Felfedezésre váró gumósok: a retekfélék
2017. március 15. írta: Gyalogrépa

Felfedezésre váró gumósok: a retekfélék

retkek.jpg

Hűvös, hideg időben olcsó, egészséges, mégis alig fogy belőle. Télen sokkal több paradicsom fogy a multiban és a piacon is, mint fekete retek, vagy jégcsapretek: holott az áruk a krumpliéval vetekszik. A paradicsom ilyenkor nem hogy sokszor többe kerül, de még az íze se jó. Biztosan vannak olyanok, akik ezt a témát cikinek tekintik; én nem. Kis hazánkban egész évben rengeteg gumós növény, gyökérzöldség fogy. Ez a tendencia mégis valahogy elkerülte a retekféléket. Az utóbbi időben sikerült felfuttatni az édesburgonyát, mint a krumpli alternatíváját és a céklát mint egészséges élelmiszert. Eljött a retkek ideje!

A retkek a népi orvoslásban előkerülnek, mint az epekő ellenszere és emésztésjavító. Ez a mustárolaj tartalmuknak köszönhető, ami a csípős ízüket adja. Mustárolaj van még értelemszerűen a mustárban és a tormában, wasabiban is. "Az orrot is tisztíccsa!" Fekete retket szokás felső légúti panaszokra fogyasztani valahogy mézzel elkészítve, ami elég rettenetesen hangzik; még nem is próbáltam, és nem is fogom, ha rajtam múlik. Ezzel nagyjából rá is ragadt a "gyógyszer" címke: tehát rossz íze van és elég akkor enni, ha beteg vagyok. Pedig ügyesen elkészítve finom csemege. Ilyenkor szinte minden nap eszem valamilyen retket, mert nagyon szeretem. Mellékhatásként nem bánom, ha egészséges is.

A népszerűtlenség egyik oka a receptek hiányában keresendő. A hónapos retket biztosan rengetegen ismerik, viszonylag népszerű is. Lédús, gyenge ízű, ropogós. Nyersen elsőrangú alapanyag, rövid pácolásra is kiváló. Belátom, sokkal attraktívabban néz ki a társainál.

Sörretek, vagy vajretek

A képen a gömbölyű, fehér gumó. Kissé keményebb a hónapos reteknél, talán emiatt tartósabb is. A hónapos retek a felszedés napján, másnapján a legfinomabb, a minősége a tárolási idővel gyorsan hanyatlik. A sörretek hűtőben tárolva 4-5 nap után is pont olyan jó, mint a vásárlás napján. Általában pár nap alatt elfogy a hónapos retek, a többi napra pont jó a sörretek. A tavaszi felmelegedéssel még akkor is kapni kiváló példányokat, mikor már a hónapos retek szezonjának vége. Vékonyan felszeleteltem, megsóztam, 5 percig állni hagytam. Gyönyörűen meglágyult és selymessé vált. Elsőrangú szendvicsbe, rántottához is kiváló. Nagyon szeretem túrós csuszához.

sorretek.jpg

Jégcsapretek, vagy daikón

Keményebb, mint a sörretek. Állagra leginkább a karalábéra hasonlít, eképpen kell vele eljárni. Ázsiai levesekbe jól passzol betétnek: itt miszólevesbe raktam. Célszerű párolni is: itt szintén miszóval párosítottam egytálételben. Lehet még salátát készíteni vele, ahogy itt bemutattam, vagy csak szimplán a tzatziki receptemben cseréld ki a kígyóuborkát jégcsapretekre! Tejsavas erjesztéssel kimcsibe szoktam még rakni. Ezúttal egyszerű marinádot készítettem hozzá. Vékonyan felszeltem, megsóztam, gyömbért reszeltem rá, meglocsoltam rizsecettel. 1 napig a hűtőben érleltem fogyasztás előtt.

jegcsapretek.jpg

Jöjjön a rettegett fekete retek!

Neki van a legrosszabb híre a bemutatott retekfélék közül. Ez talán a fent említett mézes borzalomnak köszönhető. Sokaknál beszorult a gyógynövény kategóriába. Egyébként komoly összegekért cserél gazdát egy-egy pici üveg feketeretekcsepp a gyógyszerészeknél. De azért a növényt csak nem eszik. Nagyon kemény és nagyon tartós. Az ősszel felszedett példányok ügyesen tárolva még kora tavasszal is kemények, friss ízűek. Elég kemény, tehát azonnali nyers fogyasztásra alkalmatlan. Itt bemutattam, hogyan lehet tejsavas erjesztéssel készíteni. Bemutatom, hogyan lehet tejfölös marináddal készíteni: a tejfölt kikevertem őrölt köménnyel és koriandermaggal. Raktam még bele kaprot, sót, viszonylag sok fehérborecetet. Ezzel kevertem össze a vékonyan felszelt fekete retket. Ezt legalább három napig érleltem a hűtőben, mire szépen megpuhult. Nagyon finom egy, vagy két hét múlva is.

feketeretek.jpg

Végül a slusszpoén! A retkeknek nem csak a gumója, de a szára és a levele is ehető. Sörretek szárát marináltam pár órát a pácolt gyömbérem után megmaradt felhígított lében. Marinádnak jó bármilyen ecetes savanyúság után megmaradt páclé, vagy frissen is készülhet. Az üvegbe rakás előtt a vastag rostoktól megtisztítottam, megmostam. Nem mind fogyott el aznap; a maradék megerjedt az üvegben pár nap alatt, kellemes pezsgős szénsavas lett.

retekszar.jpg

Persze ez a pár recept bőven nem merítette ki a retekfélék nyújtotta lehetőségeket. Tovább kísérletezem velük. Számos fajtát nem is mutattam be, mert most nincs szezonja, vagy csak vetőmag szintjén árusítják. Ilyen a hosszúkás színátmenetes francia retek, a hosszú lila retek, vagy a sárgás héjú jánosnapi retek.

A bejegyzés trackback címe:

https://suburbankitchen.blog.hu/api/trackback/id/tr6612339355

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jazo 2017.03.16. 19:10:15

Mi egész évben esszük minden verzióját, amit kapni lehet. Jellemzően reggelire, szendvicsek vagy pirítós/bundás kenyérhez. Ellenben télen paradicsomot szinte semmit, mert ízetlen...kivéve a koktélparadicsomot, ami gondolom nem üvegházban terem, de az méregdrága.
süti beállítások módosítása