kamo padlizsán, de arra is kíváncsi lennék.
Szóval ne fogd vissza magad, mert soha nem tudhatod, miből lesz egy ütős poszt.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.10.28. 04:30:15

@Attilajukkaja: Na igen, de nem ütős posztot akarok írni, hanem olyat, amiből tanulni lehet. A felhozott két recept egyike sem alkalmas erre. Ha nem tudok az alapanyagra beszerzési forrást adni, akkor abból nem készül poszt. Vagizhatok, hogy hú, mit ettem, de hát ez a blog nem az egóm hízlalására készült. :)

kocsmagomba 2019.10.28. 20:38:04

@Gyalogrépa: "...de hát ez a blog nem az egóm hízlalására készült. :)"

Viszont így mi meg lefogyunk! :)

Attilajukkaja 2019.10.29. 17:54:38

@Gyalogrépa:
"nem ütős posztot akarok írni, hanem olyat, amiből tanulni lehet"
Én leginkább azért olvasom a posztjaidat (és másokét is), hogy ötleteket, ihletet merítsek. Nálam ez az ütős poszt, mert ezekből tanulok is, feltéve, hogy tetszik a leírás.

" Ha nem tudok az alapanyagra beszerzési forrást adni, akkor abból nem készül poszt."
Ezt nem értem. A következő bárányos posztodnál sem adtad meg az alapanyagok beszerzési forrását, pedig kíváncsi lennék arra, hogy október végén hol lehet beszerezni ilyen zsenge fokhagymát.
De nem akartalak rábeszélni semmire, csak a szempontjaimat ecseteltem. :o)

Benikuty 2019.11.03. 21:53:06

@Gyalogrépa: bár nekem(is) van igen jó fokhagymám, erre kíváncsi lettem volna. 4 helyen kerestem, egyikben sem volt.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2019.11.04. 04:31:39

@Benikuty: Lehet, hogy elfogyott?! Így visszagondolva, szerintem egy hete láttam utoljára.

Benikuty 2019.11.04. 09:16:26

@Gyalogrépa: vagy erre nem is volt. Jártam mással is így.

Benikuty 2019.11.04. 09:17:33

... de semmi gond, a Maroslele-i mindent visz :)

Attilajukkaja 2019.11.05. 11:59:11

@Benikuty:
Budapesten már én sem találtam ilyen fokhagymát a Lidlben. :o(

Benikuty 2019.11.05. 18:16:33

@Attilajukkaja: különböző helyen lévő boltok választéka erősen szór, de mint említettem, amíg maroslelei van (fix termelőtől), addig nem igazán bánkódom.

Attilajukkaja 2019.11.06. 09:33:37

@Benikuty:
Jó neked! :o)
Engem a fokhagyma zsengesége ragadott meg abban a bizonyos receptben. Ilyet is kapsz novemberben Maroslelén?

Benikuty 2019.11.06. 09:57:50

@Attilajukkaja: Említett fokhagyma minden szempontból kiváló! természetesen a dolog nem egyszerű, vagy csak némi szerencse kérdése. Kell egy ottani lakos, aki rég termelte, most pedig ismer olyat, aki jót termel.
Augusztus elejére össze kell szedni azokat az ismerősöket, akik szintén jót akarnak használni, szóval érdekli őket a dolog...Én telefonálok, aztán már csak meg kell szervezni, hogy a cucc feljusson, annyiért, amennyit a nagykereskedő fizetne a termelőnek. Innentől csak a tárolás a kérdés, és az, hogy jól lőtted-e be a fogyást kb. rákövetkező év augusztusáig, mert ez a fokhagyma addig biztos eláll.
süti beállítások módosítása