Csirkemáj pástétom vajjal, portóival
2018. február 28. írta: Gyalogrépa

Csirkemáj pástétom vajjal, portóival

csirkemaj_pastetom_vajjal_portoival.jpg

Mindig gyönyörködve nézem a hentespultokban kínált hatalmas nagy tálakat, melyekből általában májpástétomokat kínálnak. Elsőre azt gondoltam, hogy valami extrém bonyolult, komplikált technológia kell az elkészítésükhöz általában.
Valóban léteznek komplex, és kimondottan szaktudást igénylő pástétomok, de ez nem ilyen. A következő pástétomnál nem ismerek egyszerűbbet és gyorsabbat jelen tudásom szerint. Végül is csirkemájról van szó, amit azért nem kell sokat noszogatni, hogy elkészüljön.

csirkemaj_pastetom_vajjal_portoival_alapanyagok.jpg

Összetevők:

  • fél kiló érett (halvány, lehet kissé homokszínű) csirkemáj a véres részektől megtisztítva
  • negyed kiló vaj
  • tíz gramm szardella
  • tíz gramm kapribogyó
  • egy darab szegfűszeg
  • kis darab fahéj: a képen látható méretű
  • egy deci tawny port (portói bor)
  • két teáskanál modenai balzsamecet: a balzsamecetek világa elég kaotikus. Itt az a lényeg, hogy főzött szőlőmustból legyen erjesztve, meg legyen modenai. Ezzel azért elég sok vackot sikerül kizárni. Patinás darabok pedig nem ide valók.

csirkemaj_pastetom_vajjal_portoival_prep.jpg

A portóit a fűszerekkel besűrítettem egy evőkanálnyira. A végeredmény olyan, mint egy sziruposan sűrű, intenzív ízű meggylé. A fűszereket kidobtam. Két deka forró vajon átfuttattam a májat, aztán gyorsan beledobtam húsz deka felkockázott vajat, hogy minél előbb lehűljön a serpenyő. Takarék lángon hagytam. Néha átfordítottam. Ha gőzölögni kezd, le kell húzni a lángról, aztán pár perc múlva visszarakni. Végül is, nagyon kis lángon készítettem, konfitáltam. Amint rózsaszínre készült (körülbelül negyed óra), az egészet egy szűrőbe borítottam, áttörtem rajta a májat. A szűrő belsejében összegyűlt gumis gombócot kidobtam. Gyakorlatilag ez az a hártya, ami a májon megvan, de a pástétomba nem való. Belekevertem az apróra vágott szardellát, kaprit. Hozzáöntöttem a portóit, megsóztam. Alaposan átkevertem, kerámiaformába öntöttem. A maradék vajat megolvasztottam, a májra csorgattam, hogy befedje. Egy éjszakára a hűtőben hagytam dermedni, összeállni. Másnap pirított kalácsra kentem belőle. Hűtőben legalább egy hétig eláll, bár nem jutott el odáig.

Hamar oxidálódik, szürkül. Azt a tanácsot kaptam, hogy ezt nitrites sóval lehetne megakadályozni. Magam még nem próbáltam.

A bejegyzés trackback címe:

https://suburbankitchen.blog.hu/api/trackback/id/tr7913705986

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Benikuty 2018.03.01. 17:00:17

Megérkezett az Alemitta csirkemáj, holnapi akció meglesz :)

A fickó 2018.03.01. 23:08:34

Ezt éreztem én benne, hogy nincsen túlfűszerezve, de hétvégén elkészítem, mert a májanyag már megvan. :)
Ma egyébként köttbullar volt a vacsora, nem először csinálom - az Ikea féle fagyasztottal nem említendő egy lapon. :D Ma meg különösen jó lett. :)
Érlelt angus nyak+mangalica tarjából, meg némi szűz fejrészből a golyó, szuvidált Papa Negra krumpli, jus+tejszín a mártás. Sajnos nem volt itthon lingonsylt, de egy régebbi tőzegáfonya lekvárom felfőztem némi veresborral, átpaszíroztam és jól működött a golyóval. :)

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.03.02. 05:25:43

@A fickó: Én még nem ettem olyan "északi/hegyi bogyólekvárt" ami megütötte volna a friss piros ribizliszósz színvonalát. Gondolom ehhez oda kéne utazni, ahol nőnek ezek a bogyók.
Boreális erdőben, meg bozótosabb tundrán rengeteg dolgot lehet gyűjteni nyártól kora őszig. Hátrányok: messze van, sok a vadállat, nem ismerem a helyi fajtákat, már októberben hideg van.
Itt ellennék egy darabig: www.youtube.com/watch?v=lXl41T-F9zk

2018.03.02. 17:34:20

"fél kiló érett (halvány, lehet kissé homokszínű) csirkemáj..."

biztos bennem van a hiba, nem értem

Benikuty 2018.03.02. 19:03:57

@Gyalogrépa: Azon még gondolkozom, hogy szuvidáljam, vagy konfitáljam.
A portói ára kissé meglepett, persze túlélem :) Balzsamecetem nincs, viszont sherryecet igen, remélem, a máj nem veszi zokon. Az egyéb változtatásokról majd beszámolok, gondolok itt némileg más hangolásra.

Benikuty 2018.03.02. 19:05:39

@A fickó: kökénydzsem rossz ötlet? (20 % fruktózzal készült)

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.03.02. 20:14:48

@pizzaszeletvágó: Úgy tanultam, hogy minél világosabb, annál jobb erre a feladatra. Talán zsírosabb?

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.03.02. 20:21:31

@Benikuty: Én belépő szintű portóit használtam, igen jó eredményt ad. Ha nincs hova tenni, készítsd el ezt cseresznyeszezonban! :) suburbankitchen.blog.hu/2017/06/23/hagymas_marhamaj_cseresznyevel_edeskomennyel
Persze, már megint máj. :)
A sherryecethez nem tudok hozzászólni, még nem próbáltam.

Benikuty 2018.03.02. 21:18:58

@Gyalogrépa: igazioliva.hu/termek/capirete-20-d-o-p-sherryecet-375-ml-uveg
Igaz, aminek a végét most fogom a májba ölni, literes, és olyan 15 éve vettem a Culinarisban.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.03.03. 05:00:50

@Benikuty: Felkerült a listára.
Off: Tizenöt éve még az első PC-mre gyűjtöttem: nyári munkával középiskolásként. Fogalmam nem volt arról, hogy létezik sherryecet. Távolról elkerültem mindent, amibe ecet került, de nem savanyúság. :)
Ja, és utáltam piacra járni! :)

2018.03.03. 20:18:17

@Gyalogrépa: fene tudja. Azért vagyok bizonytalan, mert magam is vágok le és bontok baromfit sk. Valahogy sohasem jön ki belőle csak kizárólag borvörös (céklavörös) máj. Ha elég ideig áztatom, mosogatom, akkor veszíti el a színét, kiázik a vér. Ami persze az ízének adott esetben jót tesz, pástétomba egészen biztos. (a harcsamáj, amit legutóbb kibontottam, talán az, ami kicsit szürkésebb eleve)

Portói témához: portói helyett működik ez a recept Tokajival is, sőt jóféle francia konyakkal. Ezek közül a Tokaji megfizethetőbb.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.03.04. 06:14:38

@pizzaszeletvágó: A májnál tényleg csak arra tudok hagyatkozni, amit tanultam otthon. A miérteket nem tudom.
Nem vagyok Tokaji párti, tudom, ez az én bajom. :)
Igen, sok receptben konyakkal ütik fel májat, meg úgy általában a pástétomokat.

2018.03.04. 10:16:13

@Gyalogrépa: én sem használok túlzottan Tokajit. Ha kell, akkor csak furmintot. Ha az édesség is kell, akkor legszívesebben félédes muscat ottonelt, egy egri pincéből, egri termőhelyről.
Máj témában: egy hentes gyerek nagyon csúnyákat mesélt nekem a pultra kitett nagyon világos színű csirkemájakról. Szerinte kétesélyes, hogy pontosan mivel van dolgunk. De ha friss illatú és az is marad egy kis folyóvízzel öblítés után is, akkor nincs gond.

Benikuty 2018.03.04. 11:19:55

@Gyalogrépa: Ha a máj atombiztos helyről van, szerintem mellékszál a szín.
Fél kg Alemitta májból készítettem a pástétomot, és olyan szép sötét színű volt, mintha válogatták volna (megkérdeztem Héver Timit, nem válogatták).
A pástétom finom lett, de legközelebb megfogadom a Fickó tanácsát, és szuvidálni fogom a májat, és nem felejtem ki a kapribogyót :)
A portói telitalálat, nem polemizálnék a helyettesítésén. Ebbe a csemegébe ez való. Pont. Talán valami jó minőségű meggyboron elgondolkodnék, vagy nem.

A fickó 2018.03.04. 11:58:09

@Benikuty: Nekem bejött a szuvid, meg az áttörés után a botmixerrel krémesítés, bár ez inkább a különvált vajzsír májmasszába emulgeálása végett történt. Hidegen is még éppen kenhető, nagyon krémes állagú lett. A minimális pácsótól egyáltalán nem színeződik , szürkül, megmaradt a mindenki által jól ismert szép májkrémszín, éltől élig. :)

Benikuty 2018.03.04. 13:07:26

@A fickó: na igen, szuvidnál nem áll fenn a máj "túlkészítésének" veszélye.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.03.05. 04:37:08

@pizzaszeletvágó: Májat mindig megszaglászom nyersen. Ennek is kellemes, zsíros tejre emlékeztető illata volt.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.03.05. 04:57:21

@Benikuty: Ezzel a sűrített portóival elég sok mindent fel lehet ütni. Önálló mártásnak, szósznak is jó, de cseresznyés, meggyes, vagy szedres tejespite tésztájába is érdemes rakni belőle. Szezonban komplett köret a portóiban párolt cseresznye, és még a mártás ügye is meg van oldva.

Benikuty 2018.10.14. 08:36:56

A szürkülés, oxidáció 2-3 súly% rozmaring kivonattal teljesen elkerülhető. Erről még szót kéne ejteni...

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.10.14. 17:47:30

@Benikuty: Ez a szürkülés nekem is eszembe jutott, de a rozmaring kivonat szerintem elefánt a porcelánboltban, már ami az ízt illeti. Pácsóhoz viszont nem jutok hozzá tisztán, csak konyhasóval és fűszerkeverékkel hígított változatban. Ha hozzá is jutok, nincs elég pontos mérlegem hozzá.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.10.14. 18:20:03

@Benikuty: Gondoltam olyan sóra is, aminek alapból magasabb a nitrit/nitrát tartalma. Meglátom, mit tehetek.

Benikuty 2018.10.14. 19:43:43

@Gyalogrépa: pontosítanék: 2-3 súly% só, aminek 0,1%-a a rozmaring. Kikóstolhatatlan.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2018.10.15. 08:11:58

@Benikuty: Ja, az más. Csinálok langyos alkoholos-vizes áztatást rozmaringgal. Meglátjuk, mi lesz.

Benikuty 2018.10.15. 08:18:18

@Gyalogrépa: várj még azzal, a technológia nem ennyire egyértelmű. Van erre kész termék, több hónapnyi meló van a fejlesztésben, ráadásul még csak nem is cucc.
süti beállítások módosítása